Lassú gazdasági agóniát vizionál az olasz politikus, akit annak semmiképpen sem kell bemutatni, aki követi az európai belpolitikát. Másik lehetőség: gyorsan "felzárkózunk" a riválisokhoz. Dolgok, amiket hallgatunk pár éve. Amiért mégis fontosnak tartom megemlíteni a Draghi jelentést: kiemelten foglalkozik az autóipar problémáival, a szokásos brüsszeli elefántcsonttorony mentalitástól eltérően elég realisztikusan. Fontos és lényeges pontokat érint az akku technológia fejlesztési, standardizálási és újrafelhasználási kérdéseiben.
Cyber security és önvezetési normák is szerepet kapnak, és ami a legfontosabb: az energia költségek, a munkaerő költségek és a mindent agyonnyomó bürokrácia is tematizálva van a jelentésben.
Megjelenik, és hangsúlyos egy új téma: a technológia semlegesség kérdése a CO2 flotta fogyasztás csökkentésére. Egy olyan tematika, amit eddig az európai döntéshozók inkább ferde szemmel néztek, mint segítettek.
Vezető olasz politikusok közben a héten egyre hangosabban követelik a 2035-ös szabályok azonnal és haladéktalan visszavonását.
Mi történik eközben az EU vezetői fejében? Thierry Breton belső piacért felelős EU biztos arról nyilatkozik, hogy mennyire nehéz az EU autóiparának a helyzete. A "nehéz helyzet" eredetét természetesen nem abban látja, hogy piacidegen tervgazdaságot kényszerítettek a gyártókra azok csúcsmenedzsereivel tandemben, és a vásárló meghozta az ítéletet. Véletlenül sem. Breton Úr szerint az autóipar a hibás, mert "nem győzte meg elég jól a fogyasztókat" a villanyautókról.
Mintha nem azt hallgatnánk fél évtizede éjjel és nappal, hogy mennyire klassz dolog ez, (egyébként az, csak nem mindenkinek) és semmi egyébbel nem szabad foglalkozni, mindegy, mit mond a fogyasztó.
Úgy tűnik, a realisták és az ideológusok csapnak ismét össze, a piac és a gazdasági helyzet egyre feszítőbb valóságának tükrében. Az idő közben megy, a konkurenseink pedig nem kivéreztetett cégekkel nyomják a fejlesztéseket gőzerővel. A vége majd megint az lesz, hogy egy halom pénzzel kisegítünk pár nagy európai gyártót, és még szorosabb kontroll alatt lesz az egykor legalább félig-meddig szabad piacgazdaság.
Források: Reuters.com, Evmarketsreports.com, Table.media