Várkonyi Gábor Autóblog

A BMW továbbra is szilárdan hisz a hidrogén üzemanyagcellás technológiában

2020. május 13. - Várkonyi Gábor Autóblog

image003.jpgimage002.jpg
A mai délután – a járványhelyzet okozta utazási korlátozások miatt digitális formában – tartotta meg a BMW a hidrogén hajtással kapcsolatos sajtótájékoztatóját.

Annak ellenére, hogy számos nagy autógyártó elengedte a hidrogén hajtást, mint fejlesztési projektet, leginkább a költségek elszabadulása miatt, a BMW, partnerségben a Toyotával továbbra is szilárdan hisz a technológia életképességében. A digitális sajtótájékoztatón vetítettek egy filmet, melyben Dr. Klaus Fröhlich prezentálta a BMW jövőbeli stratégiáját a hajtástechnológiák kapcsán, melynek elsődleges üzenete talán annyiban foglalható össze, hogy a müncheniek továbbra is hisznek a választás erejében, azaz megadják a lehetőséget az ügyfeleknek arra, hogy a saját életritmusuknak és helyzetüknek megfelelő módon választhassanak hajtást az autóikba. Lehetővé teszi ezt az, hogy a különböző megoldásokhoz nem kell eltérő platformokat fejleszteni, flexibilis módon lehet azonos alapokon belső égésű motor, plug-in, akkumulátoros elektromos autó, és nagyjából 5 év múlva már hidrogén segítségével áramot fejlesztő elektromos autó. Az X5-ben jelenik meg először szériában ez a rendszer 374 lóerős rendszer teljesítménnyel, mely lehetővé teszi, hogy a márkától megszokott dinamizmussal közlekedjen az autó. A "peak power battery"-nek köszönhetően érik el a teljesítménycsúcsot, ez az akku a hátsó tengelyt hajtó elektromotor fölött helyezkedik el, csupán néhány kilowattórás, de amikor kell, akkor jelentősen hozzáad az összteljesítményhez. A rekuperációból és a hidrogéncellából egyaránt kap áramot.

A prezentáció végén volt alkalmunk kérdezni. Dr. Jürgen Guldnertől, aki az alelnöke a hidrogén hajtásért felelős részlegnek. Mivel alapvetően utazóautónak állították be a hidrogénes X5-öst, melyről hangsúlyozták, hogy 500 kilométeres hatótávval számolható, kíváncsi voltam, hogy mennyire lesz érzékeny a nagyobb sebességekre. A hajtástechnológiáról azt állítják, hogy az időjárási körülményektől független a hatótáv, ebben előnye van a villannyal szemben, de Dr. Guldner Úr kifejtette, hogy a magasabb sebességtartományokban egy BEV autóhoz hasonlatosan viselkedik, azaz érzékenyebb a dinamikusabb közlekedésre, mint egy dízel, aminél viszont alacsonyabb és részterheléses üzemmódnál lényegesen hatékonyabban működik.

Arra a kérdésre, hogy vezető technológiának, vagy egy választható technológiának látják-e a hidrogént, Dr. Guldner azt válaszolta, hogy nem meghatározó és egyedüli technológiát látnak benne, azt a jövőben az akkumulátoros elektromos autók fogják adni, de megfelelő nagyságrendű keresletet látnak a hidrogén technológiára, az évtized vége felé. Az infrastruktúrát PPP alapon, nemzeti kormányok és EU-s támogatás segítségével lehet előremozdítani.

Európa mellett Japán, Dél-Korea és Kína is rendkívüli módon érdeklődik a technológia iránt, Amerikában inkább csak Kaliforniában lehet jelentősége a technikának.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9415689502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2020.05.13. 23:48:09

Kedves Gabor

A BMWtol nagyon bator es dicseretes hozzaallas, hogy onalloan is keresik a megoldast a "nem kornyezetszennezo auto" nevu feladvanyban.

Nem tudom, hogy a tajekoztatoban elhangzottak-e informaciok, hogyan kivanjak athidalni a hidrogenhajtas pillanatnyilag kardinalisnak tuno problemait.
1. A robbanasveszely a tarolt hidrogen miatt.
2. Robbanasveszely szakszerutlen toltes miatt. (Csak szakszemelyzet vegezheti a toltest??)
2. Az uzemanyagcella nem olcso mulatsag.
3. Tudtommal a jelenlegi uzemanyagcellak elettartama nem tul nagy. Legalabbis ahhoz kepest, hogy manapsag egy benzines autot 15-20 evig is hasznalunk. Az elektromos autok elettartama allitolag 25-30 ev is lesz egy felidos aksicserevel.
4. A toltohalozat hianya ugyan nem elvi kerdes, de jelentos gyakorlati nehezseg. Kulonosen annak fenyeben, hogy a BEV auto szukseg eseten akar otthon is toltheto. A hidrogenessel pedig feltetlenul el kell jutni a legkozelebbi toltoallomasig.
5. Azert a hidrogen, mint uzemanyag sem lesz ingyen.

A konkretan bemutatott X5 koncepcioban nem ertem, hogy miert az 500km-es hatotavot celoztak meg. Ez eleg sovanynak tunik. Tudom, hogy kesobb lehet fejleszteni rajta, de ha elsore nem tudnak egy elfogadhato autot kihozni, akkor nem lesz piacuk. A BEV kategoria 300-500kmnel van jelenleg, de a Tesla mar az1000km-t celozta meg az uj Roadsterben (2021re igeri).
Ha a hidrogenes auto draga es kis hatotavolsagu, akkor mi az elonye ?

udvozlettel