Milliárdok hiányoznak a kasszából, és jelentős megszorításokra van szükség a világ egykoron legnagyobb autógyártójánál. A VW konszern, ezen belül különösen a VW, mint márka, olyan méretű strukturális gondokkal küzd, amiket nem lehet egyszerű korrekciókkal megoldani.
Néhány komolyabb krízisen átment már a hosszú történelme alatt a VW, a bogár utáni iránykeresés mindenképpen nehéz időszak volt, ahogy a 90-es évek eleji Lopez botrány is, de egyik válság sem rázta meg alapjaiban a cég stabilitását. Még a tíz milliárd eurókban mért dízelbotrány sem.
Az elmúlt öt-nyolc év döntései, amik a modellpolitikát illetik, a kompromisszum nélküli, piaci realitásokra fittyet hányó elektrifikációs stratégia, a permanens vezetői krízis, az energiaválság és a gyengülő kínai eredmények együtt már elégnek bizonyultak ahhoz, hogy előkerüljenek a szent tehenek.
Az üzemi tanács hatalma megkérdőjelezhetetlen, éppen ezért senki sem mert vezetői szinten ujjat húzni velük. A cég "sírásója", Diess volt az utolsó, aki megpróbálta, és ebbe bukott bele, nem azokba a hibás döntésekbe, amik ide juttatták a céget. Most akkora a baj, hogy egyszerre két szent tehén felett lebeg a bárd. A kilencvenes évek óta érvényben lévő munkahely garancia lényegében fel lett mondva, és egy vagy két gyár bezárása reális forgatókönyvnek tűnik. Ez sokkhatásként érte a napokban a német közvéleményt.
Pontosan előre lehetett látni, hogy ide vezet az út, szerencsére az internet nem felejt, bőven van anyag arról, hogy évekkel ezelőtt figyelmeztettek sokan arra, hogy az ideológia nem helyettesíti az üzletet. A "csak villany" mellett a cég létét megkérdőjelező NGO-k aktív támogatása, valamint egy nyíltan a céggel szemben állást foglaló, az autókat alapvetően gyűlölő zöldpárti politikus felügyelőbizottsági tagsága semmi jót nem jelentett, és nem jelent most sem.
Oliver Blume vezetése alatt sajnos semmi olyan nem történt, ami fundamentális korrekciót jelentett volna a kurzusban. A villanystratégia nem árnyalódott, a szoftver problémákat kezelni hivatott CARIAD nem vette fel a tempót, az AUDI személyi villongásai nem szűntek meg, a kínai piaci részesedés eróziója nem állt meg, a túltermelés kérdése nem oldódott meg, az EU döntései ellen nem gyakoroltak nyomást, és még lehetne sorolni.
Az európai deindusztrializáció az orrunk előtt zajlik. Lassú és fájdalmas agóniával múlnak ki azok a jól biztosított, nyugalmat adó munkahelyek, amik magas járulékok megfizetése mellett a nyugati szociális ellátó rendszerek pillérét adták. Ez nem egy autógyártóról szól. Ez egy társadalmi modellről szól, olyanról, amiről mi, errefelé csak álmodhattunk, de most már nyugaton sem lesz sokáig fenntartható. A VW a német társadalomban a szociális piacgazdaság minta vállalatának szerepét tölti be. Részben tartományi tulajdon, jellemzően magas osztalék fizetés, nagyon gáláns juttatások, és még sorolhatnám. Nem egy cég, hanem egy társadalmi berendezkedés inog meg, a szemünk láttára.
Itt hallgatható vissza az adott adás a CO2 büntetések hatásairól.