Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Az EU 2035-től tiltaná mindennemű belsőégésű motoros autó újként történő forgalomba helyezését

2022. május 16. - Várkonyi Gábor Autóblog

Egy dologra nem kapok soha meggyőző választ: ha a villanyautó az élet minden területén toronymagasan a legjobb megoldás, ahogyan ezt állítják bizonyos körökben, akkor

A: miért kell folyamatosan belengetni, hogy minden egyéb tiltva lesz az EU-ban? Nem arról van szó, hogy ez a nagyszerű technika magától meg fog győzni mindenkit a felsőbbrendűségéről?

B: Miért kell még 2022-ben is arról vitatkozni nagy EU-s országokban, hogy még több szubvenciót kell az adófizetők pénzéből a piac torzítására bevetni annak érdekében, hogy a saját maguk által kitalált merev számok teljesüljenek? Ismét kérdem: nem kellene ennek a "minden területen kiemelkedő technikának" szubvenciók nélkül is boldogulnia, 2022-ben?

280749567_487608003155486_5736214252694552981_n.jpg

Nem, mert ez nem piacról szól, hanem egyszerű ideológiáról, és a józan ész sajnos vesztésre áll, a sajtóhírek szerint.

A Handelsblatt beszámolója szerint az EU Parlamentben és a Bizottságban is lényegében biztos, hogy átmegy az a javaslat, amely 2035-től tiltaná mindennemű belsőégésű motoros autó újként történő forgalomba helyezését. Éljen tehát a technológia semlegesség... Ja, ne bajlódjunk ezzel. Szimplán tiltsunk meg mindent, ami nem villany. Egészen pontosan így hangzik a dolog: minden olyan technológia, ami menet közben CO2-t bocsát ki, 2035-től tiltva lesz. Ezzel a szintetikus üzemanyagnak is lőttek, mert hiába köt meg az E-fuel előállítása közben annyi szén-dioxidot, mint amennyit kibocsát elégetéskor, ez nem számít semlegesnek az EU szerint. Gratulálok nekik.

A németeknél zöldek vannak a kormányban, sejthető volt, hogy feladják az eddigi ellenállásukat, a franciák nem mozgatták meg magukat, a többiek meg beletörődnek abba, hogy kiszabályozzuk az iparunkat a világ főáramából.

Az európai autóipari beszállítók érdek képviselete szerint minimum fél millió munkahely veszik így el Európában.

A legjobban megszenvedni pedig ennek a hatásait a Handelsblatt cikke szerint a keleti országok fogják. Feltéve persze, ha nincs jelentős akku gyártó kapacitásuk, mert ebben az esetben a nyertesei is lehetnek a folyamatoknak, ebben hazánk egyébként elég jól áll a V4-ekkel összehasonlítva.

Szubvenciók kapcsán pedig 6000 euróról épp 10 000 euróra tervezik emelni a támogatást Németországban, persze csak a teljesen elektromos autókra. Ugyan még csak terv, de az, hogy erről ma még beszélni kell, szerintem felér egy beismeréssel.

Különösen pikáns ez két okból: a maguk által kitűzött "15 millió teljesen elektromos autó 2030-ig" vállalása biztosan nem fog összejönni. Mivel azonban németekről van szó, természetesen mennek tovább a falig, ahelyett, hogy megkérdőjeleznék az értelmét a parancsnak.

Az igazán vérlázító azonban az, hogy a német adófizetők a statisztikák szerint megdöbbentő arányban szubvencionálnak külföldi elektromos autó vásárlókat. A 2018-ban állami támogatással eladott elektromos autók több, mint negyven százaléka a vizsgálatok szerint már nem Németországban fut. Havi bontásban is meg lehetne nézni milyen ütemben hagyják el az országot az első adandó alkalommal ezek az autók, amint lehetőség van rá. Nem túl hosszú ugyanis az elidegenítési korlát. Így persze szép statisztikai adatokat lehet kihozni.

A villanyautózás fogja képviselni a piac túlnyomó részét. Hogy minek kell még orrvérzésig tolni a vásárlást ösztönző állami támogatásokat, és ellehetetleníteni minden egyebet, az egyszerűen nem felfogható számomra józan ésszel. Ez a kontinens azért is fejlődött a régmúltban, mert képes volt az önreflexióra, a korrigálásra. Olyan, mintha ez a képesség teljesen elveszett volna, és egyszerűen izomból kellene a falig menni a leghülyébb ötletekkel is.

A magabiztosság számomra mindenesetre nem úgy néz ki egy technológia egyeduralma kapcsán, hogy az alternatív felvetések, vagy megközelítések már gondolat szintjén is le vannak keverve, a pénz meg folyik valamibe, ami önmagában nem minden területen életképes.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr917832485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2022.05.16. 15:52:01

Kedves Gábor
Korábban mintha értetted volna, hogy nem arról van szó, hogy " a villanyautó az élet minden területén toronymagasan a legjobb megoldás", hanem a globális carbonkibocsátás csökkentéséhez és a lokális (nagyvárosi) környezetszennyezés csökkentésére a megújuló energiaforrásokat és ezen belül is a villanyhajtást próbálják elterjeszteni.
Mindketten tudjuk, hogy tévedés lenne hinni, hogy "ez a nagyszerű technika magától meg fog győzni mindenkit a felsőbbrendűségéről", mert ha ez igaz lenne, akkor már rég elterjedt volna magától is. Jelenleg a villanyhajtás drága mulatság, egyénileg is, és társadalmi szinten is. Saját közvetlen érdekeitől vezérelve senki sem hagyná el a belsőégésű meghajtást. Csak reménykedhetünk abban, hogy később majd olcsóbbá válik az elektromos jármű is.
Az más kérdés, hogy függetlenül a dolog igazságtartalmától, a megvalósitás helyenként borzasztó vadhajtásokat szül. A politikai kampányok hajlamosak túltolni a dolgokat.
Nos, akkor mindezek tudatában mit is akartál mondani ?
üdvözlettel

W12petrol 2022.05.16. 18:58:44

Kedves miért! te látom nagy villanyhitgyülis vagy, de Gábornak igaza nincs értelme tiltani ha olyan jó, amúgy nem! és senkit ne tévesszen meg a villanyautózás nem a környezetvédelemről szól csupán business!!! és propaganda!!!

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2022.05.17. 11:23:12

Hidrogén tüzelőanyaggal üzemelő robbanómotor elvileg mehetne, hiszen az csak vízgőzt püfögne ki .... Persze csak elvileg, mert a kenés miatt az olajból azért kiválik biztosan más dolog is.

erol 2022.05.17. 11:43:09

Ez jó hír, bár a füst és a zaj hiányozni fog kicsit, majd csak kibírom valahogy.

citrix 2022.05.17. 13:12:46

2035 még nagyon messze van, sok víz lefolyik addig a Dunán és a Rajnán. Semmi sincs kőbe vésve, még a gyémánt keménységű nemzeti alaptörvényeink is a fidesz napi igényei szerint változnak. Az elektromos autózás szép és jó lehet ha elérhető áron van, nagy hatótávot biztosít megbízhatóan, a töltés nem hosszabb 10 percnél 20-100% között és ugye a megfelelő számú gyorstöltő oszlop. Ezekből mi teljesül 2035-re azt még a madárjósok se tudják. Az élet addig se állhat meg, a belső égésű motor még hosszú ideig kulcsszerepet játszik hétköznapjainkban.

para_noir 2022.05.17. 13:27:14

A belsőégésű motorok alkonyát nem az erőltetett villanyautózás hozza el, hanem az, hogy elfogy az a k_rva olaj. Lehet, hogy nem 2035-re, de idővel elfogy, szóval jó előre el kell gondolkodni, hogy mi lesz utána, már persze ha akkor még olyan társadalom lesz, amiben autóznak az emberek, nem pedig egymást eszik egyéb élelmiszer híján. Az egyik jelenleg elképzelhető verzió a villanyautózás, érdemes vele foglalkozni, hogy mire beüt a krach, legyen olyan fejlettségi szinten, hogy érdemben használni lehessen a mindennapokban. Úgyhogy felesleges vergődni a villanylobbin, mert előbb-utóbb úgyse lesz se gázolaj, se benzin.

miert? 2022.05.18. 09:51:02

@TanNé:
totalcar.hu/magazin/technika/2021/06/10/hidrogen_a_belso_egesu_motorban/
Itt kivesézik, hogy miért nem optimális a dolog. Ha már hidrogén, akkor a tüzelőanyagcella jobban használható, mint egy dugattyus motor.

csorsza 2022.05.18. 18:46:01

@para_noir: Momentán az látszik, h pl. a litium hamarabb fogy el, mint az olaj....

gigabursch 2022.05.21. 13:57:34

@csorsza:
2012-ben Hetesi Zsoltnak volt egy nagyívű előadása:
m.youtube.com/watch?v=dGoJJN75kjo

Azóta nem csak palaolaj/gáz került elő és ezt a beruházók ki akarják meg préselni... a rendszerből
süti beállítások módosítása