Ha a SUV vezetők egy országot képeznének, akkor ők lennének a hetedik legtöbb CO2 kibocsátással járó ország a világon. Erre a megdöbbentő következtetésre jut a Nemzetközi Energiaügynökség.
Nem csoda, hiszen 2010 és 2018 között világszinten megduplázódott a SUV-ok aránya a forgalomba helyezési statisztikákban. 9 éve az autók 17%-a volt SUV, tavaly már az autók 39%-a volt terepjáró vagy terepjáró jellegű autó. A következményei ennek a trendnek drámaibbak, mint eddig hitték. 700 megatonna CO2-t emittálnak ezek az autók évente, ezzel meghaladják Hollandia és Nagy-Britannia teljes éves kibocsátását. Együttvéve.
"Eléggé meglepődtünk ezen az eredményen" - nyilatkozta Laura Cozzi, az ügynökség energiaszakértője. Ő jegyzi a szervezet idei tanulmányát a témában.
A CO2 kibocsátásukkal a SUV-ok állítólag már a nehézipar, valamint a tengeri és a légi közlekedést is lekörözik.
Ha globálisan nézzük a piaci trendeket, akkor megállapíthatjuk, hogy kivétel nélkül minden fontos piacon rekordról rekordra ugranak a SUV eladások. Az USA-ban minden második újonnan forgalomba helyezett autó ebbe a kategóriába tartozott, és mivel dízel motorokat kevésbé használnak, ezek esetében rendkívül magas fogyasztású autókról beszélünk. Nálunk egy Vitara is SUV-ként van könyvelve, míg odaát egy Suburban vagy egy F150 közepes jelegű autóknak számítanak, holott méretük/súlyuk alapján 2, vagy akár 3 kicsi európai divat terepjáróval is felérnek. A kínai valamint az indiai piacon is komoly növekedést könyveltek el az elmúlt években.
Egyelőre nem látszik, hogy mi fordíthatná vissza tartósan azt a trendet, ami világszinten az egyre pazarlóbb autók irányába viszi el a termelést. Az európai fogyasztók önmegtartóztatása kevés lesz ahhoz, hogy áttörést lehessen elérni a CO2 kibocsátás kapcsán, ha az USA, illetve Kína nem cselekszik.