Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

12 millió eurós büntetést fizethet a Tesla Németországban

2020. november 02. - Várkonyi Gábor Autóblog
123254872_777444643053596_4674764909144183401_o.jpg
A Die Welt újságírója vette észre, hogy a a Tesla harmadik negyedéves jelentésében, amelyet kötelező elkészítenie az amerikai tőzsdei felügyeletnek (SEC), van egy passzus, amelyben egy egyelőre 12 millió eurós tartalékolásról van szó hatósági büntetés kapcsán.


A német környezetvédelmi hivatal ugyanis azzal vádolja az amerikai gyártót, hogy nem tesz eleget törvényi kötelezettségeinek az akkumulátorok forgalmazása és gyártása kapcsán.

A zöld imázsára sokat adó gyártó állítólag nem regisztrálta magát a német hatóságoknak annak kapcsán, hogy akkumulátorokat épít az autóiba. Ez kötelező lenne Németországban, ahogy az is, hogy minden gyártó, amely akkumulátorokat bármilyen formában forgalmaz vagy gyárt, biztosítsa azok visszavételének ingyenes lehetőségét a termékéletciklus végén, és hihető pénzügyi és műszaki terve legyen arra, hogy ezeket az eszközöket semlegesítse vagy újra felhasználásukat biztosítsa.

Ezt ellenőrzi az Umwelt Bundesamt, vagyis a környezetvédelemmel foglalkozó hivatal, ahová a forgalmazás kezdete előtt regisztrálnia kell a gyártóknak akkumulátoros tevékenységekkel kapcsolatosan, hogy az ellenőrzés mára kezdeti fázisban tervezhető legyen. Ezt mulasztotta el állítólag a Tesla, és ezért kell állítólag 12 millió eurós büntetéssel számolnia.

A cég adminisztratív hibára hivatkozik és fellebbezést nyújtott be a határozat ellen. Ha kiderül, hogy igaza van az Umwelt Bundesamtnak, az nem feltétlenül pénzben fog fájni a Teslának, hanem az ilyen kérdésekre nagyon érzékeny német közvélemény kapcsán fog komoly károkat szenvedni a cég megítélése.

Ha valóban csak adminisztratív hibáról van szó, akkor egy egyszeri büntetés nem fog nagy port kavarni, de ha kiderül, hogy nem készültek mélyreható tervek az akkumulátorok visszaforgatására, az komoly gondot fog okozni.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7316269434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.11.02. 15:53:19

Úgy tűnik, a Tesla nincs hozzászokva az európai bürokráciához, ahol mindent előre le kell papirozni. Teslanál az a hozzáállás, hogy egy problémával akkor kell foglalkozni, amikor az felmerül - és persze úgy tervezni, hogy lehetőleg ne legyen probléma. A hulladékgazdálkodás viszont nem kikerülhető probléma. Ezt tudja a Tesla is, csak eddig hanyagolták a kérdést, mert nem volt időszerű. Még nem tömeges a Teslák roncstelepre kerülése, de idővel egyre több lesz belőle. Igy mostanában elkezdtek beszélni az aksi feldolgozásról is.
Például
“At Gigafactory 1, Tesla is developing a unique battery recycling system that will process both battery manufacturing scrap and end-of-life batteries. Through this system, the recovery of critical minerals such as lithium and cobalt will be maximized along with the recovery of all metals used in the battery cell, such as copper, aluminum and steel. All of these materials will be recovered in forms optimized for new battery material production.” (www.torquenews.com/11663/tesla-starts-battery-recycling-and-swap-program)

Tesla idén kezdett bele nagyszabású nyersanyag utánpótlás biztositásba. Azaz Ni-Li szállitási szerződéseket kötnek kitermelő cégekkel. Valahol olvastam, hogy a Teslánál úgy kalkulálnak, hogy kb 2035-40-re a világon olyan mennyiségű Li-aksi lesz, ami a továbbiakban visszaforgatva már az új aksi gyártás anyagforrásának a többségét biztositani tudja és csak kisebb részben kell majd frisssen bányászott anyagot hozzátenni.

Ha jól értem a német hivatal az importált autókra vonatkozó szabályszegést akarja megbüntetni. A berlini üzemben szerintem lesz majd hulladékfeldolgozó is, mert az ipari hulladék mennyisége ezt amúgyis igényli. De hát az csak egy év múlva lesz.
Kiváncsian várom az ügy kimenetelét.

üdvözlettel

Dany 2020.11.03. 00:22:37

@miert?: A Battery Dayen is szó volt erről, hogy sokkal jobb újrahasznosított akksikat felhasználni, mint bányászni.

Sőt a 8 év garanciális idő alatt többnyire felújított akkumulátorokat, vagy modulokat használnak a hibás akkumulátorok cseréjénél.
süti beállítások módosítása