Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Benzin helyett gázolajat tankoltam! Mit tegyek?

2019. szeptember 27. - Várkonyi Gábor Autóblog

A héten összekeverték az üzemanyagokat egy budapesti Shell kúton, így sok autós félretankolhatott. A benzinmotorok kisebb mennyiségben képesek a gázolajjal is megbirkózni, így nem a motornál lesz a nagyobb gond. Azonban a gázolaj így is tönkreteheti a kipufogóban lévő katalizátort, a lambdaszondát, és feltehetően majd a benzinszűrőt is cserélni kell. A Ma este tegnapi adásában a félresikerült tankolás kapcsán beszéltem arról, hogy mivel jár mindez és mi a teendő ilyen helyzetben.

Megnézem

Elindult a visszaszámlálás: jelentős drágulás várható januártól az autópiacon

Az új EU-s szén-dioxid rendelet keményen átalakítja majd az egész autópiacot: lényegesen megdrágulnak a autók, főképpen a legolcsóbb modelleket érintheti a drasztikus lépés. A Pénzcentrumnak adott interjúban az EU-s szabály várható következményei mellett a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásának használautó-piacra gyakorolt hatásairól is nyilatkoztam.

A BMW eddigi top menedzsere lesz az Audi új főnöke

A BMW egykori igazgatósági tagja, Markus Duesmann lesz az Audi új vezérigazgatója 2020 áprilisától. A két vállalat közös megegyezéssel eltekint a Duesmann szerződésébe foglalt záradéktól, miszerint közvetlen vetélytárshoz nem szerződhet bizonyos időn belül. A vezetőváltás volt a fő témánk a Millásreggeli tegnapi adásában, illetve szót ejtettünk még arról, hogy a továbbiakban nem tervez új belső égésű motorokat fejleszteni a Mercedes.

Meghallgatom

Átalakíthatják a járműipart a környezetvédelmi előírások

A Ma reggel szombati adásában a magyar autópark műszaki állapotáról, a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának elfogadható szintjéről, és az EU által támasztott környezetvédelmi előírásokról beszélgettünk.

Megnézem

Nagy változásokat hozhat az EU-ban a januártól életbe lépő új károsanyag-kibocsátási szabvány

2020. január 1-jén életbe lép a WLTP2 szabvány, amely új fogyasztási értékeket állapít meg az újonnan piacra lépő személygépkocsikra. A WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) összehangolt és egységes teszteljárás az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására. A Klub Rádió Élőben a városból 2.0 című műsorában azt elemeztem Fábián László műsorvezetővel, hogy a szabvány milyen hatással lesz az újautó árakra.

Meghallgatom

Megszületett a dízel és a benzinmotor ötvözete

 

A Millásreggeli mai adásában egy igazi technikai csemege, a Mazda forradalmi Skyactiv-X belsőégésű motorja került terítékre. A Skyactiv-X egy benzinnel üzemelő, de öngyulladással is működő motorcsaládot jelent, amelynek prototípusát nemrég kipróbálhattam egy Mazda CX-30-ba építve. A mai adásban ezeket a tapasztalataimat osztottam meg a hallgatókkal.

 Meghallgatom

A továbbiakban nem tervez új belső égésű motorokat fejleszteni a Mercedes


A jelenlegi hírek szerint az aktuálisan futó belső égésű motorok után nem terveznek belátható időn belül újabb, a technológiával kapcsolatos fejlesztéseket a Mercedesnél. Magyarul, ha a dolgok nem változnak, akkor ennyi volt. Még 10-20 évig elketyeg az ami a csőben van, aztán kivérzik az a belső égésű motor, amiből a Mercedes csinált először használható modellt. Markus Schäfer kedden jelentette ki a frankfurti autókiállításon, hogy a cég elektromos irányba helyezi a súlypontot és a fejlesztési kapacitásokat.

Forrás: mercedes-fans.de

Jönnek az olcsó európai elektromos autók

 

Öt éven belül jönnie kell a 3,3 millió forint körüli elektromos autóknak Európában. Így nyilatkozott a Renault főnöke, Thierry Bolloré. Ehhez hasonló hangzatok ígéretekből sokat hallottunk már autóipari vezetőktől, de úgy tűnik, mostanában mindenki egy fokozattal feljebb kapcsolt. A Handelsblattnak adott interjúban Bolloré részletes helyzetjelentést adott az iparról a saját szemszögéből. Legfontosabb kijelentéseit veszem sorra. 

"Keményen dolgozunk azon, hogy 10.000 euró alatt tudjunk elektromos autót kínálni az európai piacon. Az elektromos autók árának drasztikusan csökkennie kell, ez egy szükségszerűség."

Az autóipar nagyon nagy erőfeszítéseket tesz, hogy zöldebbé váljon." 

"A vita fatálisan hatott a dízelre. A harc a nyilvánosságban megölte ezt a technológiát."

"A dízeltechnika ma költségek szempontjából a a hibrid és az elektromos hajtással vetekszik, főképpen a kisautó kategóriában. Milyen helye van a dízelnek még? Lehet, hogy vidéken lesz még szerepe, ahol az embereknek nagy távokat kell leküzdeniük." 

"Az autóipar egy válságszerűségben van. A legnagyobb rizikó egy kemény brexit." 

"A nehéz az, hogy a problémák mind egyszerre jönnek. Ezen felül a kereskedelmi háború, az argentin válság, az Irán és Oroszország elleni szankciók, valamint az a tény, hogy a dízel krízis felgyorsította az autógyártók szabályozásának a menetét."

