Akkor is mosolyogsz benne!
Nem csak azért, mert ösztönösen jól érzed magad benne, hanem azért is, mert rád is mindenki mosolyog, amikor megjelensz vele. Nem volt még olyan tesztautóm az elmúlt 20 évben, ami ennyire őszintén pozitív reakciókat váltott volna ki a nézelődőkből. Az első Mini, vagy az új hullámos Fiat 500 annak idején hasonló volt ugyan, de a méretüknél fogva is "cuki" modellek nem feltétlenül autóként, mint inkább kultikus tárgyként voltak értelmezve. A Volkswagen ID.Buzz mindkettő, egyszerre. Autóként is érdekes, hiszen "új" technikát tartalmaz, ráadásul egy olyan méretosztályban, ahol egyébként sincs sok konkurense, és egészen biztosan egy sincs, amely hangsúlyozottan dizájn oldalról definiálná magát a legerősebben.
Nem csak azért, mert ösztönösen jól érzed magad benne, hanem azért is, mert rád is mindenki mosolyog, amikor megjelensz vele. Nem volt még olyan tesztautóm az elmúlt 20 évben, ami ennyire őszintén pozitív reakciókat váltott volna ki a nézelődőkből. Az első Mini, vagy az új hullámos Fiat 500 annak idején hasonló volt ugyan, de a méretüknél fogva is "cuki" modellek nem feltétlenül autóként, mint inkább kultikus tárgyként voltak értelmezve. A Volkswagen ID.Buzz mindkettő, egyszerre. Autóként is érdekes, hiszen "új" technikát tartalmaz, ráadásul egy olyan méretosztályban, ahol egyébként sincs sok konkurense, és egészen biztosan egy sincs, amely hangsúlyozottan dizájn oldalról definiálná magát a legerősebben.
Érdekes dolog ez a retro ügy az autóiparban. Nagyon hamar lesz az izgalmasból röhejes, a szépből hatásvadász, a kívánatosból olcsó. Az ezredforduló körül hatalmas téma volt az autóiparban az érzelmekre játszás olyan formák megidézésével, amelyek az addigra a fizetőképes kereslet fogalmát maximálisan kimerítő generációból pavlovi reflexként hozták ki az érzelmeket a fiatalságukról.
Ahol érzelem van, ott az értelem háttérbe vonul, lefordítva ezt a tárgyra: könnyen adtak ki szaftos felárakat tucat technikára a jóléti társadalmakban, ha a csomagolás stimmelt. Az említett két kisautón kívül azonban nem nagyon tudok olyan próbálkozást mondani, aminél az utódlás jól sikerült, az új hullámos modell pedig méltósággal öregedett.
Az ID.Buzz egy eltérő koncepciót fogalmaz meg. Mindenki látja, hogy hová nyúl vissza ihletért, de nem egyértelműen retro. Látványos, de nem bazári. Komoly, ugyanakkor végtelenül kedves.
A villanyautók előnyeivel együtt pedig egy egészen különleges egyveleg a múlt hagyományából és a jövő ígéretéből.
Műszakilag nem sok izgalom van benne, feltéve persze, ha közelről ismerjük a VW konszern ID vonalának különböző autóit, esetleg még a testvérmárkák vonatkozó típusait is. Az "ős" ID.3, ami 3 éve van piacon, még sok olyan hibával rendelkezett, ami a Buzz esetében részben megnyugtatóan lett javítva. A szoftver a sokadik átdolgozás után jelentős fejlődésen ment keresztül, OTA is van, és a töltési sebesség is érezhetően javult, miközben a fogyasztás is javult, arányaiban. Ezeket nagyrészt megírtam már az elmúlt időszak újabb elektromos konszernmodelljei kapcsán.
A minőségérzet a dizájnnal és a tesztautó látványos opcióval összhangban elfogadható, de nem kiemelkedő. Hónapokon belül itt lesz az ID.3 modellfrissítése, Oliver Blume alatt a cégben az eredeti értékekhez való visszakanyarodás fontos kérdés lett, és "a" tömegmodell szerepét betöltő autó változásai biztosan fontos kitekintést adnak arra, hogy mi várható a többi villanyos modell esetében is.
A minőségérzet a dizájnnal és a tesztautó látványos opcióval összhangban elfogadható, de nem kiemelkedő. Hónapokon belül itt lesz az ID.3 modellfrissítése, Oliver Blume alatt a cégben az eredeti értékekhez való visszakanyarodás fontos kérdés lett, és "a" tömegmodell szerepét betöltő autó változásai biztosan fontos kitekintést adnak arra, hogy mi várható a többi villanyos modell esetében is.
Vezetni továbbra is egyértelműen jobb, mint a hasonló autókat, a futómű, az ESP, a kormányzás, a fék visszajelzése egyértelműen több mérnöki munkaórát sejtet, mint a többieknél. Megnyugtatóan kezes és szolid.
Villanyautó teszteléshez nincs is jobb idő, mint a tavasz, nem kell sem hűteni, sem fűteni, az akku is jól érzi magát, így ki lehet hozni azokat a fogyasztási adatokat, amik mellett egészen élhetően tűnik ez, feltéve, hogy elfelejtjük, hogy jóval 30 millió feletti vételárról beszélünk a tesztautó esetében. 17-24 kWh/100km közötti értékeket hoztam ki, ami 77kWh-s akksival 300-380 körüli hatótávot jelent. Feltéve, hogy nem megyünk a megengedett sebességgel autópályán, mert akkor inkább 250 kilométer a reális, ha meg még hideg is van, akkor 200.
Felsejlik a kérdés, hogy akkor mire is jó egy 2,4 tonnás autó, amit utazásra találtak ki? Mindenki válaszolja meg magának ezt a kérdést. Amit el tudok mondani: városban elképesztően könnyű manőverezni vele, a fordulókör parádésan kicsi, a térérzet és kilátás csodás, egyedül a jóval a fejünk felé húzódó tetővonal zavaró, hiszen a közlekedési lámpákat csak kitekert nyakkal láthatjuk.
Egyelőre csak 5 személyesként kapható, hosszított tengelytávval érkezik majd a 7 személyes kivitel.
Szívemhez nőtt az ID.Buzz. Öröm, hogy mertek játszani az érzelmekkel, és nem kevésbé öröm, hogy a technika alaposan kidolgozott. Kár, hogy ezen az áron kevesen élvezhetik majd, mert biztos vagyok benne, hogy hozzám hasonlóan sokan vágynának rá.