Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

"Az automatizált vezetés nagyobb változásokat fog előidézni az autóiparban, mint a hajtás kérdése"

2021. július 27. - Várkonyi Gábor Autóblog
"Az automatizált vezetés nagyobb változásokat fog előidézni az autóiparban, mint a hajtás kérdése"

225749666_296002438982711_3398815274629480272_n.jpg
Peter Mertens mondta ezt egy igazán remek interjúban a minap, és teljes egyetértek ezzel a kijelentéssel. De ki az a Peter Mertens? 35 éve van az autóiparban, különböző top pozíciókban dolgozott a Daimlernél, a GM-nél, a JLR-nél, és vezető fejlesztő volt a Volvónál, majd az Audinál, ahonnan egészségügyi okok miatt távozott. Egy ideje újra aktív befektetőként, és számos beszállítónál és technológia cégnél van benne a felügyelőbizottságokban. Elég komoly rálátása van tehát az autóipar minden szegletére, és különösen érdekli minden, ami a transzformációról szól.

A teljesség igénye nélkül összeszedtem néhány kulcs kijelentést, ami abszolút gondolatébresztő az európai autóipar tekintetében.

Arra a kérdésre, hogy az amerikai és kínai autógyártók nem röhögnek-e épp a markukba annak kapcsán, hogy Európában azt hiszik a döntéshozók, hogy egyedül oldják majd meg a klímaváltozás kérdését, kettős választ adott. Mertens szerint a szigorú szabályozás innovációt kényszerít ki a szereplőkből, ugyanakkor a rendszerek merevsége nagyon lassú elmozdulást tesz csak lehetővé, miközben egyébként globálisan kellene megoldást találni a kérdésre.

A villanyautózás alternatíva mentességének a felvetésére azt válaszolta, hogy jó, hogy a politika és a gyártók is megértették, hogy nem tudunk úgy tovább menni ahogy eddig, ugyanakkor a tüzelőanyag cella kérdése, különösen a teherfuvarozás esetében olyan technológia, amivel foglalkozni kell. A villanyautózás szerinte lényegesen gyorsabban tudna terjedni, ha az infrastruktúra kapcsán nem aludták volna el a politikusok a megfelelő ösztönzők kidolgozását a töltőhálózatok felhúzása kapcsán. Jelenleg, mint villanyautó használó, be kell látnia, hogy közel sem tud az eddig megszokott szabadsággal közlekedni, és ennek változnia kell.

A kínaiakkal összehasonlítva, ahol az ipar érdekeit maximálisan szem előtt tartják a politikai döntéshozók, és lépésről lépésre valósítják meg a terveket, sokkal hosszabb távon tervezve, mint Európában, hátrányban vagyunk, még akkor is, ha a kínai rendszernek is meg vannak a gyenge pontjai.

Mertens szerint Európában rengeteg megatrendet aludtunk el, például a saját akkucella előállítás kapcsán a meccs 88. percében reagáltak a döntéshozók. Még épp időben. A szoftver és a mikroelektronika kapcsán ugyanakkor a vonat elment, és ha nem vigyázunk, a hidrogén kapcsán is ez vár ránk.

A dimenzió különbségek érzékeltetésére az Nvidia példáját hozta fel, amely cég éppen 40 milliárd dollárért vásárolja meg az ARM-ot, amely chipeket tervez. Ez olyan mennyiségű pénz, amit egy autógyártó 10 éves távlatban ad ki K+F-re. Ezekkel a lépésekkel az ázsiai beszállítók egyre inkább megkerülhetetlen pozícióba kerülnek az autóiparban, miközben a tradicionális európai középvállalatok a szektorban nem lesznek képesek túlélni, azaz a beszállítók terén is a koncentrálódás, és rossz esetben az európai cégek jelentőségének a csökkenése lesz megfigyelhető.

Az operációs rendszerek kapcsán rettenetesen nagy problémát vizionál a tapasztalt szakember. Szerinte a világon mindenhol 3, ritka esetben legfeljebb 4 operációs rendszer standardizálódott egy iparágban. Az autóiparban mégis mindenki megpróbál maga elkészíteni egy ilyen megoldást, miközben sem anyagilag, sem kompetenciák szempontjából a kanyarban nincsenek a gyártók a sokszor hallott nagy nevekhez képest. Microsoft, Google, Amazon Web Services, Intel, Nvidia, ezek a lényeges játékosok a témában, és ezekhez képest egy Stellantis, Daimler, VW és hasonlóak ebben a kérdésben nem fognak tudni komoly alternatívát nyújtani hosszú távon, ráadásul Kínában a Huawei/Android szinten el is dőlt a kérdés a hazai gyártóknál is. Ha meg is próbálnak a gyártók ezen változtatni, minimum összeurópai összefogás kellene ebben.

224409426_296002925649329_596590484389197077_n.jpg
A német autóipar vezető helyzetét nem érzi akkora veszélyben Mertens, mint a beszállítók helyzetét, ahol a Foxconn példáján levezette, hogy micsoda változások előtt áll ez az iparág, ha már egy autóiparban tapasztalatlan, de komoly cég is teljeskörű megoldásokat tud nyújtani OEM-eknek villanyplatformok kapcsán.

Sokáig az OEM-ek kapcsán az volt a trend, hogy minél több mindent vittek házon kívülre, annál "hatékonyabbnak" tűntek. Ez a mostani világban, a megváltozó értékláncokkal pontosan az ellenkező irányba kell, hogy változzon, szükségszerűen. Vannak új szereplők, akik eleve így rendezkedtek be, és vannak régiek, akikhez most vándorol vissza számos kiszervezett feladat, ami a beszállítók piacát és feladatait fogja jelentősen megváltoztatni.

Hát, izgalmas idők ezek. Van miről tudósítanom.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8916639406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

INDAGEBASZ 2021.07.28. 07:25:14

@jotunder6: Sztem eléggé érthető ez a bejegyzés már ha érdeklődsz a téma iránt mivel ezekről sok helyen lehet olvasni. Egy bennfentes véleménye meg szintén érdemes arra hogy elolvasd. Ha esetleg nem érted nem biztos hogy a blogíró hibája.

midnight coder 2021.07.28. 07:54:54

Igazából eléggé nesze semmi, fogd meg jól.

Azt felejti el a csávó, hogy az az autóipar sara is, hogy az elmúlt évtizedekben azt a kevés pénzt is amit K+F-re költöttek, a zsákutcás belsõ égésû motorok fejlesztésére költötték.

Az EU-nak ritkán van igaza, de speciel ebben a témában pont a helyes utat követi. Amúgy szerintem az EU-s autóiparnak pont az a reménye, hogy õk legalább most rá vannak kényszerítve, hogy a jövõbe fektessenek és ne a szart gyurmázzák tovább.

bontottcsirke 2021.07.28. 08:45:23

@jotunder6: esetleg neked kéne írni az átlagembernek, bár az olvasni sem tud, úgyhogy elég meddő erőlködés lenne részedről.

nemecsekerno_007 2021.07.28. 08:48:21

@midnight coder: Az USA egy főre eső CO2 kibocsátása két és félszerese az Unióénak. Ez a klímaőrület az USA gazdasági fegyvere az EU-val szemben mert versenyhátrányt okoz és nem akarnak kétfrontos háborút Kínával.
Az EU lemaradt az innovációban, helyette olyan nettó faszságokkal foglalkozik mint az uborka görbület, LMBTQ meg jogállamiság. Egyébként Kínának is érdeke egy töketlen EU.

]{udarauszkasz 2021.07.28. 09:13:44

Szereny velemenyem szerint itt az a baj, hogy az szinte az osszes hardver keletazsiaban keszul, a csipektol kezdve a szenzorokon, es az osszes felvezeto termeken keresztul a filleres hardver elemekig minden. Talan a karosszeriaelemek es hasonlok keszulnek Europaban, a tobbit mind kinai, indiai stb.alkatreszekbol rakjak ossze. Talan a minosegellenorzes meg, ami itt folyik, habar az utobbi 2 evtized trendjet nezve mar ebben sem vagyok biztos.
Meg nagyobb baj az, hogy a kritikus infrastruktura is Azsiatol fugg. Ha ezt a trendet nem sikerul megforditani, komoly tarsadalmi, sot, hadaszati, harcaszati problemakba futhatunk a kovetkezo evekben, evtizedekben.

]{udarauszkasz 2021.07.28. 09:18:59

@midnight coder: igen, ebben IS igaza van az EU nak. A problema az az, hogy honnan szerzunk annyi energiat, amivel egy teljes varos kozkekedeset el tudjuk latni mondjuk 2030ra.
Ki lehet szamolni, hogy egy 20 MWos reaktorblokk kellene Pesten minden keruletnek. Plusz a megfelelo teljesitmenyt atvinni kepes halozat

kvp 2021.07.28. 09:19:32

Az allitasok osszeegyeztethetoek.

1. A szoftver teren csak par platform maradhat fenn, ezeket fogja hasznalni minden gyarto.

2. Beszallitokent uj, az autoiparral eddig nem foglalkozo cegek bukkanhatnak fel, akik az idovel sajat, nyugaton is ismert markava valhatnak.

3. Lesz par ceg akik integralt megoldast kinalnak es lesz par ceg, aki a nagy beszallitoktol legozza ossze a platformjat.

A fentiek fenyeben az integralt megoldast (lasd: Apple) kinalo ceg a Tesla, amit nem mertek leirni. A nem integralt pedig jelenleg a tobbi nyugati gyarto. Ezek kozott lehet olyan ami a hardvert kepes integralni, igy sajat markat letrehozni. (lasd: Samsung) Viszont ezek jo esetben olyanok lesznek mint az android-os telefonkat gyarto cegek tobbsege, olcson dolgozo azsiai cegek. Mi lehet az europai cegekkel egy ilyen piacon? Ami a telefongyartokkal, lasd Nokia, Motorola, stb. Mindbol kvazi azsiai gyartok markajelzese maradt meg csak. Ilyen lehet a jovoben a BMW, a VW es mar ilyen a Saab, ami mar csak egy kinai tulajdonu marka az EU-s piac szamara. Aztan szepen lassan kivezethetik oket, ahogy az IBM helyett is Lenovo van mar. Most oszinten, ugyanugy megvennek az emberek a BMW kocsikat, attol meg, hogy mondjuk a BYD gyartja oket Komaromban, nem?

Medgar 2021.07.28. 09:22:29

@midnight coder: Egész pontosan miben van igaza ez EU-nak? A teljes co2 kibocsátás kb 8-10%-áért felelnek a személygépkocsik. Ezt az elektromos autózással le lehet vinni a felére...

Mindeközben:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/World_fossil_carbon_dioxide_emissions_six_top_countries_and_confederations.png

kvp 2021.07.28. 09:26:30

@]{udarauszkasz: Paks II. ket darab 1200 MW-os reaktorbol allna, az opcios Paks III. meg kettobol. Ez osszesen 4800 MW. 20 MW / kerulet alapon 23 darab kerulet mindossze 460 MW-ot igenyelne csak, ami kb. 2 millio ember. Ha mind a 10 millionak ugyanennyi kell, akkor viszont mar 2300 MW kellene, a meglevo kapacitasok melle. Tehat ha tisztan atomenergiat akarunk hasznalni es nem akarunk lemondani az autozasrol, akkor kell Paks II. es III. kapacitasa.

Az EU (es az ellenzek) valasza erre az, hogy a gazdagok kivetelevel mindenki menjen gyalog, biciklivel vagy esetleg ha van munkaja, akkor tomegkozlekedessel. Mondjuk ha az atomenergiara is kiszamlazzak a szendioxid adot, akkor masnak nem is lesz ra penze.

igazi hős 2021.07.28. 09:43:05

@rabelais: Hány szoftvermérnöke van a VW-nek és mekkora tapasztalattal? Bizony a VW nagyon kicsi, ha egy új szoftverplatform létrehozásáról van szó.

midnight coder 2021.07.28. 10:00:01

@]{udarauszkasz: Napelemekkel. Ezek is nagyot fejlõdtek és sokat olcsósodtak az elmúlt 30 évben, de még rengeteg bennük a potenciál. Ma egy átlagpolgár garázsának a tetején meg lehet termelni azt a delejt ami a napi bejárásához kell. Persze ez ma úgy 2 millió forint, de ami az igazi gond az az, hogy amíg a napocska süt, a polgár autója pont nem a garázsban áll.

