A nagy gazdasági lapok, mint a Financial Times, vagy a Handelsblatt, de már a Wall Street Journal is arról értekeznek, hogy az elektromobilitás lendülete megtörni látszik, ami többszörös nyomás alá helyezi az autóipart: invesztáljanak-e még többet egy olyan technikába, ami egyelőre nem hozza a várt eredményeket mankók nélkül a piacon? Adódik a kérdés, mi lesz, ha olyan hirtelen szűnnek meg a kedvezmények, mint a németeknél?
A decemberi német eladási adatok villanyautók kapcsán sokkolóak. Ha nem invesztálnak tovább, akkor a kínaiak lesöpörhetik a pályát. Ha árat csökkentenek, akkor agyonvágják a profitabilitást. Ha nem csökkentenek árat, akkor agyonvágják a CO2 flotta értéket, hiszen nem adnak el elég elektromos autót, ha túl drágák.
A Stellantis vezetője "vérfürdőről" értekezett a minap egy interjúban, abban az esetben, ha a cégek belemennek a lefelé tartó árspirálba. Példaként, ki nem mondva, a Fordot hozta fel, amelynek a villany pick-upja, az F 150 Lightning messze nem hozza az elvárt eredményeket, még az árak csökkentése után sem, ellenben a Ford eredményeire súlyos hatással volt az árháború. Tavares egyelőre ki akar tartani, kérdés, meddig teheti.
A Tesla is szorongatva érzi magát, Musk határozottan kiállt amellett, hogy védővámokkal kell körülbástyázni a nyugati piacokat a kínai import ellen. Fura ezt pont az ő szájából hallani, de nem meglepő, ha a gazdasági realitásokat nézzük. A kínaiak piacot meghatározó képességei a nyersanyag lánc kontrollálásából adódnak. Nem látszik jó válasz erre a dilemmára egyelőre, főleg nem a villanyautók gyártási darabszámának felfutásával.
Ezt a témát jártuk körbe tegnap a Millásreggeliben. 25:10-től hallgatható a Futómű rovat.