Minden századik munkahely megszűnhet a német munkaerőpiacon, az autóipar átalakulása miatt 10 éven belül.
Szerdán (2020. január 15.) találkozik Angela Merkel a kancellári hivatalban a német autóipar képviselőivel, valamint a szakszervezetek képviselőivel, hogy megvitassák a német ipar zászlóshajójának jövőbeli kilátásait.
Az egyeztetés egyik apropója az a tanulmány, amelyet a szövetségi kormány által létrehozott "Nationale Plattform Zukunft der Mobilität" jegyez, és hétfőn látott napvilágot. A szervezet feladata többek között a klíma neutrális közlekedés víziójának kidolgozása és a gyakorlatba való átültetése, a német gazdasági érdekek figyelembevételével.
Hat munkacsoportra osztották a feladatokat:
1. Klímavédelem és közlekedés: Feladata a széndioxid kibocsátás minimalizálása 2030-ra.
2. Fenntartható mobilitás: Feladata kutatni a technikai, gazdasági, szociális és ökológiai lehetőségeket az elektromobilitás kapcsán, valamint egyéb alternatív hajtások és üzemanyagok kapcsán.
3. Digitalizáció: Önvezetés és új mobilitási koncepciók vizsgálata.
4. A nemzeti mobilitási és foglalkoztatási helyszín megőrzése. Akkumulátorcella gyártás lehetőségeinek vizsgálata. Nyersanyag, újrafelhasználás, oktatás elősegítése.
5. Ágazategyesítés: Legfőképpen a közlekedés és az energiaszektor együttműködésének elősegítése.
6. Standardizálás, normázás, certifikálás, típusolás.
Ez eddig nagyon tudományosan és németesen alaposan hangzik. Készültek, nyilvánvalóan, de a hétfőn bemutatott tanulmány elég ijesztő számokkal sokkalja a szakmát. Az eddig sem volt kérdés, hogy rengeteg munkahely fog megszűnni Németországban, a politikai alapon végigerőltetett elektromos autózás kapcsán, de a mérték eddig nem volt ennyire drámai, egyetlen előrejelzésben sem.
Az alapprobléma dióhéjban: egy belsőégésű motor 1200 alkatrészből áll. Egy villanymotor 200-ból. Egyszerű a helyzet: minél gyorsabb az átalakulás, annál kevesebb alkatrészre lesz szükség, és ezzel együtt annál kevesebb munkahelyre.
Nehezítő körülmény foglalkoztatási szempontból, hogy az elektromos autók gyártása lényegesen nagyobb mértékben automatizálható, azaz a produktivitás jelentősen növekedni fog. Ez örvendetes. De ez is csökkenő munkahelyeket eredményez.
A tanulmány abból indul ki, hogy 2030-ra Németországban jóval több elektromos és plug-in hibrid fog készülni, 30% illetve 15%. Mindez annak érdekében, hogy a CO2 kibocsátási normákat tartani tudják. További feltételezés, hogy 10 év múlva az elektromos autók állománya 10 millióra növekszik Németországban.
Ez a forgatókönyv az jelentené, hogy 410 000 munkahely szűnne meg Németországban. 2018-ban egy hasonló tanulmányban összesen 80 000 megszűnő állással számoltak. A mostani számítás szerint tehát 330 000 munkahellyel több esne áldozatul a nagy transzformációnak, mint eddig hitték. Hogy kontextusban helyezzük: ez alulról súrolja a teljes német foglalkoztatottak számának egy százalékát. Az döbbenetesen sok nemzetgazdasági szinten.
A tanulmányt ezen a linken lehet elérni.
A legtöbb munkahely a járműgyártásban szűnik meg, 240 000 a becsült adat. Ez minden negyedik, eddig ezen a területen dolgozó ember munkahelye. Az összes német munkahely több, mint fél százaléka.
További 200 000 állás fejlesztői szinten, gépgyártásban, gyártásszervezésben, fémmegmunkálásban veszne el.
A tanulmány szerint egyébként az autóipar egyetlen területén sem érezhetné magát biztonságban senki. A segédmunkástól a topmenedzserig minden szinten egyenletesen mindenkit érint majd a folyamat.
Az elektromos autózással kapcsolatos új munkahelyek számát ugyanakkor nagyon minimálisra teszik. Összesen 30 000 új állás teremtődne közvetlenül ezzel kapcsolatosan.
A német autóipari szövetség (VDA) képviselői kritizálták a szerintünk szélsőségesen pesszimista becsléseket. A VDA álláspontja szerint lényegesen több elektromos autózással kapcsolatos alkatrészt és akkumulátorokat fognak 10 év múlva Németországban gyártani, mint ahogy azt a kormány tanulmánya előrevetíti.
Az NPM egyébként a tanulmány lábjegyzetében valóban kifejti, hogy az utóbbi időben a német gyártók részéről tapasztalható erőfeszítés az elektromobilitás kapcsán optimistább forgatókönyvekre is okot adhat.
Ezzel együtt a szakemberek kiemelik, hogy a változások következményeit legjobb esetben enyhíteni lehet, de semmiképpen sem fog ilyen értéklánc mellett ilyen kiterjedt formában, beszállítókkal együtt a jövőben ennyi embert eltartani a német autóipar.
A politika máris reagált a társadalmi stabilitást is veszélyeztető jövőképre.
Főleg az FDP hangoztatja régóta, hogy az ideológia alapon erőltetett elektromos autó helyett a német politikának fel kellene fedeznie az önkorrekció lehetőségét (ahogyan ezt a kínai kormányzat megtette), és technológia semlegesen kellene tennie a környezetvédelemért és a fenntartható megoldások fejlesztésért. A zöldek képviselői az átképzésekben és a tervezhető jövő elősegítésében hisznek.