Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Töltés helyett a gyors akkumulátor csere a jövő?

2020. augusztus 14. - Várkonyi Gábor Autóblog

6373112033921019254763899.png
Egy régi ötletet vett elő Kínában a CATL és a NIO. Mindkét cég komoly játékos az elektromos autó piacon. Előbbi az egyik legnagyobb akkumulátor gyártó, utóbbi az egyik legstabilabb finanszírozási háttérrel rendelkező elektromos autó gyártó. A két cég együttesen építene fel egy "akkumulátor bankot".


Ez a koncepció elválasztaná egymástól az akkumulátorokat és az autókat, azaz az autó megvásárlásakor az akkumulátor nem lenne része az autónak, hanem standardizált módon cserélhető lesz az akkubank hálózatában. Az alapötlet abból indul ki, hogy a lemerült akkut mindig egyszerűbb lesz cserélni egy feltöltött darabra, mint megvárni a töltési időt. Pontosan ezzel próbálkozott egy volt SAP menedzser egy izraeli start-up kapcsán tíz éve. Shai Agassi történetét itt lehet elolvasni.

A China Daily értesülései szerint a két cég előrehaladott állapotban van a tervek megvalósítása kapcsán. 140 akkumulátor cserélő állomás van eddig Kínában, és átlagosan hetente nyitnak meg egy újat. A CATL és a NIO együttesen még a kínai számokat alapul véve is fajsúlyos anyagi és érdekérvényesítési képességgel rendelkezik, a jelek szerint pedig a kínai pártvezetésnek is tetszik az ötlet a cserélhető akkukkal. A kínai sajtó lelkesedéssel fogadta a híreket, ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy számos komoly technikai akadály is jelentkezik az ügy kapcsán. Az elsődleges probléma, hogy a megfelelő darabszám és gazdaságosság elérése érdekében a kínált elektromos autók jelentős részét kellene standardizálni és ebbe az ökoszisztémába integrálni, ami elég nehéznek ígérkezik, hiszen feltételezi, hogy a konkurensek "betérnek" a rendszerbe.

Az üzleti lehetőség értelemszerűen hatalmas, hiszen előfizetéses módon lehetne potenciálisan 200 millió autóst a rendszerhez kötni. Erről lelkendezett William Li NIO elnök, aki mobiltelefonos előfizetéses modellhez hasonlította a leendő tarifák kialakítását. Aki többet megy, annak a kilométer költsége olcsóbb lesz.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1016139310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dany 2020.08.15. 08:41:42

Én például el tudnám képzelni, hogy a hétköznapokra elég lenne nekem egy 40-50kWh-s akksi, mert alig megyek 10-15 km-t egy nap, heti egy töltéssel. De ha kell, egy hosszú hétvégére, egy évben 1-2x bérelnék egy 70-75 kWh-s akksit, némi felárért. De ez csak utópia, a gyártónak nem érné meg sajnos, ha csak a vázat venné meg valaki. Pedig nagyvárosban élhető konstrukció lenne.

Ponyvaíró néger 2020.08.15. 19:15:48

Kulcsszó: szabványosítás.
Kínában elővették, hajrá. Nálunk, és Amerikában az biztosan nem lesz.
Lásd mobiltöltő szabványok...de ez meg összehasonlíthatatlanul reménytelenebb.

miert? 2020.08.17. 14:56:25

Ez az ötlet már korábban is szerepelt itt ezen a blogon.
Tovabbra sem tartom általánosan célszerü megoldásnak.
Mivel az aksi csere speciális és drabális célszerszámokat igényel, nem valószinü, hogy házilagosan elterjedne. Otthon mindenkinek megmarad az éjszakai töltés, ami elegendő hatótávot ad az átlagos mindennapi mozgáshoz.
Csak olyan esetben érzem használhatónak, amikor a jármü folyamatosan nagy távolságokat jár be, az állásidő viszont sokba kerül. Ilyen pl a kamion forgalom. Esetleg távolsági buszok. Ha mondjuk a Waberernek 500km-enként lesz egy aksi depója, akkor a gyors aksi cserével 1000-2000km-es távolsági fuvarozás is megvalósitható.

Dany 2020.08.19. 09:20:52

@miert?: Sajnos ebben nincs üzlet az európai gyártóknak. Majd a kínaiknál lesz. Viszont azt sem tartom életszerűnek, hogy amikor az e-autók elérnek egy kritikus tömeget, majd töltődzsungel lesz mint Osloban. Vagy sorban állás kilométeres sorban a SuC-nál Kaliforniában. Akkor nem 30-40 perc lesz a töltés, hanem órák hossza, és akkor már egy 20 perces akkucsere se lesz borzasztóan hosszú.

vegabluuz 2021.01.27. 22:02:56

Nem biztos, hogy mindenki le szeretné cserélni a vadi új, az átlagnál jobb paraméterekkel rendelkező akksijait egy ütött-kopott, agyon használt, régi, gyengébb paraméterekkel rendelkező olcsó akkura az első töltéskor, amivel csak pl. 2/3 annyi utat tudna megtenni ugyanannyi töltéssel.

miert? 2021.01.27. 22:29:31

@vegabluuz: Az ilyen rendszerek nem igy működnek. Az aksi nem a tiéd, csak csekély használati (bérleti) dijat fizetsz utána. Ezért ha gyengébbet kapsz, annak sincs jelentősége, mert a következő cserénél ezt is tovább adod. A töltőállomás azt garantálja, hogy pl. egy 120kWh akkucsomag eltárol és lead legalább 100kWh energiát. Értelemszerüen az ez alá gyengült akkukat folyamatosan kivonják és újra cserélik. Valami olyasmi, mint a PB gázpalack rendszer.
süti beállítások módosítása