Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A francia szakszervezetek 15 000 munkahely elvesztésével számolnak az egyszerűbben készíthető villanymotorok miatt

2021. január 27. - Várkonyi Gábor Autóblog

Rengeteg fórumon láttam megosztva a Reuters tegnapi hírét, mely szerint a dízel halála miatt a világ legnagyobb dízelmotorokat gyártó egysége, a Franciaországban található Tremery-ben működő gyár hatalmas átalakulás előtt áll.

142404356_835061857291874_3909874280151540401_o.jpg

Tényszerűen szuper felsorolás, csak azt nem teljesen értem, hogy mi adja a téma aktualitását, amikor a cikkben szereplő adatok közül semmi sem újdonság, ráadásul régóta nem újdonság. Az, hogy a szubvenciók hatására az elektrifikált, azaz BEV és PHEV autók aránya meghaladta az elmúlt időszakban az EU piacán a dízelek arányát, hónapokkal ezelőtti hír.

Az sem újdonság, hogy számos gyártó vagy teljesen befejezi a dízelek árusítását, vagy nem fejleszti őket tovább, vagy bizonyos kategóriákból vonja ki őket, köztudottan a kisebb kategóriákban a spórolási potenciálja az erőforrásnak nem áll arányban a kipufogógáz kezelés költségeivel, emiatt egyszerűen nem ésszerű kínálatban tartani a dízeleket. Az ázsiai gyártók zömében teljes visszavonulót fújtak, a Renault nemrégen jelentette be, hogy a mostani generáció után nem fektetnek többet a technológia fejlesztésbe. A közepes, vagy annál nagyobb autókban, az SUV-ok és egyterűek kategóriájában azonban marad még velünk a dízel, értelemszerűen zsugorodó piaci részesedéssel.

A Tremery-ben található gyár tulajdonosa, a PSA nem tervezi gyártósorok leállítását, most azzal számolnak, hogy 4 év múlva – a COVID időszak előtti 1.8 millió legyártott motor – felének megfelelő, 900 000 villanymotort fognak készíteni.

A francia szakszervezetek a cikk szerint 15 000 munkahely elvesztésével számolnak az egyszerűbben készíthető villanymotorok miatt, európai szinten 400 000 munkahellyel kevesebb kell majd egyes becslések szerint.

Itt árnyalnám egy kicsit a képet, mert megoszlanak a vélemények arról, hogy valójában mekkora leépítéssel jár majd a villanyra való széleskörű átállás. Írtam róla korábban, hogy vannak olyan tanulmányok, amelyek nem számítanak ilyen drasztikus leépítésekre, mert új munkahelyekre és új fajta tudásra is szükség lesz a transzformáció során. Ez nyilván egy optimistább forgatókönyv, és eszerint is lesz leépítés, csak messze nem olyan drasztikus.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9516405174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.01.27. 11:52:55

Az elektromos erőátvitel tragédia a jelenlegi autóipari munkaerő számára. Ugyanis a villanyautóban az akkumulátor gyártása teljes mértékben automatizált, alig van munkaerő igénye. A villanymotor jóval egyszerúbb, mint egy belsőégésú motor, és mivel nem olyan komplikált, a gyártása is jobban automatizálható. Azaz itt is jelentős létszámcsökkentés adódik. Ami változatlan marad, az a kasztni, és a többnyire külsű beszállitóktól származó légzsák, fék, lámpa, hangszóró, stb.
Bár az tökéletesen igaz, hogy a létszámcsökkenés nem lesz olyan nagy, mint amekkorát elbocsátanak, mert "új munkahelyekre és új fajta tudásra is szükség lesz", de ez nem vigasztalja azt, akit elküldtek. Ugyanis aki eddig napi 8 órában dugattyúgyürüzést csinált, az nem alkalmas mesterséges intelligencia fejlesztésre. És az új munkaerő nagyrészt az autó önvezetési/szórakoztatási/médiaszolgáltatási funkcióival lesz kapcsolatos.
süti beállítások módosítása