Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mi történik a németeknél? A szakértői bizottság kritizálja az elektromos autók szubvencionálását

2021. február 25. - Várkonyi Gábor Autóblog

Valaki magyarázza el nekem, hogy mi a fene zajlik a németeknél. Miután módszeresen megtettek mindent az elmúlt években annak érdekében, hogy a versenyképtelenségbe szabályozzák magukat, most hirtelen fényt kaptak?

153529296_852768805521179_461693926076707428_o.jpg

"Nagyon csodálkozunk azon, hogy a szövetségi kormány az elektromobilitást ennyire favorizálja" Hát, ezt nem én mondom, hanem az a szakértői bizottság, amelyet Merkel bízott meg még 2008-ban azzal, hogy évente értékeljék Németország innovációs és technológiai haladását. Efi a rövidítése ennek a grémiumnak. Mondtak ennél izgalmasabbakat is.

"Az, hogy az elektromos autók nálunk nem bocsátanak ki semmit a kipufogón, nem elég". Ezt nyilatkozta Uwe Canter, a bizottság elnöke. Hát, jó napot kívánok, évek óta magyarázza ezt bárki, akinek van egy minimális realitásérzéke a kérdésben.

Canter kifejtette, hogy az elektromos autók környezetromboló hatásait tovább kellene csökkenteni (édes Istenem, micsoda szóhasználat, egy mondatban az elektromos meg a környezetromboló, mi történik a németeknél, tényleg....), és ezzel párhuzamosan a hidrogént, mint alternatívát fel kellene erősíteni, mert ebben "világbajnokok" lehetnek a németek.

Amíg ez nem történik meg, addig egyszerre több technológiát kellene futtatni, infrastruktúra fejlesztés szempontjából is, mert csak így tud majd a végén az ökológiailag legjobb megoldás utat törni. Érdekes, mégsem jött be tervgazdaság?

Na, de van tovább, és egyre izgalmasabb!

Canter és az Efi kritizálja a német kormányt annak kapcsán, hogy 1 millió töltőpontot terveznek elektromos autóknak 2030-ra, és adópénzből szubvencionálják az elektromos autók vásárlását.

Ökológiai és gazdasági szempontból is hasznos lenne az Efi szerint több vasat a tűzben tartani. Az elektromos autók terén az amerikaiak vezetnek szerintük, a hidrogén témájában a japánok és a kínaik. A piac rezdüléseit figyelve mindenre fel kellene készülnie a német iparnak Merkel tanácsadói szerint.

És most jön az atombomba: az Efi szerint az elektromos autók szubvencionálása helyett a több energiahordozót kezelni képes kúthálózat kiépítésére kellene az adópénzeket allokálni. Igazi szentségtörés, eretnek gondolat ez. Megversenyeztetni technológiákat, ahelyett, hogy tollvonással egyet jónak, a többit meg ördögtől valónak bélyegeznénk? Hát ki hallott még ilyet? Ez már majdnem olyan, mint egy piacgazdaság...

Canter szerint félő, hogy a németek elvesztik az autóiparban a vezető szerepüket, ráadásul a nemzetközi helyzet is instabil, az évekig bebetonozott status quo, amely szerint technológiában az Egyesült Államok van az élen, és néhány ipari ország szorosan követi, már nem adott, és éppen alapjaiban változik a helyzet ezzel kapcsolatosan.

Az Efi alapvetően a "zöld" hidrogénben látja a megoldást.

Nagy lehet a gond, ha közvetlenül Merkel környezetében, egy általa életre hívott szakértői bizottságban sem érzik úgy, hogy a minden áron keresztül erőltetni kívánt villanyautózás az egyetlen és megkérdőjelezhetetlen megoldás gazdasági és környezetvédelmi szempontokat egyaránt figyelembe véve.

Mielőtt még tovább mennénk: nem rossz megoldás sok élethelyzetre. Ezt újra és újra hangsúlyozni kell. De nem az egyetlen. A fosszilis alapú energiahordozók égetésétől a jövőben mindenképpen búcsúznunk kell. Ebben nincs vita. De úgy tűnik, lassan dereng, hogy ez szimplán akkus elektromos autókkal nem fog menni. Kár, hogy mérhetetlen károkat okoztak már így is Európában azzal, hogy nem hallgattak azokra, akik ezt sok sok évvel ezelőtt megmondták.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr5816438734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.02.25. 11:36:41

Kedves Gábor

A pillanatnyi politikai/gazdasági/pozicióvédő érdekeken túl érdemes lenne a hátteret megérteni.
Az elmozdulás a meglevő életünket meghatározó kőolaj alapú mobilitásból egy megújuló energia alapú világba valószinűleg szükséges, de millió aktuális érdeket sért.
Az érdeksérelem viszont nem független az átmenet módjától. A kulcsszó itt az időzités. A most előttünk tornyosuló (a fenti cikkben is felsorolt) problémák töredéke sem jelentkezne, ha az átmenetet nem 15-20 év, hanem 80 év alatt tennénk meg. Ez már 3 biológiai generáció, az új korosztályok szépen lassan belenőnének az újba, a régiek meg kihalnak addigra.
A gondok többsége egyszerüen a forszirozottan gyors átállás következménye. Ne legyen kétségünk, ugyanilyen problémás lenne, ha 20 év alatt akarnák átállitani a közlekedést hidrogén alapúra. Ugyanigy hiányzik hozzá a töltőhálózat, stb.
Nem müszaki, hanem politikai döntés (a környezetvédelmi információkra támaszkodva), hogy az átmenetet relative gyorsan végre akarják hajtani. Amilyen gyorsan csak lehet. Mert ezzel elkerülhetünk egy nagyobb klima-katasztrófát. Legalábbis ezt gondolja a politika.

Az átmenet ütemezése nyilván érzékeny finomhangolást kivánna a politikától. Ez mintha hiányozna most.

Az alternativák hiánya lehet hogy számitani fog, lehet hogy nem. A biológiában a diverzitás változó körülmények között evolúciós előny, stabil körülmények között erőforráspocsékoló hátrány. Stabil feltételek esetén a legoptimálisabb kiszoritja a többit. Az EV mellett a többi hajtásmód nincs elnyomva, csak nem kap akkora támogatást. Ha a körülmények úgy változnak, bármikor előkerülehet újra bármelyik.

Én speciel (ahogy már többször leirtam) nem hiszek a hidrogénben. Az energetikai hatásfoka annyival alacsonyabb a villamosenergiatermelés-elektrolizis-hidrogénszállitás-üzemanyagcella-elektromos hajtásnak ahhoz képest, hogy energiatermelés-villamos hajtás, hogy emiatt a hidrogén alapú hajtáslánc igen jelentős üzemi költséghátránnyal indul a tiszta EVhez képest. És akkor még nem is emlitettem a biztonsági kockázatot, a hidrogén tartály helyigényét, stb.
Igy más alternativa hiján marad az EV, a meglevő jármüpark üzembentartására pedig a szintetikus benzin.
üdvözlettel
süti beállítások módosítása