Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Közeledünk a lítiumos akkumulátorok korszakának végéhez?

2020. december 14. - Várkonyi Gábor Autóblog

130836344_807353346729392_8710691364603104437_o.jpg

Elég sok a hírben az "állítólag", de a forrás mindenképpen a komolyan vehetőek közé tartozik. A Nikkei Asia szerint a Toyota már a következő 1-2 évben piac érett szilárd test akkumulátorral ellátott autót fog bemutatni.

Árakról nyilván nem szól még a bejegyzés. A töltési idő "állítólag" 10 perc, ami alatt 500 kilométeres hatótávot tud "felvenni" az autó. Az akku helyigénye nem nagyobb, mint eddig, kevésbé tűzveszélyes a technológia, illetve tűz esetén vélhetően kevésbe fatális a helyzet.

Az iparági várakozások szerint a szilárd test akksik az évtized közepe-vége felé lesznek széria érettek. Valami hatalmas okosságot húz elő a Toyota, ha már 1-2 éven belül meg tudják valósítani ezt.


131219525_808532733278120_681866932709684887_o.jpg
A Toyota "állítólag" hamarosan elkészülő szilárd test akkus autója után itt a következő "állítólag". Azért merek róla írni, mert egy sor komolyan vehető hírforrás számolt be a napokban arról, hogy a QuantumScape elérte az áttörést akku technológiában.


Ha igazak a cég által közzétett adatok, akkor a lítiumos akkumulátorok korszakának a végéhez közeledünk.

A cég szilárd test akkui a hírek szerint 15 perc alatt 80 százalékra tölthetőek, ráadásul 50 százalékkal nagyobb hatótávot tesznek lehetővé, mint az eddigi technológiák. Ez eddig csodálatosan hangzik, de annyi ilyet hallottunk már... Itt azonban nincs vége az "állítólagos" jó híreknek. -30 fokban sem veszít jelentősen a teljesítményéből az akku, és extrém belső hőterhelés mellett sem lesz tűzveszélyes. 800 töltési ciklus után is minimum 80% kapacitással bír még. Az embernek csak kerekedik a szeme ennyi jó hír hallatán.

Kik finanszírozzák a céget? Többek között Bill Gates és a VW konszern. A felügyelőbizottságban két korábbi VW topmenedzser mellett a Tesla egyik társalapítója, JB Straubel ül. Ez már önmagában elég erős érv amellett, ne legyintsünk lazán a túlontúl jól hangzó ígéretek kapcsán.

A kémiai Nobel díj birtokosa, Stan Whittingham, akinek a kutatásai hozzájárultak a lítium ionos akkuk feltalálásához, "áttörésnek" nevezte az adatok tanulmányozása utána a a QuantumScape akksiját.

A cég részvényei a héten 30 százalékot emelkedtek. Ebben az évben kerültek a tőzsdére, szerdán 87,50 dollár volt a egy részvény ára.

Akira Yoshino, a lítium ionos akkumulátor feltalálója szerint a tömeggyártás a kulcsa a szilárd test akkuk sikerének. Ezt Yoshino és a szakma egyéb képviselői is az évtized második felére tették.

A Volkswagen konszern 300 millió dollárt fektetett eddig a QuantumScape-be, és egyharmadát birtokolja a cégnek, amivel értelemszerűen előjoga is van arra, hogy először az ő autóiba kerüljön ilyen akkumulátor, ami a nyilatkozatok szerint az egész iparágat felforgathatja. 2024-ben indulhat a gyártás.

Gyűjtöttem egy csokor linket a téma kapcsán:

Medium.com, Slashgear.com, Newatlas.com, Nzz.ch

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2416336538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.12.14. 11:33:46

"Közeledünk a lítiumos akkumulátorok korszakának végéhez?"
Igen, minden egyes évben eggyel közelebb kerülünk hozzá (akkor is, ha csak 650 év múlva fogjuk leváltani más technológiával) :))

Egyébként a hirek nem a Li akkumulátor végét, hanem a jelenlegi elektrolitos techológia közeli végét jövendölik, mivel az új szilárdtest akkumulátorok is Li alapúak lesznek. - ahogy azt irtad a

miert? 2020.12.14. 11:48:39

a beszámolódban.
A Toyotáról nem tudok, a QuantumScaperől olvastam részleteket.
A cég 2024-25-re szándékozik piaci termékkel megjelenni. Azaz ez jó esetben középtávú terv. És csak nem terv, nem igéret.
.
Jelenleg még csak a modellnél tartanak, azaz a prototipusig sem jutottak el. A modell azt jelenti, hogy van 1 cellaréteg, ami müködik. Igy a megjelentetett számok is csak feltételezések. A valóságban a cellákból valahogy 1 akkutömböt kell csinálni, ami a kerámia jelleg törékenysége miatt jelentős kihivás lesz. És utána jön majd ennek üzemszerű gyártása, ami újabb kihivás.
Magyarul elég sok benne a feltétel. Az önmagában nem jelent garanciát, hogy nagy nevű támogatókat is maguk mögött tudnak, hiszen a kockázati tőke befektetéseknek csak kis része lesz piaci siker.
Egyébként én is drukkolok nekik, de az biztos, hogy a közeljövő nem ezen múlik.

Dany 2020.12.14. 23:12:08

Ha a Toyotának lenne bármilyen gyártható szilardtest akkumulátora, akkor minek kinlódnak az 50 millás Mirai2-vel, vagy az új Lexus-al? Mindkettő teljesen értelmetlen ebben az esetben. Az olimpiára ígértek valami prototípust, de így hogy elmaradt, be se mutatták. Most még is újra elővették ezt a sztorit.

Először a szórakoztató ipari, számítástechnikai, cikkekben, termékekben fog megjelenni, ahogy ez volt a NiMH majd Li-ion akkumulátorokkal is. Csodák nincsenek. A prototípus és a tömeggyártás között évek fognak még eltelni. Addig maradnak a jelenlegi cellás megoldások.

Dany 2020.12.18. 22:47:35

electrek.co/2020/12/17/toyota-ceo-lack-of-vision-spreads-ev-misinformation-spells-the-end/

Szilárd test akkutechnológia, persze. Utána még ilyen nyilatkozatot tesz a vezérigazgató az éves értékelésen. Ha lenne nekik, az olimpiától függetlenül be tudták volna mutatni. Nem erőltetnék az 50 millás Mirai2-őt, vagy nem tolnák még folyamatosan a 20 éves hibrid technológiájukat. Ők egyszerűen ebből az EV körből ki fognak maradni.

padisah 2020.12.26. 19:19:12

rosszak a kitűzött célok az cellafejlesztésben, nem a töltési idő rövidítése, vagy a hatótáv növelése amire törekedni kellene, hanem:
- ciklusállóság, vagyis üzemi körülmények között 2000 ciklus, amíg 80%-ra esik a kapacitás
- jóval alacsonyabb ár
- kisebb illetve kezelhetőbb tűzveszély, pl oltás tűz esetén, mérgező gázok keletkezése égés közben
- újrahasznosíthatóság, feldolgozható cella - és legyen rá felskálázható technológia

miert? 2020.12.27. 13:19:11

@padisah: Amennyire én ismerem, az általad felsoroltak is a célok között vannak, és folyamatosan emlitik is ezeket.
A prioritás viszont egy másik kérdés. A hosszú töltési idő jelentősen korlátozza egy villanyautó használhatóságát és ha egy autó nem annyira használható, akkor nem is eladható. Hasonló vonatkozik a hatótávra.
Tehát ezek elsődleges kérdések.
Az élettartam és az ár a 2. szempont, mindkettő a hosszútávú költségszintet meghatározza.

A tűzveszély tudtommal nem kardinális kérdés, mert nincsenek gyakori problémák vele.
Az újrahasznosithatóság pedig fontos LESZ. Akkor, amikor nagy volumenben lesznek tönkrement aksik. Csak jelenleg még nem tartunk itt.

padisah 2020.12.27. 16:02:24

igen, a prioritás az ami eleve hibás
a gyorstöltést nem elősegíteni, és mint célt kellene üldözni, hanem kb mint bűncselekményt

a gyorstöltés egyfelől az akkumulátort rongálja jelentősen, tehát az eleve túl drága akkut teszi idő előtt tönkre, másfelől az elektromos hálózatra ad rá egy jellemzően csúcsidejű terhelést, ahelyett hogy az akku által létező lehetőséget a töltésnek a völgy-időszakra való halasztását kihasználná

Ez különösen a német Energiewende szemszögéből katasztrofális, mivel a nem-ellenőrizhető források kompenzálására az autóparknak mindig készen kellene állnia mint szabályozható fogyasztó

az a mód ahogyan jelenleg az elektromos autók töltését a nagy gyártók és a politika elképzeli, a szükséges teljesítmény rendszerbe illesztéséhez csúcsidejű, gáztüzeléses erőművek sokaságát kellene megépíteni, a megújuló pedig ott marad az elektromos szolgáltatók nyakán

a másik vesszőparipa a hatótáv
egy olyan elektromos autót, ami képes 200 helyett 500 km megtételére, egy feltöltéssel, azt a kapacitás többletet, ami 200-adik és az 500-dik km között van, évente kb 4x vagy 5x fogják kihasználni. A hatótáv téma megint abba a buta irányba mutat, hogy az elektromos autó a benzines autó elektromos utánzata legyen, amit pont ugyanúgy is akarnak majd használni mint a benzinest, tehát tölteni csak hetente 1x lehetőleg egy hétvégi délután, mindenki egyszerre, és ez lehetőleg 3 percig tartson legfeljebb

ez így zsákutca, és a politika ezt a zsákutcát erőlteti, úgy hogy maguk a gyártók sem kapnak észbe

az elektromos autók elterjedését, és használhatóságát elsősorban, tehát number one prioritás az ÁRUK korlátozza, minden egyéb másodlagos

ezen pedig nem javít a gyorstöltés, a nagy hatótáv pedig kifejezetten ellenhat, az drágít

mindenekelőtt azt kellene belátni, szabályozói és gyártói oldalról egyaránt, hogy az elektromos autó nem a benzines autó elektromos másolata, hanem egy másik termék, ami a benzines autó helyettesítő terméke, és amelyek használhatósága és funkciója átfed, de nem teljesen

az elektromos autó nem a városok közötti, hanem a városon belüli egyéni mobilitás eszköze, erre kell alkalmassá, és megfizethetővé tenni

ami most történik, az egy rossz helyettesítő termék kierőszakolása támogatásokkal, büntetésekkel mind a fogyasztó mind a termelő számára

a szilárdtest csodaakku ennek a játszmának egy kelléke

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2023.01.28. 22:09:45

@padisah: Erősen egyetértek, én is sokszor mondtam ilyeneket.
süti beállítások módosítása