Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Az autóipari Airbus kell!

2024. március 28. - Várkonyi Gábor Autóblog

A genfi "autószalonnak" csúfolt rendezvényen beszélt erről a minap Luca de Meo, a Renault vezetője, az ACEA elnöke. Úgy tűnik, hogy még a legnagyobb játékosoknak sem sikerül önállóan közelebb kerülniük a 20-25 000 eurós, használható villanyautó gyártásához, úgy, hogy pénzt is keressenek vele. Kifejezetten városi autók lassan-lassan érkeznek ennyiért, de pénzt keresni, az nehéz lesz ezekkel is.

433109899_926485492601066_7652836008391922332_n.jpeg

Az autóipari nagy összefogás Airbus mintájára nem új ötlet, és még ráció is lenne benne, ha valóban átgondolt lenne a koncepció.


Nekem valamiért egy teljesen más párhuzam ugrott be, mert ha már Airbus, akkor ugye a Boeing is az ember eszébe jut. Csak úgy óvatosan, eljátszottam a gondolattal, hogy mit rendezne az Egyesült Államok egy európai céggel, ha arról derülne ki, hogy úgy szórakozik emberek életével, ahogy a Boeing teszi, rendszer szinten.

Egy emissziós határérték átlépéssel kapcsolatos csalás elég volt ahhoz, hogy vágóhídra kerüljön az európai autóipar. A dízelbotrány után ki volt adva a kilövési engedély, szabadon lehetett mindent tenni egy stratégiai ágazattal Európában. Minden mértéket vesztve.

Látom magam előtt, ahogy felépülne a botrány Európában, ha a negyede megtörtént volna annak az Airbus-nál, ami mostanság a Boeing-nél. A vérét követelnék a vezetőknek, az EU rögtön olyan jogszabályokat hozna, ami alapján 10 év távlatában mindent máshogy kellene csinálni, mint eddig, de semmink nem lenne meg Európában ahhoz, hogy ezt teljesítsük. Amerikában szénné perelnék az Airbus-t, száz milliárd dolláros nagyságrendű kártérítésekkel, és egy időre még a légtérből is kitiltanák a gépeket.

A politika és a sajtó pedig kórusban szörnyülködne azon, hogy hogyan lehetett így csalni, majd európai adófizetői pénzből elkezdene a Boeing mellett Comac gépeket is szubvencionálni, Kínából. Hiszen ők biztos jobban tudják. Az Airbus, meg a dolgozói, és a beszállítói köre meg "oldja meg". Mindegy, hogyan. Csaltak.

Nos, a Boeingnél nem mérési eredményekkel csaltak, hanem rendszer szinten életveszélyes dolgokat műveltek, aminek a következményei lassan heti szinten a hírekben vannak. Tanuk halnak meg rejtélyes körülmények között (minden kultúrában máshogy esnek ki az ablakon a kellemetlen figurák), és mindez nyilván nem egy sétagalopp a cégnek, de azért nem is egzisztenciális fenyegetésű. Igen, lemondott a vezérkar.

Gazdasági és hadiipari szempontból ugyanakkor rendszer szinten fontos, és bármekkora disznóságot is csináltak, megvédik, a nagyobb "ügy" érdekében. John Oliver meg elröhögcsél az dolgokon, remek videó, itt megtaláljátok. Rejtett kamerával kérdezik a dolgozókat a gyárban arról, hogy felülnének-e egy ilyen gépre, túlnyomó többségük nem.

Tudom, nagyon messzire mentem az autós témától, de időnként megengedek magamnak egy kis elhajlást, és véletlenül sem azt akarom mondani, hogy azért, mert egy cég fontos gazdaságilag, nem kell a nyakára lépni, ha rosszban sántikál (sőt!), de ebben is vannak fokozatok.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr6418365695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása