Röviddel a VW ID 4 piaci bevezetési után Kínában, arról ír a helyi sajtó, hogy döcögősen indul a modell értékesítése.
Kevés idő telt el még, de nagyon nagy gond lehet ez a wolfsburgiaknak, ha nem változik radikálisan a helyzet.
A cég képviselői a modell kapcsán arról beszéltek korábban, hogy ez lehet a "game changer", az az autó, ami a helyi elektromos konkurencia és az egyéb feltörekvő márkák mellett valóban a tömegek számára hozhatja el az elektromos autózást. A konszernnek a világ legnagyobb, és időközben legfontosabb autópiacán ez az első teljesen elektromos modellje VW emblémával, és az Európában is alkalmazott MEB platformmal.
Két joint-venture keretében, két külön kínai vállalattal gyártják az autót, mindkettő tapasztalt és nagy játékosnak számít, és régi partnere a németeknek. Az egyik a SAIC, a másik a FAW. A két cégnek együtt sikerült összesen kevesebb, mint 1500 autót eladnia az első teljes hónapban, ami nagyon gyenge eredmény, tekintettel arra, hogy évi 50-60 000 darab a terv. Ennyire rövid idő után nyilván nem lehet elásni a modellt, de a dolgok mélyére nézve, meghallgatva kínai szakértőket a kérdésről, félelmetes trendek rajzolódnak ki.
Az ID 3 eleve be sem lett mutatva a kínai piacon még, hiszen a kiindulási alap az volt, hogy a kínai piacon is fontosabbak a SUV-ok és Crossoverek, mint a kompakt modellek. A helyi elemzők szerint a becélzott fiatal és technológia iránt érdeklődő vásárlókörnek az igényei fejlettebbek és bonyolultabbak a nyugati vásárlókénál. Ők teljesen digitalizált, magas fokú vezetéstámogatással ellátott, lifestyle autókat keresnek. Ezzel szemben a németek egy megkésett pozícióban "csak" egy elektromos autót mutattak be, amely kapcsán a kommunikáció középpontja a hatótáv, ami egy magától értetődő kérdés lett azóta. A kínai vásárló tovább tart, teljes műszerfalon végigfutó képernyőt vár számos állítási lehetőséggel, és tökéletesen működő telefonintegrációval.
Magyarul: a NIO és társai átugrottak egy fokot, és úgy tűnik, hogy jobban értik ebben a pillanatban a saját vásárlóik igényét, – és jobban is alakítják azt –, mint a VW, amely megismertette a közönséggel az autózást Kínában, az elmúlt több mint 3 évtizedben.
Szerencsére a hagyományos modellekre töretlenül hatalmas a kereslet, csak a SAIC esetében 476.000 eladott VW modellről beszélhetünk az év első négy hónapjában. Ez kontextusba helyezni az ID 4 számait is.
A legtöbbet eladott tisztán elektromos autó Kínában továbbra is a Wuling Hongguang Mini, amely az április hónapban 26 600 eladott példánnyal vezette a statisztikát. Ez egy kifejezetten egyszerű és olcsó autó, európai piacon nem kapna típusengedélyt nagy szériára, az ottani piacon viszont nagyon jó megoldás a városi mobilitásra.