Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

11 év múlva kifogyunk az elektromos autókhoz szükséges nyersanyagokból? 

2021. december 16. - Várkonyi Gábor Autóblog

Szerdán ismertette az "Institut der deutschen Wirtschaft" azt a tanulmányát, amely a nyersanyagok beszerezhetőségével, a készletek méretével és ennek jövőbeli gazdasági hatásával foglalkozik. A tanulmány megrendelője a bajor gazdaság szereplőit összefogó szövetség.

akio_toyoda.jpg
Magas a rizikója annak, hogy az elektromos autókhoz szükséges nyersanyagok közül a lítium, a kobalt és a grafit esetében ellátási nehézségekkel kell hamarosan szembenézni.

A hidrogén alapú gazdaság megteremtése kapcsán pedig a platina, az iridium és a nikkel végessége okoz fejtörést.

Évi 36 millió új elektromos autóhoz, amivel 2030-ra terveznek, 1300 gigawattóra teljesítményű akkumulátor kapacitásra lesz szükség. A jelenleg ismert kobalt tartalékok ezzel a tempóval 11 év múlva kimerülnek.

Ez, a tanulmány készítői szerint azonban nem ok a pánikra, ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy fejlesztési szempontból a hangsúlyt az akkumulátorok összetételére kell helyezni a jövőben, valamint lényegesen nagyobb hangsúlyt kell kapnia a körforgásos gazdaság megteremtésének.

Kül- és belpolitikai szinten is szövetségek létrehozására kell törekedni annak érdekében, hogy biztosítva legyen az ellátás, amit ráadásul kevés helyről lehet biztosítani, és a nemzetközi versenyben az igény irántunk szerte a világban hatalmas tempóban nő.

Ezt a kérdést boncolgattuk a Millásreggeli Futómű rovatában, és szó volt még a Toyota modell offemzívájáról, amire óriási pénzeket költenek el a jövőben. A cég elnöke, Akio Toyoda annak hírében áll, hogy nem kimondott rajongója a villanyautóknak. Ehhez képest most azt jelentette be a cég, hogy 30 új elektromos Lexus és Toyota fog megjelenni az évtized végéig. Sokat kritizálták elemzők a céget annak kapcsán, hogy későn érkezik a villanyautó piacra, és kitart a hibridek mellett. A beígért 700 kilométeres hatótávú, szilárd test akkumulátoros Toyota sportautó elég csattanós válasz azoknak, akik leírták a Toyotát az elmúlt években ezen a téren.

Hallgassátok meg az adást a Millásreggeli Youtube csatornáján!

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9916785052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.12.16. 13:39:33

Nos, elég sokat polemizáltok azon, hogx milyen ügyes a Toyota, mert az új szilárdtest akkumulátorokkal majd letarolhatja a piacot. Ezzel szemben erről nincs szó. Amit bejelentett, hogy
1. A Toyota minden technológiát visz tovább, nem akar a "jövőbe látni", a piacra bizza a választást a technológiák között.
2. Az elektromos hajtással szemben a "zéró emissziót" tűzi zászlajára. Nem részletezi, de ebbe a szintetikus benzin is beleértendő. Egyúttal birálja az EV autókat, mert van carbon emissziójuk.
3. A Lexus vonalat átállitják BEV hajtásra. Azaz a többi gyártóhoz hasonlóan itt is a prémium kategóriával lépnek be a BEV piacra. A többi modellre pedig majd elérhető lesz BEV meghajtás is.
Ezenkivül hordónyi marketing szöveggel terheli a hallgatókat. A szokásos csúsztatást is bevetve, amikor a jelenlegi EV autókkal összehasonlitva a Toyota elképzelt jövőbeni modelljeit, próbálja bizonyitani hogy a Toyota mennyivel nagyszerűbb. Ennek részeként megemliti, hogy akár még szilárdtest akkumulátort is beleépithetnek majd. De szó sincs ilyen tervekről sem, csak handabanda az egész.
Akit érdekel itt a szöveg
newsroom.toyota.eu/toyota-motor-corporation-unveils-full-global-battery-electric-line-up/
üdvözlettel

W12petrol 2021.12.16. 20:11:44

@miert?: hogy te milyen egy okos ember vagy!!!

Örömhernyó 2021.12.17. 15:48:23

Nem baj, majd a kobaltért és lítiumért vívott harmadik világháború után visszatérünk a rendes benzines autókhoz, amiket fagázzal is meg lehet hajtani. Meg a használt étolaj minőségű üzemanyaggal is működő régi szívódízelekhez. Fogják még a belsőégésű motort az emberiség megmentőjeként emlegetni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.17. 16:47:22

@Örömhernyó:

"a kobaltért és lítiumért vívott harmadik világháború után visszatérünk a rendes benzines autókhoz, amiket fagázzal is meg lehet hajtani."

Inkább a ló vagy öszvér vontatta szekérhez, mert a benzines túl high-tech lesz. Állítólag Eistein mondta, hogy nem tudja, milyen fegyverekkel vívják meg a harmadik világháborút, de azt tudja, hogy a negyediket botokkal és kövekkel fogják.

Én teszem hozzá: Már ha lesz emberiség, amely megvívná.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.17. 16:52:44

Én egyelőre jobban aggódom a Tajvan körüli kakaskodás miatt.

Bármennyire nem szép dolog, a Nyugatnak el kellene engednie Tajvant, legalábbis még mielőtt tényleg kitör a háború. Tajvan egyértelműen Kína befolyási övezete, tetszik vagy nem tetszik. És inkább Tajvan jusson Hongkong sorsára, mintsem a világ égjen porrá.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.12.17. 17:12:42

De hiszen az elektromos autók divatja még csak most van felfutóban! Tizenegy év, az semmi! Ezek szerint egy komplett iparágat alapoztak meg úgy, hogy kritikus fontosságú alapanyagok vannak máris kifogyóban? És ebben a helyzetben versengenek a dizájnerek abban, hogy még a kutyaszart is akkumulátorról üzemeltessék? A politikusok meg a belsőégésű motorok betiltásán munkálkodnak, merthogy az szennyez? Ez óriási bukta lesz, egy ilyen ostobaságból tényleg kicsírázhat akár egy háború is.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Egyetértek, engem is bosszant, amikor a Nyugat a béke nevében kakaskodik idegen földekért, valamilyen szent ideológiát terjesztve ott, ahol a kutya sem kér belőle.

2021.12.17. 20:33:44

az olajból is csak fogyunk 40 éve

midnight coder 2021.12.18. 07:40:21

@Androsz: A jelenlegi akkumlátoros technológia a mobiltelefonokra volt kifejlesztve. Nyilván már 10 év múlva sem a mostani megoldásokat kell használni. De áram tárolására szolgáló eszközt millióféleképpen lehet csinálni, míg a robbanómotorokba ölt milliárdok már 30 éve a kidobott pénz kategóriában voltak.

midnight coder 2021.12.18. 07:41:51

@éppnászos: Az olajat egyre drágább és egyre környezetszennyezõbb módon tudjuk kitermelni. És a kitermelésnek az egyik következménye hogy már jó ideje nem láttál itt fehér karácsonyt. És ez csak a látványosabb része a dolognak.

midnight coder 2021.12.18. 07:45:44

@Androsz: Ha nem tiltják be a belsõ égésû motorokat akkor kb. addig fogják a gyártók ezt nyomni amíg tényleg olyan árba kerül a benzin amit senki nem fog tudni megfizetni. Amúgy ez sincs annyira nagyon messze, pláne hogy a kicsi kínaiak is egyre több autót vesznek. És hosszabb távon nekik lesz pénzük kifizetni a benzin árát az araboknak, mert õk áruval tudnak fizetni, míg 20 év múlva az európaiak max. genedertanfolyamokat tudnak majd felajánlani nekik.

midnight coder 2021.12.18. 07:54:00

@miert?: A hidrogénalapú gazdasággal és a szintetikus benzinnel is az a baj, hogy jelenleg hidrogént csak földgázból lehet gazdaságosan elõállítani, úgy hogy sok-sok CO2-t pöfögsz a levegõbe. Másrészt a hidrogént tárolni is elég macerás, legalábbis autóban. És rohadt nagyot tud durranni ha szivárog. Nem akarnál Hidenburg katasztrófát látni egy parkolóházban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.18. 09:59:18

@midnight coder:

"míg 20 év múlva az európaiak max. genedertanfolyamokat tudnak majd felajánlani nekik. "

Ez nagyon ütött! :D

TW Zh 2021.12.18. 11:12:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

A tajvani emberek nem olyanok, mint a hongkongiak. A hongkongiak mindig is tudták, hogy angol gyarmatból lesznek egyszer kínai terület. Ment is el onnan Kanadába, UK-ba, aki tudott.
Tudták, hogy kínai uralom alá fognak kerülni, egy kis rendőrségük volt, semmi hadsereg, légierő. Tajvanban meg annyi fegyver van felhalmozva, hogy kb. Izraellel összemérhető az erejük. Az meg nem lepkefing, Amerikának se lenne egyszerű ott partraszállni, a partok 99% nem éppen turistás, homokos strand.

Tajvaniak mindig is teljesen különálló kultúra volt, eleve a többség anyanyelve se a kínai, hanem a tajvani (minnan egy dialektusa).
A nacionalista (Chiang Kai-shek) erők 1949-ben a szigetre menekültek, de erről az ott élőket nem nagyon kérdezték meg. A tajvaniakat a Guomindang is elnyomta kezdetben, volt kemény fehérterror, betiltották a tajvani nyelvet stb. A szárazföldi Kínából érkezett nacionalista elit ült a nyakukra, az összes tajvani pár százalékát adja ez az elit manapság, de ők nagy pénzügyi és politikai hatalmat birtokolnak. Ők úgy látták, hogy Tajvanról indulva lehet egyesíteni az uralmuk alatt Kínát. Majd egyszer a jövőben. Mára ez a szemlélet egyre marginálisabb, a tajvaniak tajvaniként tekintenek magukra, nem kínai köztársaságiként.
Szóval a tajvaniak nem kérnek a szárazföldi Kínából, már akkor se kérnének, ha Kína tajvani demokratikus modell alatt akarna összeolvadni Tajvannal. Ez nem egy olyan dolog, hogy egy 23 millió fős, fejlett demokráciában élő népet át lehet engedni egy diktatúrának. Volt már ilyen, amikor Csehszlovákiát engedték át Hitlernek. Ugyanis Kelet-Európa német érdekszféra volt, erre hivatkozva mindenki pingvinezett, széttárta a kezeit, hogy itt nincs mit tenni. Ez nem fog megismétlődni.

Tajvannak több, mint 100 éve semmi köze a szárazföldhöz. De előtte se sok köze volt ám. Mondjuk úgy, hogy Korea inkább volt Kína (császárság) része, mint Tajvan. Tudom ezt európaiak nem tudják felfogni, de Korea inkább kínai volt, mint Tajvan. Tajvan kb. annyira volt kínai, mint Malajzia kínaiak lakta részei. Tajvan akkor lett "szárazföldibb", amikor a Guomindang oda költözött 1949-ben.

A hongkongi események mutatták meg a tajvaiaknak, és a világnak, hogy a kínai diktatúrának egy szavát se szabad elhinni. Mindenféle garanciákat ígértek a hongkongiaknak, aztán semmit se tartottak be a kínaiak. Aki hongkongi eseményekig Tajvanon még hitt abban, hogy esetleg ha Kína demokratizálódik, akkor a két ország egyesülhet (kb. a lakosság 1%-a hihetett ebben), az utána már nem hitt benne.

Már megindult a folyamat, hogy Kínát kiiktassák az ellátási láncokból. Vietnám, Malajzia, Korea, Japán, Indonézia, India sorban állnak, hogy elvegyék a kínaiak munkáját. Nem lesz nehéz, mert Kínában gyártatni egyre drágább és Kína csak összeszerel alapvetően (ahogy Magyarország is), a high-tech alkatrészek Koreában, Tajvanon és Japánban készülnek. A covid is megmutatta, hogy Kína nem egy megbízható szereplője a világgazdaságnak. Lesz pár év, amikor nem tudsz évente egyre olcsóbb okosporszívót venni, meg zsebbuzerátort 5 dollár helyett 8 dollárért kapsz majd.

@Androsz: Milyen szent ideológiát terjeszt a Nyugat Tajvanban? Tajvan demokratikus ország, nincs nagyon mit terjeszteni. Demokráciában, sajtószabadságban Magyarország fölött végez rendre a felmérésekben
Milyen idegen föld? A tajvaniakat kérdezted? Annyira a saját földjük, hogy még egy nagy hadsereget is felszereltek a megvédésére, a légierejük meg olyan, hogy a legnagyobb európai országok vagy Izrael légiereje mérhető hozzá.
Tajvanon a kutya se kér Kínából, ellenben amerikai egyetemekre küldik a gyerekeiket tanulni (mérnöknek, orvosnak, jogásznak). Figyelem, nem kínai egyetemekre, pedig hát kínaiul is tudnak!

@midnight coder:

Ha nem az interneten élnéd az életedet, akkor látnád, hogy ez a genderezés egy marginális kérdés mindenütt. Nyugaton is. Magyarországon azért habosítják ezt a témát, mert ezzel szemben tudja magát meghatározni a kormány, mint kuruckodó maffia. Amúgy nem nagyon van bennük kurucvér, mert a multiknak lefekszenek egyből. Ezért ilyen álproblémákban mennek szembe a Nyugattal, helyette a kereszténynek csúfolt vonalat erőltetik, ami pont olyan gumicsont, mint a genderideológia. Csak míg nyugaton a lakosság pár százalékát érdekli ez a gendertéma, addig Magyarországon mindenkire szétterítik a kormányt támogató egyházak fenntartását.
Az egész amúgy az ellopott pénzről szól, hogy azt valamilyen nemzeti mázzal védjék.
Magyarországnak nem a genderkérdés lesz a problémája, hanem az, hogy elinflálja a kormány a forintot. Aztán aki jól viselkedik (leszavaz rájuk), az kap valami inflációt részben kompenzáló nyugdíj vagy illetményemelést.
GuoGuang

Kovacs Nocraft Jozsefne 2021.12.18. 15:12:29

@TW Zh:

Köszönöm a részletes infót Tajvanról. Mindennek ellenére úgy látom, nem érdemes egy világháborút megkockáztatni miatta. Persze tudom, Kína és épp erre számít, amikor Tajvan annektálását tervezi, de ettől még bőven lehet, hogy tényleg kitörne egy háború miatta. Márpedig egy USA és Kína közötti háborút atomfegyverekkel vívnának meg, és világháború lenne belőle.

csorsza 2021.12.19. 20:07:35

@midnight coder: és villamos áramot, amivel az akkut töltöd, azt ugyan miből állitják elő? Szélenergia? Napenergia? Na persze... Töredék. Szénerőmű, atom, földgáz. Jó reggelt kivánok. Nincs ingyen ebéd.
süti beállítások módosítása