Megjegyezte továbbá, hogy a Nissannal kapcsolatos összeolvadási tervek egyelőre lekerültek a napirendről, és a Nissan által szorgalmazott tulajdonosi átstrukturálást a Renault nem szeretné. Carlos Ghosn-nal kapcsolatban minden belső vizsgálat lezárult. Az FCA-val való kooperáció pedig nem haladt előre azóta sem. A Daimlerrel a kooperáció a kishaszonjárművek terén (LCV platform) folytatódik. 

Nincs egyszerű helyzetben Thierry Bolloré. Az a szegmens, amiben küzdeniük kell, évek óta minimális haszonkulccsal működtethető, és nagyon kicsi a mozgástér további jelentős hatékonyságnövelésre komolyabb megszorítások nélkül, amit viszont a részben állami tulajdonú vállalton nagyon nehéz átverni. Az elektromobilitásban úttörő szerepe van a konszernnek, tehát tapasztalat szintjén számos konkurensnél előbbre járnak. A Nissannal megrekedt partnerség, illetve az ezt övező bizonytalanság nehézzé teszi a skálázási effektusok tervezhetőségét, bár semmi jel nem mutat arra, hogy szakítana egymással a két autógyártó. Kellene ugyanakkor egy újabb partner is a szövetségbe, mert ebben a felállásban a Renault nagyon függ a semmiképpen sem rózsásnak ígérkező európai piaci kilátásoktól.

Nagyot hasít a Hyundai

Kép forrása: Hyundai.hu

Manapság bármilyen új autót mutatnak be, mindig arra helyeződik a kommunikáció súlypontja, hogy ki hogyan fogja tudni teljesíteni az EU januártól életbe lépő CO2 kibocsátás szigorításának első fokozatát, illetve, hogy hogyan tudják elkerülni a várható büntetéseket.

A Hyundai minden erejével azon dolgozik, hogy semennyi büntetést ne kelljen fizetniük az Európai Uniónak. Ez egy rettenetesen ambiciózus cél, amit mi sem bizonyít jobban, mint a (viszonylag) megfizethető áron kínált elektromos autójuk. Tömegautó kategóriában a Hyundai az egyetlen márka, amelynek van egy típusa a Hyundai Inoniq személyében, amiből létezik hibrid, plug-in hibrid és elektromos verzió is.

A mai Futóműben ennek kapcsán a Hyundai jövőbeli stratégiájáról beszélgettünk.

Meghallgatom

40%-kal több balesetet okoznak az elektromos autók a SUV szegmensben

A kis kategóriás elektromos autókkal kevesebb a baleset, mint a klasszikus kisautókkal, azonban a luxus és SUV szegmensben az elektromos hajtású autók 40%-kal több balesetet okoznak, mint a hagyományos társaik. Ez derül ki a svájci AXA biztosító felméréséből.

Két dolgot kell hangsúlyozni az elején: az adatok csak a svájci piacra vonatkoznak, és kis mintaszám alapján számítódtak, ezért reprezentatívnak nehezen lehet nevezni őket. Ezzel együtt érdemes megjegyezni, hogy Svájcban zéró tolerancia van bármiféle közlekedési kihágással kapcsolatban, gyorshajtani nem lehet súlyos következmények nélkül, nem is csinálja senki.

Az AXA 2014 és 2018 között vizsgálta a kárgyakoriságokat kategóriákra és hajtási módokra lebontva. A jó hír, hogy aki Mitsubishi I-MiEV vagy Renault Zoe jellegű kisautóval közlekedik, az 10%-kal kevesebb balesetet okoz, mint aki Fiesta, Corsa vagy Polo jellegű autóval. Lehet ebben persze olyan ok-okozati összefüggés is, hogy eleve kevesebbet használják ezeket az autókat.

A nagyobb, jóval erősebb autóknál ugyanakkor a villanyos autók 40%-kal több balesetet okoznak. Az ok nyilvánvaló: a felhasználók még nem szoktak hozzá ahhoz a teljesítményhez, amit egy erős villanyautó tud, illetve ami talán még fontosabb, nem szokták még meg a teljesítményleadás jellegét. A tanulmány szerint a legerősebb belső égésű motoros autóknál is jellemző némi késleltetés a teljesítmény leadásban, míg a villany nyomaték azonnal rendelkezésre áll maradéktalanul. A fék érzete sem teljesen azonos, ez is okozhat kezdő villanyautósoknál némi konfúziót.

Finoman utal rá a tanulmány, hogy 2014-18 között Teslán kívül nem sok egyéb konkurens autót lehet felsorolni a luxus elektromos kategóriában. Szó van a Tesla faktorról, ugyanakkor ez szerintem idővel hasonul majd a teljesítmény kategóriában azonos autókéval.

Jó hírek a tűzesetekkel kapcsolatban. Nem látszik statisztikailag megnövekedett tűzveszélyesség, ha csak az elektromos autókat nézzük. Megjegyzik ugyanakkor, hogy amennyiben kigyullad egy ilyen autó, akkor a tűz oltása szinte lehetetlen.

A gyalogosvédelem kapcsán javasolják, hogy régebbi elektromos autók tulajdonosai is szereljék fel autóikat a 2019 júliusa óta kötelező akusztikus gyalogos figyelmeztetővel. Magyarul hanggenerátorral. Sok kellemetlen helyzetet megelőzhet.

Forrás

süti beállítások módosítása