A Transport & Environment kiadott egy jelentést arról, hogy nagyjából a félidőt nézve hogy állnak az autógyártók széndioxid-kibocsátás kapcsán flottaátlagban. Hol valószínű a büntetés és ki úszhatja meg, mert megcsinálta a házi feladatát. Vagy éppen megvette a házit mástól...
Mint köztudomású lassan, az idei az első év, amikor 95 gramm/kilométeres "mozgó" átlagot teljesíteni kell. Azért mozgó, mert nem minden autóra egyformák a szabályok, az autó tömege például az "egyéni" szinteken befolyásolja a konkrét autó határértékét. Az átlagnál könnyebb autókra szigorúbbak az előírások. Az átlagnál nehezebbeknél pedig mehet a 95 gramm fölé a kibocsátás kilométerenként. Az idei évben ráadásul még kiveszik az átlagból a legnagyobb CO2 lábnyommal rendelkező autókat.
A T&E számításai szerint a villanyautók ugrásszerűen megemelkedett kereslete segít betartani a szinteket. Tegyük hozzá, hogy ezt rengeteg adóösztönzővel és büntetéssel együtt erőszakolták ki a piacon. De el kellett indulni az irányba.
10 év alatt a legnagyobb, 9%-os csökkenést érték el átlagosan CO2 kibocsátásban az autók az EU-ban, amely a mostani statisztikákban 111 grammnál van. Tehát azért még mindig messze a 95 grammtól.
A brüsszeli szervezet igazgatója szerint jövőre már minden hetedik autó az EU-ban PHEV lesz az új autóknál.
- A PSA várhatóan be tudja tartani a szinteket. Egyrészt egyszerűen nem adnak el olyan autót, ami túl lenne a limiten, ha nem tudnak mellé megfelelő mennyiségű villanyost is eladni, másrészt eleve sok a viszonylag kicsi autó a portfólióban.
- A Volvo is jól áll. Nagyon sok a PHEV autójuk, és a teljesen elektromos XC40 is kigördült már.
- A BMW, amely sok nagy és drága autót gyárt, a legtudatosabban készült a prémium gyártók közül az EU-s szabályozásra. Rengeteg a PHEV és alacsony kibocsátású dízel a kínálatukban.
- A Daimler, a VW csoport és a Jaguar Land Rover vélhetően túlcsúszik a limiten.
- A Daimlernél kevesebb a PHEV, ami nélkül nem megy egy olyan gyártónak, mint ők, de hamar meg lesz oldva a probléma, a villany és PHEV offenzívájuk most jön.
- A VW egyszerűen elképesztő mennyiségű egyéb autót is gyárt PHEV és villany mellett, az ID család meg csak jövőre fogja érzékelhetően csökkenteni az átlagukat.
- A JLR pedig egyszerűen híján van annak, hogy elegendő elektrifikált autót tudjon kínálni, annak ellenére, hogy elektromos SUV náluk volt az elsők között.
- A Fiat-Chrysler megvette a Tesla kvótáját, amivel a Tesla túlélt, az FCA meg biztosította a nyugalmát a következő időszakra. Számítások szerint 1 milliárd euró fölötti büntetésre számíthattak volna.
- A Renault, Nissan, Toyota és Mazda 2 grammra vannak a határtól, ez akár még össze is jöhet, de ha mégsem, akkor azért a még emészthető szintű büntetést jelentheti nekik a dolog az idei évben.
- A Renaultnál csak a ZOE eladásai 15 grammal húzták le az átlagot, ami fantasztikus.
- A Hyundai 3 grammal van egyenlőre átlag fölött, a KIA hét grammal. Ez fájni fog, ha nem tudják megfordítani a trendet év végéig. Kezelni ezt úgy lehet, hogy mindent lehúznak a minimumra értékesítési szinten, ami rosszat tesz az átlagnak, és agresszívan tolják a villany palettájukat, amivel egyébként nagyon jól állnak.