Várkonyi Gábor Autóblog

Milyen lenne egy fordított világ, amiben elektromos autót cserélnénk benzines autóra?

2020. február 25. - Várkonyi Gábor Autóblog

gasoline-175122_1920.jpg
Képzeljünk el egy fordított világot, ahol valami oknál fogva a villanyautó terjedt el, és most állnánk annak küszöbén, hogy fosszilis energiahordozókra váltsunk. Erről a képzelt világról szól a cikk, amit találtam. Elgondolkodtató.


Képzeljük el tehát, hogy nincsenek benzinkutak, és mindenki elektromos autóval közlekedik. Milyen érveik lennének a villany mellett maradást propagálóknak?

Import költségek: Ha olaj alapú közlekedésre váltunk elektromos helyett, akkor importálnunk kell az olajat egy másik országból, hány milliárdba fog ez nekünk kerülni évente? Ráadásul a pénz nagy része közel-keleti országokat fog gazdagítani, bennünket meg szegényebbé tesz majd. Az áramot (ausztrál cikkről van szó) itthon szénből és megújuló energiából nyerjük, egyetlen cent sem hagyja el az országot.

Üzemanyag biztonság: A gazdaságunk és országunk függeni fog a rendszeres olajellátástól. Ha az előállító országokban krízis van, esetleg háború, akkor 2-3 hét alatt működésképtelenné válhat az ország.

Karbantartás: Egy elektromos autónak 100 000 kilométerenként kell egy kisebb szerviz, egy benzinesnek ez alatt az idő alatt akár tízszer is kell egy olajcsere (Európában ritkább olajcserék jellemzőek), 100 000 kilométer után meg egy nagyobb szerviz (ez is később van jellemzően Európában). A belső égésű motoros autók költsége 10-20-szor nagyobb, mint a villanyautóké.

Üzemanyag költségek: Egy benzines autó 4-10-szer magasabb költségekkel járna (ha a jövedéki adót egyből bevezetnék).

Infrastruktúra: Ezernyi benzinkutat kellene telepíteni országszerte, és munkaerővel kellene ellátni azokat. Az utazásokat úgy kellene tervezni, hogy nyitvatartási időben lehessen tankolni. Már van egy meglévő, éjjel-nappal, a hét minden napján működő elektromos töltő hálózatunk. (Itt azért erősen bicsaklik a logika, hiszen nem kell "nyitva lennie" egy kútnak ahhoz, hogy tankoljunk, de nyilván az alapgondolat érthető.)

Biztonság: Az üzemanyag gyúlékony. Ezt magunkkal cipelni az autóban tűzveszélyes, és halálesetekhez fog vezetni. Példaként álljon itt az USA, ahol 2003 és 2207 között 280 000 tűzesetet regisztráltak autóknál, 480 halálos áldozattal. A töltéskor kifolyó üzemanyag is könnyen a benzinkutak robbanásához vezethet. (Ez körülbelül annyira reális, mint az, hogy a villanyautók töltésekor megrázza a felhasználót az áram, szóval itt már nagyon élénk volt a fantázia.)

Üzemanyag végessége: A fosszilis üzemanyagok nem állnak korlátlanul rendelkezésre. Miért égessük el ezeket autókban, ha a következő generációknak máshoz is szükségesek lehetnek ezek a nyersanyagok?

Darabos, döcögős technika: Egy belsőégésű motor egy meghatározott fordulatig tud csak működni, ezért egy plusz alkatrészt kell beleépíteni, amit váltónak hívunk. Amikor az autó gyorsul, váltani kell, ami megszakítja a nyomatékfolyamot. A motor ráadásul lefullad megálláskor, ha nem építünk be egy kuplungot is. (Enélkül a váltás is nehéz lenne.) Az összes ilyen alkatrész beépítse plusz költségekkel jár, és korlátozott élettartamot jelent, valamint karbantartási költségeket.

Mérges gázok: A belső égésű motorok mérges gázokat bocsátanak ki, ami légszennyezési problémákat fog okozni, különösen nagyvárosok esetében. Az alagutakban és mélygarázsokban meg kell oldani a levegőcserét, ha elterjednek ezek az autók.

Tartósság: Egy belső égésű motoros autó 200-400 000 kilométer után komoly javításokat igényel, a váltó, a motor vagy a differenciálmű javítása ilyen magas kilométerek esetén már közel hozhatja a gazdasági totálkár rémképét. Egy elektromos autó 2-5-ször hosszabb élettartammal bír.

Hatékonyság: A belső égésű motor nem túl hatékony, 25% megy a hajtásra, a többi hő formájában el lesz pazarolva. Az üzemanyag előállítása és szállítása is sok energiába telik. A villany 70-80% hatékonysággal működik. (Ez pont annak a torzításnak a tükörképe, amit hasonló vitákban az akkumulátor kapcsán szoktak felhozni. A cikk lényege, hogy görbe tükör legyen, szóval a tényszerűsége ennek a kijelentésnek nem is a legfontosabb. Ami fontos, az a vita jellegének az időnként abszurdba való hajlása.)

Gyorsulás: A benzines autók gyorsulása sokkal rosszabb, mint egy elektromos autóé.

Ahogy egy két helyen közbe is szúrtam: ez nem egy véresen komoly cikk. Ez egy gondolatkísérlet. Milyen világ lenne, miről folyna a vita, ha a felállás az ellenkezője lenne annak, ami ma van. A végtelenségig lehetne hozzátenni és elvenni dolgokat. Bele lehetne írni, hogy mi lenne, ha a kormány elkezdené kitiltani a villanyautókat, és az adófizetők pénzéből csinálna benzinkutakat. A másik oldalon bele lehetne írni a cikkbe, hogy a benzines autót nem lehet otthon tölteni. A lényeg, hogy ez is egy perspektíva, nem kell vele egyetérteni, de beszélgetni róla, vitaalapnak használni tökéletes.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8415490654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.02.25. 16:20:57

Igen a cikk arrol szol, hogy egy elektromos jarmu hasznalatara kiepult vilagban eszunkbe nem jutna benzines hajtasra valtani. A cikk az "elkepzelt olajalapu jovo" hatranyait sorolja. Csak a teljesseg kedveert, hadd irjam le a lehetseges elonyoket is:
-az auto feltoltese par perc alatt megteheto
-egy feltoltessel akar 1000km-t is mehetsz

Viszont jelenleg egy belsoegesu motorokra optimalizalt vilagban elunk, es innen nem is olyan konnyu a valtas a villanyhajtasra. Lehet, hogy hosszutavon jol jarunk vele (marmint globalisan), de a villanyautora valtas pillanatnyi hatranyai (nalam szemely szerint) elviselhetetlenul nagyok. Hogy mast ne is emlitsek, nincs tizensok milliom egy villanyautora.
De a nehezsegek tarsadalmi szinten sem kicsik
-toltohalozat kiepitese (mind nyilvanos, mind hazi tolteshez)
-az auto gyartasban felszabadulo munkaero elhelyezese
-a szervizhalozat atkepzese, es itt is feleslegesse valik sok ember.
-az elektromos autozashoz szukseges tobblet energia eljuttatasa a fogyasztokhoz (ujabb elektromos eromuvek es megerositett elektromos halozatok, stb)

udvozlettel

miert? 2020.03.05. 12:09:16

@Untermensch4:
Koszi a linket, erdekes erzes visszatekinteni a multba

En is emlekszem meg ra, hogy eleinte a gyors akkucserevel probaltak meg orvosolni a feltoltes nagy idoigenyet. Akkoriban poenkodtak is ezzel, hogy olyan ez mint a postakocsi-toltes a 18. szazadban. Akkoriban mar kiterjedt postakocsi halozat uzemelt europa szerte. Es a majdnem folyamatos haladashoz a lovakat folyamatosan cserelni kellett. Ezert a postakocsi kb 50 km-enkent beallt egy fogadoba, ott 10 perc alatt kicsereltek a lovakat, es a pihent lovakkal maris indulhattak tovabb. A lovak pedig a kovetkezo napig pihenhettek (feltoltodhettek).

Nem is tudom, pontosan miert hasalt el az otlet. Az remlik az emlekeimben, hogy az akkucsere soran az uj akku allapota bizonytalan. Es a tulajdonos nem jar jol, ha egy uj allapotu akkut lecserel egy 80%os allapotu akkura. Ez csak akkor nem szamit, ha az osszes auto (es akku) egy tulajdonban van.

Van viszont egy elvi lehetoseg mindezen problemak meghaladasara. Ha az akkumulator reszben folyekony anyagu, akkor egyszeruen cserelheto az energiaban kiurult komponens. A folyekony aksikkal egy ideje mar kiserleteznek, tobbfele anyag is szoba kerult. Nem tudom, lesz-e belole valami a jovoben.
Most rakeresve is csomo cikk felugrik, peldaul
www.elobolygonk.hu/Innovativ_trendek/Energia/2018_08_21/a_folyekony_akkumulator_forradalmasithatja_a_villanyautok_tolteset

udvozlettel

Untermensch4 2020.03.06. 20:37:26

@miert?: Igen, az aksinak nem kell feltétlenül a jármű tulajdonosának a tulajdonában lennie. A PB-gázpalackok felhasználási rendszere megfejelve egy jó kis app-pal és vonalkód alapján megnézheted mennyit "élt" az adott darab.
Autót lehet lízingelni meg kölcsönözni, aksinál ez vhogy elképzelhetetlen?