Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Elhunyt Peter Horbury, korának egyik legtehetségesebb autó dizájnere

2023. július 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

Generációjának egyik legnagyobb hatású dizájnere volt. 73 évesen elhunyt Peter Horbury.

356435944_770675081515442_1249399087506304188_n.jpg

Karakteres autóipari menedzserek és markáns személyiségű autó dizájnerek jelentették számomra gyerekkorom óta azt, amit másoknak rajongott színészek vagy popsztárok. Döntéseikkel, vagy éppen kreativitásukkal utcaképet határoztak meg, milliók életében volt egy darabka abból, ami a munkájuk, örömet okoztak azoknak, akik szerettek egy-egy márkát, vagy éppen a megélhetésük függött attól, hogy teljesítenek. Nekem ezek az emberek félistenek voltak gyerekként. El sem tudtam képzelni, hogy létezhet annál izgalmasabb dolog, mint amivel foglalkoznak.


Nehéz lenne felsorolni, hogy hány meghatározó formatervezőt kellene megemlíteni, ha a nyolcvanas évektől néznénk a szakmát, Peter Horbury mindenképpen a top ötbe kerülne, a képzeletbeli listán.

Kedves és közvetlen szakember hírében állt, igazi autórajongó, aki 10 éves kora óta tudta, hogy semmi mással nem akar foglalkozni azon kívül, hogy autókat alkot. Visszaemlékezések alapján csodálatosan érdekesen és lényegre törően tudta elmagyarázni, hogy hogyan tükröződik egy-egy autógyártó nemzet karaktere az autóikban.

A nyolcvanas évek elejétől dolgozott együtt a Volvo-val, 1991-től vezette a márka formatervezését. Egy lassan mozgó, hagyományokhoz hű, alapvetően a mérnöki szempontokat előnyben részesítő formanyelvvel dolgozó márkát kellett átvezetnie a következő századba. Ma már mindenki számára, aki követi az autóipart, összeforrt a Volvo neve azzal, amit letisztult, elegáns, de innovatív dizájnként élünk meg. Ennek az alapjait több mint harminc éve Horbury fektette le azzal, hogy a baltával faragott autókból elegáns, időt álló formájú, de továbbra is elsősorban biztonságot sugárzó Volvókkal ajándékozta meg a világot.

A C70 szépsége önmagáért beszél. A 25 éve bemutatott S80 volt az, amivel a Volvo felkészült az ezredfordulóra. A hat évvel korábban bemutatott ECC tanulmányautóval Horbury már adott egy kitekintést arra, hogy hogyan képzeli el a svédek jövőjét. A "vállak" megjelenése neki köszönhető, ez a részlet a mai napig meghatározza a márkát. Az S60 szerintem arányaiban még jobban sikerült, kívül-belül egy skandináv minimalizmussal, mégis, otthonos melegséggel megálmodott autó. Az első XC90-nel együtt lassan negyed század után sem fáradnak. Nagy kihívása volt Horbury-nek, hogy eltüntesse ezeknél a modelleknél az első kerék hajtásból fakadó hosszabb első túlnyúlást, ami természetszerűen nem enged olyan szép arányokat, mint a hátsókerekes autóknál. Jobban sikerült ez a részlet számára, mint mondjuk egyes német modelleknél...

A Volvo után a PAG csoport, azaz a Premier Automotive Group formaterveiért volt felelős. 2002-ben a Volvo, Aston Martin, Jaguar és Land Rover tartozott hozzá.

Két évvel később az amerikai anyacéghez, a Fordhoz hívták, számos nagyon karakteres tengerentúli Ford modellt rajzolt, de köze volt a 2006-os Mondeo-hoz is.

2009-ben visszatért a Volvohoz, nem sokkal azelőtt, hogy eladták volna a kínai Geely csoportnak. A Lynk&CO márka formavilágát is egyengette, és legutóbb a szintén a csoporthoz tartozó Lotus formatervezési vezetője volt.

Nyugodtan mondhatjuk, hogy korszakos zsenit veszített el az autóipar.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5518157932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása