Az új Passat kapcsán nem tudom nem a külsővel indítani a történetet. Lassan tíz éve, hogy az elődmodellt bemutatták, egészen pontosan 2014 októberében, a párizsi autókiállításon. 10 évesen is szép autó, a maga kategóriájában. Az egy tömbből faragottság szuggerálása, a valóban letisztult vonalvezetés, a szélsőségektől mentes, egyenes, emészthető, jó arányokkal rendelkező formaterv az egyik alapja az értékállóságnak. Sokkal nehezebb létrehozni, mint sokan gondolják. "Unalmas", hangzik el sokszor, közben ipari formatervezés szempontjából 10 év fölött is relevánsnak maradni bravúr.
A Winterkorn éra megkoronázása volt a B8. Utoljára ekkorát 1996-ban robbantott a Passat, a kupolatetős Warkuß dizájn a mai napig a kedvenc Passatom, számomra egyszerűen most is szép egy Highline, gyári állapotban, a W8 pedig már-már phaetoni vágytárgy nálam.
Ez a Passat meg már nem az a Passat. Eleve, úgy néz ki, mint aminek egyből kellene kapnia egy alapos faceliftet. Ez a kissé bárgyú, helyenként kifejezetten rossz arányokkal rendelkező forma olyan, mintha Diess utolsó bosszúja lenne, pedig szerencsére már régen eltávolították Wolfsburgból.
Évtizedekig Emdenben készült a Passat. Ennek vége, ID modelleknek kellett a "hely", ezt nyilván megbánták azóta. Pozsonyból érkezik az új modell, aminek a fejlesztése lényegében a Skoda feladata volt, párhuzamosan a Superbbel, ami kifejezetten szép lett. Hogy egy klasszikust idézzek: Véletlen? Aligha!
Ha Diess-en múlt volna, az egészet kinyírta volna, ahogy nagyjából mindent, amiért szeretni lehetett valaha a márkát. Szerencse, hogy még időben megállították a rombolását, a Golf is velünk marad, ezt az utódja, Blume erősítette meg több interjúban.
Hogy nézzünk tehát erre az egykori ikonra? Jó, hogy még egyáltalán van? Meghasonlott önmagával? Nincs limuzin, egy felfújt Golf, vagy egy kevésbé kívánatos Superb?
Szörnyű előítéletek, főleg annak tükrében, amit műszakilag nyújt a Passat. Abba ugyanis nehéz belekötni. Sima, 150 lóerős dízelt kértem, kombit - ja, nem ide -, úgy, ahogy megszoktuk és megszerettük az elmúlt évtizedekben. A legelső dolog, ami feltűnik: végre, valahára kigyomlálták a gyűlöletes másodpercnyi spätet induláskor. Az Euro6, különösen annak evolúciós fokai nehéz feladatot adtak a konszern mérnökeinek, Auditól a Skodáig jelen volt ez a tétovázás az elmúlt években. Ideje volt túllendülni ezen, ráadásul 150 lóerőnél lényegesen erősebbnek hat a kétliteres. Fogyasztásra panasz nem lehet, ez minimum elvárás. Gyötörve se lehet 7 fölé vinni, 5 alá pedig nem lehetetlen bekúszni.
A helykínálat pazar. Itt jól jön a Superb rokonság, bár erre eddig sem volt panasz. Érezhetően szélesebb belül, a csomagtartó mindent elnyel.
Előzetes hírek alapján a futóművel nagyot varázsoltak a németek, "felső kategóriás" rugózási komfortot említettek a nyugati szaksajtóban, alap futóművel is, de állítható lengéscsillapítókkal még inkább. Nem túlzás, ha azt mondom, hogy az előző E-osztály szintjét nagyjából hozza. Nagyon tisztán, egyértelműen viselkedik, nincs utólengés, bólogatás, hintázás. Nem üt fel, nem pattog el, húsosan, "vastagon", de nem elnagyoltan vagy alulcsillapítva mozog. Ezzel a dízellel pedig egy fantasztikus utazóautó.
A futómű mellett a remek hangszigetelés, a közvetlenebb, de nem ideges kormányzás, valamint az eddigieknél is jobb ülések segítenek lekerekíteni az élményt.
A kezelhetőség itt is visszalépés, de az első 8-as Golfos rendszerhez képest a MIB4, ami a Passatban szolgál, már nagyságrendekkel logikusabb és jobb. A gyűlöletes slider ugyan még itt is megtalálható, a kormányra viszont visszakerültek a használható, rendes gombok. Halleluja! A "váltókar" a jobb bajuszkapcsoló helyén van, logikája az ID modellekét követi. Cserébe mercisen egy balos bajuszkapcsoló old meg mindent.
Ma már szinte szokatlan, hogy mekkora motorpalettával igyekszik mindenki számára a tutit adni a Passat. 1.5 TSI és 2.0 TSI mild hibridként 150-204 lóerővel. Utóbbi 265 lóerővel és 4motionként is.
2.0 TDI 122 és 150 lóerővel, 4motionként 193 lóerővel. Kézi váltó kihalt.
Két PHEV is van a kínálatban, 19.8 kWh-s akksival, ami a valós 100 kilométer körüli villany hatótávot teljesen reális közelségbe hozza. 11kW-val tölthetjük váltóáramról, 50 kW-val egyenáramról, ami 10%-ról 80%-ra 23 perc alatt tölti az akkut. Az ID.7-nél a Passat is szebb, ilyen tulajdonságokkal pedig a hétköznapok java részét tényleg meg lehet oldani elektromosan.
Kész kuriózum ma már a középkategóriás dízel kombi tesztautó, de újra és újra emlékeztet arra, hogy mennyire piszkosul jók ezek az autók a sok ezer kilométeres, haladós utakra. Vagy éppen a napi pár száz kilométeresekre is. Fél évszázada mutatták be az első Passatot. A mostani tudásunk szerint ez lesz az utolsó. Remélem, hogy nem így hozza majd az élet, de ha mégis, akkor azt kell mondjam, műszaki értelemben méltó búcsú.