"Energy-saving and New Energy Vehicle Technology Roadmap 3.0"
Hivatalosan ez a stratégiai menetrend alakítja a kínai kormányzat évekre előre meghatározott mobilitási ütemtervét. Minden ellenkező híreszteléssel szemben a kizárólagos villanyautózás soha nem volt megfogalmazva ezekben a forgatókönyvekben, az érkező harmadik átdolgozásban pedig a hírek szerint a legnagyobb hangsúly azon lesz, hogy a belsőégésűek hatásfok növekedése új szintet érjen el, a különböző hibrid hajtási megoldások pedig az eddigi favorizált elektromos hajtások mellett egyenrangú megoldássá avanzsáljanak.

Li Kaiguo a kínai autóipari mérnökök szövetségének a vezetője. Ismert és elismert szakember Kínában, és ami ennél is fontosabb: a politika hallgat rá, és a véleménye befolyásolja a kínai autóipar irányát, ami a hajtásokat illeti. A shanghai autókiállítás egy keynote beszédében a következőket mondta: "Nem a belsőégésűvel van baj. Az emisszió és a CO2 probléma az üzemanyagból fakad".
Szeretném emlékeztetni a kedves olvasókat arra, hogy egzaktul ugyanezeket a mondatokat mondja a szakma Európában is évek óta. Egyedül az EU bürokratái nem voltak képesek megérteni a jelentőségüket. A szemünk láttára változtat éppen irányt Kína, pontosabban: a kínai döntéshozók a környezetvédelmi stratégiájukat a gazdaságuk, a realitások és leginkább a saját érdekeik tükrében alakítják. A többi, az csak porhintés.
Mivel Kína alapvetően technológia semleges maradt, akkor is, amikor az elektromobiltás kapcsán vezető szerepre tört, egy olyan helyzet, ami most alakul ki, nem éri az iparát váratlanul. Kínában az elektromos autó fogja dominálni az utcaképet, ahogy már most is, legalábbis ami a városokat illeti. Annyira azonban a kínaik sem dogmatikusak, hogy elhiggyék, hogy van realitása belátható időn belül annak, hogy csak elektromos autók legyenek.
Mivel Európában lassan a sötét középkorhoz hasonlóan üldözik a racionalitást, a most következő stratégiaváltásról úgy fogunk lemaradni, hogy pár évvel ezelőtt a mi tudásunk, és a mi cégeink dominálták a belsőégésű technológia minden ágát. Ha mesterségesen megszakítjuk a mérnöki utánpótlást, ha elkezdjük üldözni a belsőégésűt, ha arra kényszerítjük a cégeinket, hogy 100 év előnyt dobjanak el a semmiért, akkor nem kell csodálkozni rajta, hogy hozzászólni nem fogunk tudni ahhoz, ami most Kínában készülni fog.
A mobilitási "Roadmap 3.0" szerint a termikus hatásfokát a belsőégésűeknek 52% fölé kell emelni, úgy, hogy CO2 szegény, vagy CO2 neutrális üzemanyagokkal legyenek hajtva. 35 kW/l fajlagos teljesítmény 2040-re. Ez a cél. Nem a tiltogatás, ahogy errefelé szokták.
A kínai állami médiában nyíltan vitatkoznak arról, hogy mi a hasznosabb Kína számára: további preferálása a tisztán villany autóknak a globális piacon, vagy a vevői akarat és a realitásokat figyelembe véve az elektrifikáció folytatása, hibridizáción keresztül. Az ősszel érkező új direktíva a jelek szerint az utóbbi mellett teszi le a voksát, amivel el is lesz döntve a kérdés a következő 5-10 évre.
Az erőfeszítések középpontjában a hírek szerint az áll, hogy a belsőégésű komponense a hajtásoknak szélesebb spektrumban legyen képes hatékonyan működni.
A különböző hibridek növekedési rátája a piacon Kínában és máshol is nagyobb sebességgel nő, mint a tisztán elektromos autóké, a kínai kormányzat pedig pontosan tudja, hogy a valóságot nem lehet rendeleti úton betiltani. Adaptálódnak.
A mesterségesen alacsonyan tartott áram árak, és az európai aggyal felfoghatatlan sebességű töltő infrastruktúra kiépítés sem volt elégséges ahhoz, hogy a tisztán elektromos autók olyan részesedéseket érjenek el, amivel maradéktalanul elégedettek Pekingben. Azt is pontosan tudják, hogy azokon a nemzetközi piacokon, ahol növekedni akarnak a következő 20-30 évben, a meghatározó technológia a villany és a belsőégésű valamilyen kombinációja lesz. Ebbe az irányba terelik az ipar szereplőit.
Mindemellett a hidrogén és az ammónia szerepét is hangsúlyozzák, ebben a kínai mérnökök szövetsége 2030 közepére áttörést vár. A bevetése a két üzemanyagnak alapvetően a belsőégésű motorokba tervezett.
A belsőégésű technika "stigmatizálásnak a végét" követelik a mérnökök, és a CO2 kibocsátás visszaszorításának az egyik fontos elemét látják benne, új üzemanyagok mellett. Nem "kifutómodell" a technológia, hanem továbbfejlesztendő, a 21. század kihívásai alapján. Újszerű, "flash-boiling" technológia bevetése a hatótávnövelőknél, konzekvens könnyűépítés, mesterséges intelligencia alapú hatótáv optimalizálás, és még hosszan lehet sorolni, mi mindenre terjed ki jelenleg a fejlesztés.
Bámulatos, mi minden történhet, ha egy kis csapat fanatikus nem kényszeríti rá a dogmáit egy egész kontinensre.