Van abban valami fura, amikor azok a cégek csinálnak tanulmányt a villanyautózásról, meg a transzformációs folyamat gyorsításáról, amelyek első blikkre azért a legnagyobb vesztesei lehetnek ennek a folyamatnak. A Castrol közölt egy több országot érintő átfogó tanulmányt arról, hogy mi kell ahhoz, hogy villanyautó mellett döntsenek az ügyfelek, illetve a flottamenedzserek. Öt, döntési szempontból kritikus pontot említenek:
1. az elektromos autók ára
2. a töltési idő
3. hatótáv
4. töltőhálózat
5. autó választási lehetőség.
Ebben az 5 pontban nincs semmi nagy újdonság, kivéve talán az utolsó, ami számomra kicsit megdöbbentő eredményt hozott: az átlag felhasználók 54 százaléka, de még a flottamenedzsereknek is a fele komfortosabban érezné magát a váltásban, ha az eddigi kedvenc autóját lehetne villany verzióban is kapni. Ez erősen megkérdőjelezi azt a stratégiát, amelyet néhány gyártó követ a villany vonallal, hiszen a felmérés alapján következtethetünk arra is, hogy már önmagában elég nagy sokk az átállás első körben, ha még ehhez hozzájön egy teljesen új "környezet", akkor ez frusztráló lehet egyes felhasználóknak. A másik oldalon persze érthető, hogy egy elektro platformból lehet kihozni a legtöbbet packageing szempontból, szóval gyártói oldalon nem okos döntés hosszútávon ICE platformokra nagy volumenű elektromos projekteket tenni.
Az árak kapcsán érdekes, hogy a japánok hajlandóak a legtöbbet fizetni a felmérés szerint egy elektromos autóért, 38 000 eurónak megfelelő összeget rendben lévőnek tartanak. A brit felhasználók csupán 26 000 eurót adnának egy elektromos autóért, a németek a két véglet között vannak, 32 000 euróval.
Érdekes, hogy a megkérdezettek kétharmada az elektromos autók elterjedését nem tartja reális forgatókönyvnek addig, amíg az átlagos töltési idő nem felel meg a most megszokott tankolási időnek.
A felhasználók 72 százaléka ingázásra és rövid utakra használja az autóját az idő döntő többségében, mégis 472 kilométeres hatótáv lenne az átlagos elvárása a fogyasztóknak a hatótáv kapcsán.
Ezt már csak az én szubjektív szempontom, és őszintén szólva soha nem értettem ezt a hatótáv fétist, nekem 250-300 km is elég, a legtöbb sokat fogyasztó, sportosan hajtott autó sem tud ennél többet, a pont nem itt van, hanem a töltési időnél. Ha azt sikerülne valóban lényegesen csökkenteni, a hatótáv kérdése szinte lényegtelenné válna.
Itt olvashatjátok a tanulmányt részletesebben.