Ennek az egésznek a szent grálja az akkumlátor.

midnight coder 2021.07.28. 10:05:41

@Medgar: Az autózás ebben a témában azért érdekes, mert így jöhet létre egy olyan akkumlátor amit aztán más területeken is lehet majd használni. Eddig a mobilok voltak az akksi fejlesztés motorjai, de ez a vonal ma már stagnál, mert az átlagpolgár megveszi az IPhone-t a mai akksikkal is, többet akkor sem fizetne érte ha 10x akkora lenne az akksi kapacitása. Erre már nagy K+F-et nem fognak elkölteni. Ezzel szemben az autóipar óriási piac egy jobb akkumlátornak. Ergo ismét el fog indulni a K+F az akksik terén is, ami pedig az ipar más területeinek is jót tesz. Pl. egy jó és olcsó akksival lehet powerwallt is csinálni a napelemed mellé.

nemecsekerno_007 2021.07.28. 10:11:21

@rabelais: Két és félszerese FütyiMatyi. Majd ha az USA-nak sikerül felére csökkenteni, akkor beszéljünk. Addig ez egy profit alapú vallás és te is csak egy elbaszott Jehovás vagy benne.

para_noir 2021.07.28. 11:01:11

@nemecsekerno_007: ez az uborka görbület egy régi, tizenéves gagyi toposz, az lmbt akármi dolgokat nem az unió kavarta fel, az unió ezzel a témával teljesen nyugodtan elvolt, a medencébe most más pipilt bele, a jogállamiság meg neked is fontos kishaver, hogy például le tudd írni a véleményedet nyilvános helyekre.

nemecsekerno_007 2021.07.28. 11:57:19

@para_noir: Hát persze, Nagy-Britannia is az uborka görbület nevű régi toposz miatt lépett ki az EU-ból. Muhahahahahahahahaaa :))))
Az lmbtq-t nem az EU kavarta fel?!?! :))))) Szólásszabadság?! Nem akarunk LMBTQ lobbit az óvodákban. Akkor se lehet. Egymásnak ellentmondó mantrát tolsz, as usual.
A véleményszabadságot épp a haladó neo-bolsi, neo-marxista elmebetegek veszélyeztetik.

nemecsekerno_007 2021.07.28. 11:59:56

@rabelais: Látom előjött belőled a klíma-Jehovás. :)))))))))
A klíma még vagy 100 évig melegedni fog, akkor is ha a fejedre állsz. Akkor is ha most nullára csökkentenénk a CO2 kibocsásást. Ha meg lesz egy durvább vulkánkitörés, simán lehet 2-3 évig tél, aztán nem az lesz a gondod, hogy MI-t fejlessz hanem az, hogy eszel v. megesznek.

nemecsekerno_007 2021.07.28. 12:01:00

@rabelais: Mondjuk akkor amikor nem süt a nap.

para_noir 2021.07.28. 12:05:04

@nemecsekerno_007: jó, hát ezzel az m1-es narratívával tényleg nem lehet vitatkozni :) Hogy a brexit hogy jön ide, azt nem értem, valszeg te se, de papírból dolgozol, mindegy is az neked :)

nemecsekerno_007 2021.07.28. 16:23:53

@para_noir: M1-es narratíva :)))))))
Látom témánál vagyunk :)))))))))
Nektek a 3. kétharmad se volt elég, hogy tanuljatok a hülyeségeitekből?!?
Na majd a negyedik talán segít :)))))))

nemecsekerno_007 2021.07.28. 16:25:33

@rabelais: Látom megint előjött belöled a tápos paraszt. Szerencsére már floodolni nem tudsz.

]{udarauszkasz 2021.07.28. 20:30:39

@midnight coder: a napelemek rendben is lennenek, csak kinek van mondjuk penze megvenni a minimum 3 millas rendszert meg a kocsi melle? Azonkivul legalabb 2 akksi kene, amit nap vegen cserelne a delikvens, es azok se olcsok.

nemecsekerno_007 2021.07.29. 09:48:11

@rabelais: Földrajz szakon végeztem gyökér. Először tanuld meg rendesen a középiskolai tananyagot, utána ugass.

nemecsekerno_007 2021.07.29. 18:46:20

@rabelais: ,,kívülről tudtam a teljes középiskolai térképet,,

Gratulálik. Az egy átlag autistának is megy, mégis felügyeletre szorulnak.

Szedd csak elő a förldrajz könyvet, mert nincs meg a kettes. Nagy jóindulattal.

nemecsekerno_007 2021.07.29. 22:53:46

@rabelais: Evoluciós zsákutca vagy Matyi gyerek. Egyébként megint a Fidesz 3/4-ért melózol Habony-droid?! Bőven elég a 2/3.

Untermensch4 2021.07.30. 20:21:19

"Az automatizált vezetés nagyobb változásokat fog előidézni az autóiparban, mint a hajtás kérdése"

Milyen sok szép ontopic komment :)
süti beállítások módosítása