Talán mostanra már a többség érzi a bőrén a szép új világ gyakorlati leképeződését az aktuálisan kapható autók karbantartásával kapcsolatban. A downsizing, a filléreskedés a beszállítóknál, a CO2 nyomás, a rövidtávú compliance megfelelés oltárán feláldozott hosszútávú tartósság meteorként csap bele a használtautó piacba, és a garanciaszolgáltatók üzletmenetébe.
A CarGarantie idei felmérése is arról ad számot, hogy egyre gyorsul a drágulás az autójavítások kapcsán. A cég több, mint 1 millió garanciaszerződés elemzése kapcsán számol be arról, hogy 718 euróra növekedett egy átlagos javítás elszámolása.
2016-ban 502 euró volt ez az összeg, azóta pedig minden évben erősen növekedett, így jutottunk ez a 718 euróig, és ez bőven az euro zóna inflációja feletti szint.
A leggyakoribb hibák az elektromos berendezésekkel kapcsolatosak. Második helyen a komfort elektronikai elemek állnak. A használt autós garancia szerződések kárkifizetéseinek a negyedét a motorral kapcsolatos bajok adják, azaz messze ezek jelentik a legnagyobb tételt. Az új autós garanciáknál a kárkifizetések ötöde megy el a motorokra. Döbbenetesen magas számok.
Egy másik statisztika szerint a tervszerű karbantartások lassan autónként évente 400 euró körüli átlagos költést jelentenek, és ebbe az összegbe az is beleszámít, amikor a kétévente esedékes szerviz miatt egy autóra adott évben épp nem kell költeni.
Guruló pillanatfelvételek lettek az autóink. 6-7 éves autók esetében a javításból fakadó gazdasági totálkár egyáltalán nem ritka, az ismert és egyre bővülő lista a konstrukcióhibás – javíthatatlan – motorok kapcsán egyre nagyobb fejfájást okoz mindenkinek.
A forró krumplit dobálja a szakma egyre tovább, és azoknak kerül igazán sok pénzükbe a végén, akiknek alacsony kereset mellett alap mobilitást lenne hivatott biztosítani egy egyszerű és olcsó, 15 évet kibíró autó.
Rapid módon öregszik az autópark. 5 év alatt lényegében a duplájánál is magasabb áron tud magának autót venni az, aki az olcsó autók között nézelődött az új autó piacon. A karbantartás szintén jelentősen magasabb, a biztosítás az autóba kényszerített rengeteg berendezés miatt szintén drágább lett. A kamatok nálunk nagyon magasak, de máshol is emelkedtek a korábban tapasztaltakhoz képest.
A kubaizáció előkapujában vagyunk, akármilyen drasztikusan is hangzik.