Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Bruno Sacco: búcsú a legendás formatervező mérnöktől

2024. október 04. - Várkonyi Gábor Autóblog

Azzal kezdtem a ma reggeli Futómű rovatot, hogy lassan 12 éve vagyok a Millásreggeliben, és "most először izgulok egy kicsit". Nem az élő adás, hanem a feladat nagysága miatt. A 90 évesen elhunyt Bruno Sacco-nak szenteltem a mai reggelt. Egy olyan ikonnak, akihez egyszerűen nincs fogható.

461442868_1050858290163785_254174837847601728_n.jpg

Nagyon sok zseniális formatervező színesítette az autóipart a huszadik században, közülük Gandini, Giugiaro és Sacco emelkedett ki számomra. Sajnos már csak Giugiaro van velünk.


Közös pont, hogy – természetesen – mindhárom olasz, korosztályukat tekintve is egy generációnak számítanak. Mindhárom univerzális tudással, klasszikus műveltséggel, polihisztor jellemként vizsgálta, elemezte, és "alkotta" az autót, mint tárgyat.

Bruno Sacco pályatársai jellemzően sok cégnek, sok megbízónak álmodtak meg egymástól teljesen eltérő feladatok keretein belül izgalmas autókat.

Sacco ehhez képest egy konzisztens univerzumot álmodott meg. Évtizedeket átívelő, "monolit tömbként" emelkedik ki a Mercedes dizájn minden más gyártó megjelenéséhez képest. Ehhez kellett az a vízió, amely kezdettől fogva hajtotta, inspirálta a műveit.

Nem hagyta magát divatoktól, posztmodern csacskaságoktól terelni. Egy Mercedesnek mindig úgy kell kinéznie, mint egy Mercedesnek. Ez volt az egyetlen igazán lényeges tétele.

Fridrich Geigerrel, Paul Bracq-kal, Barényi Bélával dolgozott együtt. Önmagában hihetetlen névsor. Sergio Pinninfarina ajánlotta neki az ötvenes évek végén, hogy költözzön Németországba, és dolgozzon a Mercedesnél.

A vertikális homogenitás és a horizontális modell affinitás fogalmait is ő alkotta meg. Mit jelent ez? Az elődmodell és az utódmodell nem válhat el annyira egymástól, hogy az újdonság deklasszálja a korábbi autót. Adott korszak modelljeinek pedig egy formai nyelven kell "szólniuk".

Egy jó dizájnnak 30 évig nem szabad öregednie, tartotta Sacco. Sikerült is neki, sorban szállítania ezeket.

Kedvenc kreációi: C126 (haláláig járt egy szép kupéval), W 201 és R129.

Becsüljük meg, és tanulmányozzuk a Sacco-hoz hasonlatos európai műveltséggel és munka etikával rendelkező kiemelkedő személyiségeket. Az ő példájuk inspiráljon bennünket, amikor a saját munkánkat végezzük. A hagyománytisztelet és a maradandó alkotásának ritka egyvelege az, ami jellemzi a munkáit. Hála és tisztelet érte Bruno Sacco-nak.

Itt tudjátok visszahallgatni az adást, 21:20-tól indul a Futómű rovat.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8618700394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása