
"Nem kellene úgy tennünk, mintha az elektromos autó mentené meg a világot."
Nem én mondtam, hanem a Toyota Németország vezére, a belga származású Alain Uyttenhoven, az Automobilwoche című szaklapnak adott interjújában.
Azt is mondta ugyanakkor, hogy a belső égésű motoroknak hamarabb lehet vége, mint ahogyan ezt sokan prognosztizálták az elmúlt időben.
A kereskedelem átalakulásról is érdekes és releváns gondolatokat osztott meg. Meglátása szerint az online autókereskedelem nem lesz egyeduralkodó, de a szerepe értelemszerűen nőni fog, ugyanakkor a klasszikus, emberi interakciókra is építő kereskedelmi gyakorlat is velünk fog maradni. A hagyományos kereskedői feladatok ugyanakkor át fognak alakulni, és inkább szolgáltatóként kell felfognia magát annak, aki ebben a bizniszben túl akar élni.
"A digitalizáció már ma megváltoztatta az autóvásárlás kultúráját. Régen tonnaszámra kellett katalógusokat az érdeklődőkhöz juttatni, ma célcsoport specifikus megszólításra van szükség, social media csatornákon keresztül."
Uyttenhoven szerint egyre kevesebben akarják az autóbirtoklással járó rizikókat magukra venni, és csak a használati értékre fókuszálnak, ami a bérleti, lízing és előfizetéses konstrukciókat előtérbe fogja helyezni.
Őszinte környezetvédelmi mérlegre kell törekedni. Az elektrifikálás a Toyotánál ma már a norma, az új autók 60 százaléka az EU-ban hibrid hajtással talál gazdára.
Az adófizetők pénzén szubvencionált elektromos autózást ugyanakkor kritikusan nézi a német Toyota vezére: "A törvényalkotó úgy döntött, hogy szabályozni és irányítani akarja a piacot. A szubvenciók nélkül teljesen máshogy nézni ki a német autópiac."
Uyttenhoven a teljes kép figyelembe vétele mellett kampányol. Szerinte a villanyautó nem menti meg a világot, főleg nem Németországban, ahol az energiamix alapján jelenleg az áram még mindig 50%-ban fosszilis alapon állítódik elő.
Ami igazán számít szerinte, az a "Well-to-wheel" egyenleg.
Kiáll a Toyota stratégiája mellett, ami a hidrogén alapú autózásban látja a jövőt, ahol "nem kell 800 kilónyi akkut magunkat vinni ahhoz, hogy 700 kilométer hatótávunk legyen." Gyors áttörést ugyanakkor nem vár ebben a kérdésben.
A teljes interjút itt olvashatjátok.