Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

"A technológiailag praktikusabb és elérhetőbb belsőégésű technikától való elfordulással drámai eltolódás fog bekövetkezni a felhasználóknál"

2021. január 05. - Várkonyi Gábor Autóblog

Gert Hildebrand neve biztosan ismerősen cseng az autóipari formatervezők munkásságát követők táborában. Ő tervezte többek között a Kadett E-t, valamint a Golf III-ast, később volt a Mini fő formatervezője is. 67 éves, az utóbbi években Kínában dolgozott feltörekvő márkáknak. A Qoros márka arculatáért volt felelős, utoljára pedig az Európában kevéssé ismert Bordin nevű kínai márkának dolgozott.

135701456_822195055245221_8914908864304115640_n.jpg
Egy rövid interjúban fejtette ki véleményét a "szokásos" kérdésekről: önvezetés, elektromos autózás, autómegosztás. Ahogy az már sok, karrierje végén lévő, de egykoron top pozíciókat betöltő, kellően független szakmabelivel megesik, Hildebrand is "mer" beszélni. Nem az áramvonalas, újhullámos szócséplés lett a mini interjúból. Lelövöm a poént előre: nem hisz a "csodálatos" jövőben.

Az interjú az auto-medienportal.net szakmai oldalon jelent meg.

Mit jelent a korona-krízis a szakmának?

Hildebrand: Attól tartok, hogy nem sokat tanultak belőle. A reklámok és a marketing rekord sebességgel távolodik attól, ami az embereket ténylegesen érdekli. Aki egy autót akar venni, azt kevéssé érdekli a sok "diversity" program ("sokszínűsítő érzékenyítés"), és lehet, hogy nem is akarja annyira tudni, hogy egy gyártó milyen mértékben vesz részt a Fridays-for-Future körével különböző dialógusokban. (Ez a Greta Thunberg-féle kezdeményezés)

Lehet, hogy már tanúi vagyunk egy de-indusztrializációnak, de mindenképpen tanúi vagyunk egy de-esztétizációnak. A jelenlegi dizájn nyelvezetnek nem is lehet elég kontrollálatlan sarka és éle, a Bauhaus-premissza, a "form follows function" (a forma követi a funkcionalitást) úgy tűnik, teljesen kiment a divatból. A hatalmas hűtőrácsok egyébként régen a 8 vagy 12 hengeres motorok potenciálját voltak hivatottak jelezni. Ma egy feltöltött négyhengeres van a harcsaszáj mögött, vagy éppen egy tekercs, rézzel.


Lesz-e elektromobilitási áttörés, és ha igen, mikor?

Hildebrand: Az E-mobilitás nem új találmány, 100 éves. A környezetet az erőforrások pazarlásával és a töltési infrastruktúra témájával még jobban meg fogja terhelni, mint a belsőégésű alapú mobilitás. A technológiailag praktikusabb és elérhetőbb belsőégésű technikától való elfordulással drámai eltolódás fog bekövetkezni a felhasználóknál. A tömeg mobilitás irányából, ahol szinte mindenki számára elérhető volt a szabad mozgás, egy szelektív elit mobilizáció irányába fejlődhetünk. Egy olyan országban (Németország) ahol a világon a legdrágább az áram, az E-mobilitás egy ellentmondás. Ha az állam az 50 milliárd eurós jövedéki adó kiesést majd ráterheli az elektromos autózásra is, akkor a téma a legtöbb ember számára tárgytalanná válik.

Az önvezetés témájához: meddig vezethet még saját maga?

Hildebrand: Engedje meg, hogy kacsintva válaszolja: a sörfőzdéknek Lörrachban még sokáig volt egy lovasszekere. Amikor a kocsis be volt rúgva, vagy elaludt, a lovak maguktól hazataláltak az istállóba... Az önvezetés is volt már tehát korábban. Az aktuális szituációt így látom: az önvezetés álma legkésőbb akkor válik rémálommá, amikor a politikának foglalkoznia kell a tömeg mobilizáció etikus és morális kérdéseivel törvényhozói szinten. Ezt a felelősség áthelyezést alulról fölfelé, a felhasználótól a rendszer felé, egyetlen politikus sem fogja bevállalni. Attól tartok, hogy ennek a végállomását már mindannyian ismerjük: busz, villamos, vonat.

Milyen potenciálja van a Shared Mobility-nek?

Hildebrand: Kínában dolgoztam ilyen projekteken, és mindig az jött ki ezekből, hogy a felhasználó a saját autóját, vagy individuálisan használt taxiját, Uber-jét vagy Didi-jét szeretné, és ez már koronavírus előtti időkben is így volt. A "Shared Mobility"-nek ráadásként van még egy problémája: az elhanyagolás, a higiénia hiánya az előző használónál. Ez nem fog változni, mert az ember olyan, amilyen. Még bringáknál, rollereknél vagy mopedeknél sem működik a shared filozófia. Régen azt mondták, hogy pipát, barátnőt és autót nem osztunk meg. Nekem úgy tűnik, hogy ez nem nagyon változott.

Milyen autó nyűgözte le idén?

Hildebrand: A leginkább lenyűgöző autó számomra az új kora óta a család tulajdonában lévő 1979-es Volkswagen Käfer 1303 Cabrio, 1979-ből. Áprilisban, egy hosszú téli álom után, a karantén közepén nyekkenés nélkül indult, és egy hatalmas vigyort varázsolt az arcomra. Ez már egyetlen aktuálisan kapható autónak sem sikerül. Érdekes, hogy ez a 85 éves koncepció a mai napig működik. Ezt is nevezhetjük fenntarthatónak.

Örül, várja az IAA-t?

Hildebrand: A könnyed, gondok nélküli autókiállítások kora lejárt, a politikai nyomás a gyártókra és a felhasználókra elrontja a kedvet. A tavalyi frankfurti kiállítás után, ahol kínai látogatóknak autó ellenes tüntetőkön kellett átmászniuk, nehezen hihető, hogy jönni fognak újabb vendégek más kontinensekről. Ha az olyan szervezetek, mint a VDA (német autóipari szövetség) vagy az ADAC, nem tudják az autó "erotikáját" újra elővarázsolni a kalapból, akkor sötéten látom a jövőt. Még azt is megkérdőjelezem, hogy Münchennek sikerül megtartania az idei IAA-t.

Hát erre csak annyit tudok mondani, hogy köszönjük, Gert Hildebrand.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr216372378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miert? 2021.01.05. 11:05:12

Kedves Gábor
"sok, karrierje végén lévő, de egykoron top pozíciókat betöltő, kellően független szakmabelivel megesik, Hildebrand is "mer" beszélni"
Nem tudom, miért olyan vonzó számodra az öregek megszólalása. A világ fejlődését a fiatalok (értsd: az új gondolatok) viszik előre. Az öregek a konzervatizmusukkal jobb esetben a stabilitást, rosszabb esetben a visszahúzó erőt teszik a rendszerbe. Az öregeknek arról kéne mesélni, hogy ők annak idején mit és hogyan csináltak, mert erről autentikusan tudnak megszólalni. A jövőt hagyják inkább az újabb generációra.
Az öregeknek a maguk szemszögéből nézve mindig (na jó, többnyire) igazuk van. Csak közben megváltozott a világ, megváltoznak a nézőpontok és az értékvilágok. Az én 86 éves anyám azt emlegeti, hogy a mai fiatal lányok nem tudnak stoppolni (értsd: lyukas zoknit befoltozni) sem, akkor hogyan fognak majd boldogulni? Tényszerűen igaza van, csak ez a kérdés érdektelenné vált.
Konkrétan:
"belsőégésű technikától való elfordulással drámai eltolódás fog bekövetkezni a felhasználóknál. A tömeg mobilitás irányából, ahol szinte mindenki számára elérhető volt a szabad mozgás, egy szelektív elit mobilizáció irányába fejlődhetünk."
Hildebrand itt a félelmeit vetiti ki a jövőre, de erre semmi sem utal. A villanyautó ára várhatóan pár éven belül a mai autók árszintjére csökken. Nem látszik akadálya, hogy a tömegmobilitás ne folytatódna a jövőben. Egyébként is a társadalmi-gazdasági fejlődés abba az irányba visz, hogy az egyes emberek egyre többet megengedhetnek maguknak (értsd: meg tudják fizetni a kicsit drágább mobilitási költséget is). Az átmenet a villanykorszakba tartalmaz zökkenőket is, amiket meg kell oldani, de azután folytatódhat az eddig megszokott életünk. Az egyetlen korlátozó tényező a városok/utcák fizikai befogadó képessége, de ez minden járműtipusra érvényes.
"leginkább lenyűgöző autó számomra az ... 1979-es Volkswagen Käfer" Ez az ember tényleg a múltban él, és a múltról ábrándozik. Kár érte.
"egy hosszú téli álom után... nyekkenés nélkül indult...Ez már egyetlen aktuálisan kapható autónak sem sikerül. " És hozzá sületlenségeket beszél. Ugyanis ezt ma már minden átlag autó megteszi.
"A "Shared Mobility"-nek ráadásként van még egy problémája: az elhanyagolás, a higiénia hiánya az előző használónál. ... Még bringáknál, rollereknél vagy mopedeknél sem működik a shared filozófia. Régen azt mondták, hogy pipát, barátnőt és autót nem osztunk meg."
Ez már tényleg az öregkori beszűkült tudatállapot. Ami nem tetszik neki, arról nem vesz tudomást. Nos, a buszon is más után ülünk le. De a taxiba is másvalaki ült már előttünk. Kinában milliószám van az utcán a közbringa, amit bárki használhat fillérekért. De már ott van az elektromos bicikli is (ez drágább) és a villanyrobogó is (még drágább). Az hogy mit osztunk meg, az kizárólag rólunk szól, az egónkról, a birtoklásvágyról és a tehetősségünkről. Nyilván mindenki szivesebben járna a saját autójával, de ha ez akadályba ütközik, akkor fogja használni a közöst is. Pl. az USAban nagy a belső repülőforgalom a nagy távolságok miatt. Teljesen általános, hogyha az ember repülővel érkezik egy másik városba, akkor ott autót bérel, és azzal jár, amig ott van. Csak a nagyon gazdagok teszik meg, hogy átvitetik a saját autójukat és azzal járnak mindenhol.
"Ha az állam az 50 milliárd eurós jövedéki adó kiesést majd ráterheli az elektromos autózásra is, akkor a téma a legtöbb ember számára tárgytalanná válik." Makrogazdasági szinten mindegy, hogy a benzint vagy az áramot adóztatja az állam, csak meglegyen a bevétele. De egyéni szinten is tökmindegy, hogy miben fizetem meg a többlet adót: benzin helyett áramdijban. Az egyetlen igazi kérdés, hogy a megemelt áramdijjal a villanyautók mennyire lesznek versenyképesek? De erre még nem láttam modell számitást sem.
üdvözlettel

Dany 2021.01.05. 16:07:53

@miert?: Kiválóan összefoglaltad kb. teljesen egyetértek. A shared mobility itt Magyarországon kicsit sántít, de lehet kevésbé tehetősek az emberek.

Ezek az öreg mérnökök pont olyanok, mint az egyetemen nyugdíj után ottmaradt tanárok, nem tudnak semmi újat sem tanítani, amit tanítanak, elavult, de azt adja le, mert 40 évig így "szokta", minden újdonság ördögtől való. Félreértés ne essék, tisztelem az időseket, de ez már más világ, ne 70 évesen ők akarják megmondani, mi lesz 30 év múlva mindenkinek a jó.

Dany 2021.01.05. 18:54:38

"Hildebrand: Engedje meg, hogy kacsintva válaszolja: a sörfőzdéknek Lörrachban még sokáig volt egy lovasszekere. Amikor a kocsis be volt rúgva, vagy elaludt, a lovak maguktól hazataláltak az istállóba... Az önvezetés is volt már tehát korábban. Az aktuális szituációt így látom: az önvezetés álma legkésőbb akkor válik rémálommá, amikor a politikának foglalkoznia kell a tömeg mobilizáció etikus és morális kérdéseivel törvényhozói szinten. Ezt a felelősség áthelyezést alulról fölfelé, a felhasználótól a rendszer felé, egyetlen politikus sem fogja bevállalni. Attól tartok, hogy ennek a végállomását már mindannyian ismerjük: busz, villamos, vonat"

Erre az elmés megjegyzésre ezt csak úgy belinkelem, kommentár nélkül:

youtu.be/dQG2IynmRf8

W12petrol 2021.01.05. 21:52:18

Kedves dany ! Es miert! Olyan hülyeségeket irtok hogy az már fáj! Én 34 éves vagyok de minden mondatával egyetértek! Amerre az autóipart vinni akarják az vérlázító! Őszintén remélem hogy a villanyautó bukás lessz! Nálam már az!

Dany 2021.01.05. 22:18:23

@W12petrol: nem visszük sehová, viszik azt magától. Szerinted az 1.0 Turbó benzin a jövő? Régen vége már az EU-ban a 1,5-2 literes, 150 lovas, normális árkategóriájú autóknak. És nem a villany csinálta ki őket. Lassan nagyítóval kell keresni egy nem háromhengeres motort.

Japán nem az EU, semmi közük hozzá, és tessék:

alapjarat.hu/tech/japan-bucsut-intene-belso-egesu-motorral-szerelt-autoknak

W12petrol 2021.01.05. 22:22:54

@Dany: pont ez az ha állambácsi nem nyomná kutyának se kéne! Japánt még várd meg azért! Sokszor volt már nagy állami elhatározás, aztán mégis visszakoztak!

Dany 2021.01.05. 22:48:36

@W12petrol: 2000-es években meg a dizelt nyomták, ha kellett, ha nem, 1.9 TDI volt minden IS. Biodízellel tönkretették részben a mezőgazdaságot is. Aztán a VW kicsinálta az egész ipart, úgy ahogy van, nem kellett volna kibocsátási adatokkal trükközni. Úgyhogy magukat szúrták tökön.

miert? 2021.01.06. 00:30:43

@W12petrol: "Olyan hülyeségeket irtok hogy az már fáj! "
Remélem, azért mosolyra is futotta közben....

"Őszintén remélem hogy a villanyautó bukás lessz!"
A reményeid eddig bejöttek, mert a villanyautó jelenleg gazdaságilag életképtelen. Az ára drága, a hatótávja korlátozott, a töltőpontok száma kevés, a szervizhálózat hiányos, stb.
De ebből nem következik, hogy ez igy is marad.
Némi fejlődés azért kikandikálni látszik :)))

Egyébként az egész villanyautózást nem azért találták ki, mert ez momentán annyira szuper.
Hanem azért, hogy a globális felmelegedés egyik tényezőjeként a globális karbonemissziót csökkentsék, a Föld olajkészletét pedig elégetés helyett inkább hasznositsuk a műanyagiparban, igy az tovább kitart. Az más kérdés, hogy a remények szerint a villanyautózás mai problémái csak gyerekkori problémák, amiket idővel kinő majd a technológia. És olcsóbb is lesz.
De jelenleg a villanyautó kétségtelenül luxus.
Én is utálom, hogy nem tudok venni egyet sem :))))
üdvözlettel

W12petrol 2021.01.06. 09:43:32

@miert?: én nem tudom hol kandikál a fejlődés mert ugyanolyan szarok a villanyautók mint eg pár éve! Ezt a mentsük meg a földet maszlagot meg hagyjuk már mert ez úgy faszság ahogy van! Nekem csaló dízeles v8 tdi-m van de nem engedtem hozzányúlni! Én tisztelem a Vw csoportot hogy ezt megcsinálták! Nekem lenne pénzem villyanszarra de inkább akkor elégetem azt a pénzt ott is jobb helyen lenne mint egy villanytalicskába !

W12petrol 2021.01.06. 09:45:06

@Dany: jól tették hogy türköztek! egy álszent faszság az egész co2 kibocsátás felőlem az én autóm 1000g is baszhatna a levegőbe nem érdekel! A földnek nem az autóktól lessz baja hanem az ilyen idiótáktól!

Dany 2021.01.06. 09:52:41

@W12petrol: senki nem kérte, hogy vegyél elektromost, sőt ne is vegyél soha. A V8 TDI egyébként is elmegy még vagy 600.000km-t legalább, az kiszolgál életed végéig. További jó autózást!

W12petrol 2021.01.06. 09:55:39

@Dany: nem lesz csere csak normális v8 dízelre vagy v8 esetleg w12 benzinre ! a villanyvackokat meghagyom a nagy földmegmentőknek mint te!
süti beállítások módosítása