Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A RCEP szabadkereskedelmi megállapodással új korszak kezdődik a világ autógyártásában

2020. december 01. - Várkonyi Gábor Autóblog

128615242_800427547421972_8125123852391021386_o.jpg
Gazdasági elemzők egybehangzó véleménye szerint a RCEP szabadkereskedelmi megállapodás Európa kárára, Ázsia hasznára tolja el tovább a hangsúlyokat az autógyártásban.


Regional Comprehensive Economic Partnership, ez a megállapodás a világ legnagyobb szabadkereskedelmi övezetét hozza létra. Kína, és 14, főleg ázsiai ország a tagja. A világ lakosságának közel a harmada él ebben a térségben, a világ gazdasági teljesítményének a harminc százaléka képződik a szóban forgó 15 országban. Eredendően még India is csatlakozott volna, de főképpen a kínai dömpingtől és az ausztrál mezőgazdasági termékektől tartva egyelőre nem folytatta a tárgyalásokat a többiekkel, azaz az alapító körből kimarad.

A legfontosabb államok Kína, az ASEA államok, Japán, Dél-Korea, Ausztrália és Új-Zéland. 90 százalékát az egymás közötti védővámoknak leépítik, egyeseket azonnal hatállyal, másokat néhány év alatt. Egyes becslések szerint a következő 10 évben 500 milliárd dollárral növelik az intézkedések a világkereskedelem volumenét.

A Nissan, a Honda és a Mazda árfolyamai a megállapodás bejelentése után megugrottak. A kínai gyártóknak is könnyebb dolguk lesz az ázsiai régiót olcsó autókkal ellátni, nagy tömegekben. A japán beszállítóknak, és gyártóknak is jelentősen egyszerűbb lesz a bejutás a kínai piacra.

A globális beszállítói hálózatok képe is jelentősen változni fog.

Az európai gyártóknak érdekük lesz a helyi beruházás, sőt, nem is nagyon marad más választásuk, ha versenyképesek akarnak lenni, főleg úgy nem, hogy az akkumulátorokkal foglalkozó cégek jelentős része ázsiai, tehát eleve helyben van értelme az egyre fontosabb szerepet játszó akku csomagokat beszerezni.

Kína a saját piaca nyitásával lehetőséget biztosít a pénzkeresésre külföldi cégeknek, egyúttal politikai és gazdasági befolyását sokkal nagyobb mértékben tudja kiterjeszteni a térségben.

Rövidtávon a nyitás megnöveli a kínai gyártókon a nyomást, hosszútávon azonban egyértelműen profitálni fognak ebből. Japán is nagyon örülhet. Egy kínai gazdasági újság szerint eddig 8 százaléknyi árú volt vámmentes Kína és Japán között, ez 86% (!!) lesz a jövőben.

Belső égésű motoros autók és ehhez kapcsolódó alkatrészek esetében a vámmentesség azonnali hatályú, de vannak alkatrészek, amelyek vámmentessége 20 év alatt fokozatosan fog eltűnni.

A világ legnagyobb egybefüggő, vámmentes gazdasági szabadkereskedelmi övezete jött létre. Az ázsiai gyártók ezen a piacon maguk jelölhetik ki a standardokat. Érdemes emlékezni arra, hogy a világ széndioxid kibocsátásának a harmadát Kína "termeli". Az igazán fontos dolgok, autógyártás szempontjából itt fognak eldőlni, ez elég egyértelmű, hiszen ha vámmentesen kereskedhetnek, azonos standardok alapján a japánok, koreaiak, kínaiak, ausztrálok, stb... akkor a jogszabályi harmonizáció is logikusan meg fog történni előbb-utóbb. Belső égésű motoros autók tiltásáról pedig Kína nem rendelkezett, ilyen jellegű terveiket határozottan cáfolták. Azt ugye nem kell elmagyaráznom, hogy ebben a csapatban ők alkotják majd végső soron a szabályokat. Az európiai autóipar "lába", egészen pontosan a németek legerősebb lába már régen Kína. Ezzel az új feltételrendszerrel kiindulhatunk abból, hogy még erősebben errefelé fognak orientálódni, még inkább ide fogják hozni a termelésüket az éppen lefulladóban lévő, agyonszabályozott és kevés haszonnal, ám annál több nyűggel járó európai piacról.

Kevés ennél fontosabb hír volt az elmúlt 10 évben a világ autógyártása szempontjából. Új korszak kezdődik. Lehetünk nagyon nagy nyertesei is ennek, európai gyártok szemszögéből nézve, európai felhasználóként sajnos jó eséllyel csak nézők leszünk már.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3316310846

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása