A kínai előrenyomulás hamarabb lesz itt, és agresszívabb lesz, mint bárki gondolná. Kiemeltem foglalkozom azzal, hogy Kína milyen stratégia mentén gyűri maga alá a világ autóiparát. Minden módszer "megengedett" az értelmezésükben, és ezzel maximálisan élnek is, a befolyásolástól a nyersanyag lánc kontrollálásán át a dömpingig, hogy csak a legegyértelműbb dolgokat említsem.
Mindez semmit nem érne, ha a termék nem lenne versenyképes. Ebben a tekintetben nem hogy szégyellni valójuk nincs már, hanem egyenesen vezetnek bizonyos kérdésekben, ráadásul főleg olyanokban, amik körül a jövő szerveződik. Részben persze azért, mert az az akaratuk, hogy az általuk jelölt úton haladjon a fejlődés. Ha valaki egy kicsit belemélyed abba, hogy stratégiai szinten milyen kíméletlenül célorientált és okos megoldásokkal, és milyen hosszú időtávon operálnak, annak tényleg elkezd futkosni a hátán a hideg verejték, ha eközben az öreg kontinens gyáraira gondol.
Pár napja a BYD videóban olyan üzenetet tett közzé, amellyel abszolút nacionalista felhanggal arra hívja fel a legnagyobb kínai gyártókat, hogy dolgozzanak szorosan együtt azért, hogy "Ledöntsék az autóipar régi legendáit, és világklasszis márkákat hozzanak létre, egy új korszakban, amely a kínai autóiparról fog szólni".
12 nagy kínai gyártó képviselője a kínai szociális hálókban túlnyomóan pozitívan kommentálta a kezdeményezést, sok esetben kiemelve, hogy milliárdnyi kínai nemzeti büszkeségét elégítik ki azzal, hogy átveszik a járműiparban a vezető szerepet a kínai gyártók. Voltak óvatos hangok is, amelyek figyelmeztettek: könnyen export korlátozás lehet a vége egyes fejlett piacokon, ha túl erős és hirtelen a nyomulás. Nem gondolom, hogy nagy veszély fenyegetné ilyen szempontból a kínai márkákat, a függőség hatalmas a piacuktól, korlátozó lépésekhez képest fájdalmasabb lenne az ellenreakció, például az EU szemszögéből.
Eközben Kína az év első hat hónapjának összesített eredményei alapján leváltotta Japánt, mint a világ legnagyobb autó exportőrét. 2,3 millió autót küldött szét a világba Kína 6 hónap alatt, ennek több, mint fele, 52% elektromos autó volt. A kínai autógyártók szövetsége (CAAM) szerint ez 77% (!!!) növekedés egy év alatt.
Ha figyelembe vesszük, hogy az elektromos járművek, tehát a haszongépjárművek, buszok, és a személyautók eleve magas árúak, akkor is, ha kínai termékekről van szó, az export monetáris vetületét vizsgálva még nyomasztóbb, hogy mennyire rövid idő alatt értek el ilyen jelentős sikereket. Magyarul: nagyon sok pénzt költ már most a világ kínai autókra, és a nagy hullám még el sem indult.
Miért nem? Mert egyelőre egy cég felelős az export majdnem feléért. A SAIC konszern adta ugyanis az eladások 48 százalékát, míg a Cherry, amely egyelőre Európában nem játszik szerepet, a második legnagyobb exportőr volt. A harmadik legnagyobb autógyártó, amely Kínában is termel és exportál, a Tesla volt.
Érdekes, hogy az orosz-ukrán háború "segítségére sietett" a kínai exportnak. Mivel a nyugati gyártók felszámolták a tevékenységüket Oroszországban, egy hatalmas piacot adtak át Kínának. 287 000 autót adtak el nekik.
Lenne itt még valami, amiről érdemes beszélni: a nagy beszállítók, amelyek az autóiparban rendszer szinten "kritikusak", mindinkább Kína felé kacsintanak, nem csak termelési kérdésben, hanem stratégiai partnerségekben és innovációk elsődleges megjelenési helyeként is. A zömében német cégek, Bosch, ZF, Continental, hogy néhány példát említsek, érzik a bőrükön, hogy az európai cégek, amelyek a megélhetésük alapját adták évtizedeken át, egyre szűkülő mozgástérrel rendelkeznek anyagilag, és egyre rizikó kerülőbb magatartást tanúsítanak.
Függetleníteni akarják magukat a nagy szereplők a klasszikus partnerektől, és mivel a muzsika egyre inkább Kínában szól, egyre inkább gravitálnak oda, nem csak olcsó gyártás, hanem kutatás és fejlesztés kapcsán is. Így jutunk el hamarosan oda, hogy az lesz a természetes állapot, hogy nem egy német prémium kapja meg elsőként az új fejlesztéseket, hanem egy kínai. Ez imázs és piaci lehetőségek szempontjából is hatalmas kockázattal jár a most ismert prémium gyártóknak.
Hatalmas út áll mindentől függetlenül még a Kínaiak előtt, amelynek következő lépése a konszolidáció lesz, amely az öldöklő árháború okán generált csődhullám után fog bekövetkezni. A mostani piaci helyzet kapcsán az életképtelen cégeket ki fogja lökni magából a rendszer, és a legerősebb 8-12 márka fog kettőzött erővel ostromolni mindent és mindenkit, aki a világ autógyártásában több, mint 100 éve számít. Véres lesz, és gyors lesz. 10 év múlva rá sem fogunk ismerni arra, amiről most azt hisszük, hogy többé-kevésbé állandó.