Az Európai Autógyártók Szövetsége, a brüsszeli székhelyű ACEA pusztán szimbolikus politikai akciónak tartja Boris Johnson bejelentését a belső égésű motorok tiltásáról.
A héten jelentették be a britek, hogy 10 év múlva nem engednének több benzines vagy dízel autót újonnan forgalomba helyezni, plug-in hibrideket még 2035-ig lehetne venni új autóként. Ezzel az eredeti elképzelés helyett 5 évvel korábbra tennék a tiltás életbe lépését.
Az ACEA szerint minél hamarabb át kell állni a fosszilis alapú üzemanyagokról alternatív hajtásokra, de ehhez mindenekelőtt a keretfeltételeket kell megteremteni.
"Bejelentések helyett, amelyek a belső égésű motorokat rövid úton megtiltanák, komoly politikai elköteleződés kell, amely biztosítja a feltételeket az emisszió mentes mobilitáshoz."
Gyorsan kellene biztosítani milliónyi töltőpontot és továbbiakban is adókedvezményeket kell adni az elektromos autóknak a nyilatkozat szerint.
Norvégiában 2025-től nem lehet több belső égésű motoros autót forgalomba helyezni, Dánia és Belgium 2030-ig engedélyezi az ilyen hajtással ellátott autók új autóként történő forgalomba helyezését, Franciaország pedig 2040-re teszik a benzinesek és dízelesek végét.
Az ACEA képviselője hangsúlyozta, hogy 2050-re az egész iparág a teljes klímasemlegességre kötelezte el magát, és minden gyártó komoly anyagi hozzájárulást tesz annak érdekében, hogy ez meg is tudjon valósulni.
Európán kívül egyelőre nem sok helyen jelentettek be hasonló intézkedéseket. Kalifornia jogalkotói az európai tervekkel összemérhető intézkedéscsomagon dolgoznak, a kínai, japán vagy koreai döntéshozók nem szabnak elvágólagos gátat a belső égésű motoroknak, legalábbis eddig nem jelezték, hogy terveznének ilyesmit. Az alternatív hajtások aránya természetesen ezzel együtt is meredeken emelkedni fog mindenhol a prognózisok szerint.