Amikor pár éve az a megtiszteltetés ért a Mercedes részéről, hogy elsők között kaphattam meg a világ legjobb elektromos autójának szánt EQS-t, szó szerint napokig tépelődtem azon, hogy én látok-e valamit nagyon rosszul, vagy ők tudnak valami olyat az autópiac jövőbeli alakulásáról, ami alapjaiban rengeti meg az eddigi világképem.
A körülményekhez képest jó hatótávú és sok szempontból forradalmi volt az EQS, egyedül azt nem láttam benne, hogy a tradicionális Mercedes vásárló, aki vágyik az S-osztályra, milyen lelki indíttatásból tud vágyakozást érezni egy megosztó külsejű, az árához képest egyszerű kialakítású és hátul mérsékelten kényelmes EQS iránt.
Az akkori tervek szerint a Mercedes rekord sebességgel viszi végbe az elektromos átállást, minden új modellje hatékonyságra lesz trimmelve, a tradíciók másodlagosak. A megfizethetőbb autóik lassan eltűnnek, és a magas haszonkulccsal gyártható, kifejezetten drága modellek fogják hozni az eredmény legnagyobb részét.
Az élet nem igazolta ezt a stratégiát. Tekintsünk el attól, hogy masszírozzuk most az okokat, szó volt róla sokszor.
Befektetők előtt Ola Källenius pár napja újra megerősítette, hogy tanulva az elmúlt 5 év hibáiból, hallgatva a vásárlói visszajelzésekre, radikálisan más stratégiát fognak követni, aminek minden, a márkában hívő, a hagyományaiért rajongó Mercedes tulajdonos a szívé mélyéről adhat hálát.
Az újrakezdéshez meg kell teremteni a keretfeltételeket. Az, hogy jó sváb módjára minden centet kétszer megfordítanak, a jelenlegi helyzetben elkerülhetetlen. A munkavállalókkal sikerült a minap megegyezni arról, hogy a következő években hogy néz ki a csillagos márka stratégiája, munkahely megőrzése, bérfejlesztése.
Nem tűnik fontosnak, miközben nagyon is az, ha a bizalmat a jövőbe újra kell alapozni.
Az autók pedig megint azok lesznek, amik voltak, mielőtt a radikális változások elidegenítették volna a törzsközönséget. A kompromisszummentes, aerodinamikát mindenek elé helyező dizájn után újra a klasszikus formák, az autó jellegű autó lesz a fő üzenete a Mercedesnek. Lényegében Bruno Sacco-t idézte a cégvezető: Egy Mercedesnek minden szögből felismerhetően Mercedesnek kell lennie.
Megszűnik a szétválasztása az elektromos és a belsőégésű platformoknak. Az EQ sorozat ebben a formában kifutó modell.
Itt egy pillanatra megállnék: az EQ autók, mint elektromos autók, jók. Az idegenkedés a cikkekben, illetve a szalonokban elsősorban annak szólt, hogy a stuttgartiakhoz köthető legalapvetőbb jegyek lettek a leginkább hanyagolva bennük, ehhez mérten pedig nagyon magasan volt tartva az áruk. A kifuttatás fokozatos lesz, és talán nem haragszik meg rám egyetlen kereskedőjük sem, ha azt mondom, hogy érdemes lesz jó dealek után nézni 2027-ig, ha valaki feltétlenül elektromos Mercedes-t akar.
A jövőben ugyanakkor felkészülhetünk arra, hogy hajtástól függetlenül újra azt kaphassuk, ami miatt Mercedes-re vágyik az ember. Időtlen, masszív, letisztult formaterv, a "kezünk alá dolgozó", alapjaiban átgondolt koncepció a kezelés minden pontján, kiugró biztonság, és magas minőségérzet.
Ezek az ígéretek, amelyek egyben bizonyos értelemben beismerésként is szolgálnak.
Lényeges továbbá, hogy hatalmas pénzeket fektetnek Stuttgartban abba, hogy korszerűen tartsák a belsőégésűeket. Maradnak még sokáig a dízelek, és 12 hengeres is itt lesz velünk még. Emellett pedig az elektromos modellek is jelentős innovációk elé néznek, és az operációs rendszer legfrissebb generációjának sem kell majd egyetlen konkurenshez képest sem szégyenkeznie, sőt!
Én őszintén remélem, hogy ez az irány helyre tudja rakni azt, ami az elmúlt években helyenként félrement. Ha mindez megfelelő minőséggel párosul, úgy, hogy nem vonulnak ki azokból a szegmensekből, ahol kisebb haszonkulcsokkal ugyan, de fontos belépőmodelleket is adtak, akkor újra ragyogni tud majd az a csillag, ami ezentúl az ígéretek szerint visszakerül a tradicionális hűtőmaszkokra.