A Leaseplan, mint legnagyobb flottakezelő, minden évben készít "státuszriportot" egyes piacok érettségéről elektromos autók szempontjából.
Három meghatározó szempont szerint ítélnek: az elektromos autó piac mérete, az infrastruktúra fejlettsége és az elektromos autók TCO-ja, azaz teljes üzemeltetési költsége. Ez utóbbiba a klasszikus költségeken túl, amelyeket belsőégésű motoros autók kapcsán könnyen lehet számolni, számos egyéb szempont is beletartozik a villanyautóknál. Szubvenciók, adó jóváírások, és nem utolsó sorban energiaárak. A legnagyobb tételét az autóbirtoklásnak, az értékvesztést jelenleg mindennél nehezebb számolni, és nem is országspecifikus kérdés, ezért erre vonatkozóan piacok közötti megkülönböztetésről nem olvastam.
A három szemponthalmazt értékelik különböző pontszámokkal, 22 ország esetében. Az öt legnagyobb piac, a Benelux államok, a skandináv országok, kelet-európai országok és 5 további fontos ország szerepel a 22 országot számláló listában.
Magyarország a 16. helyen van, ami pontszámok alapján a középmezőny vége, az alsó harmadba a kelet-európai országok vannak, valamint Spanyolország és Görögország.
A zöld rendszám, az energiaárak és az infrastruktúra kapcsán szerintem nincs szégyellnivalója Magyarországnak a témában, a piac relatív mérete alapján nyilván nem kelhetünk versenyre gazdag országokkal, hiszen a villanyautók még szubvenciókkal is elég drágák. A hozzánk hasonlatos gazdasági teljesítménnyel rendelkező országok közül egyedül Portugália ért el jobb helyezést a listán.
A teljes rangsor, pontszámokkal:
1: Norvégia (42) 2: Hollandia (38) 3: Egyesült Királyság (33) 4: Luxemburg (31) 5: Svédország (29) 5: Ausztria (29) 7: Németország (28) 8: Belgium (27) 8: Finnország (27) 10: Franciaország (26) 10: Írország (26) 10: Portugália (26) 13: Dánia (23) 13: Svájc (23) 15: Olaszország (21) 16: Magyarország (20) 17: Görögország (16) 18: Span
Forrás