Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Összefoglaló: melyik gyártó kötelezte el magát az elektromossá válás mellett?

2021. február 24. - Várkonyi Gábor Autóblog

Ha esetleg elvesztettétek a fonalat: összefoglalom, hogy a nagy villanymániában melyik gyártó kötelezte már el magát határozott határidőkkel az elektromossá válás mellett.

153180555_852102965587763_3999948972262733348_o.jpg
Legfrissebb hírek szerint Ola Källenius is beállt azok sorába, akik szerint a befektetők többre értékelnek egy tisztán elektromos stratégiát vivő gyártót. Ezt arra alapozza, hogy a Tesla és a NIO a tőzsdén jelenleg többet ér, mint a Daimler. Ebből azt a következtetést vonta le a Daimler vezér, hogy előre kell hozni annak az idejét, hogy tisztán elektromos gyártó legyen a csillagos márka. Ezt eredendően 2039-re tervezték. "Akár 5-8 év múlva" gördülhet le a szalagokról az utolsó nem elektromos Mercedes.

A GM "klíma semlegessé" szeretne válni 2040-re, 2035-től pedig már nem gyártana belsőégésűeket. Búcsút inthetnek az amerikaik az elképesztően népszerű V8-as Pick-upjaiknak.

A Ford 22 milliárd eurót invesztál abba, hogy 2030-ra Európában minden autója elektromos legyen.

A tavaly már csak közel 100 000 autót eladó Jaguar már 4 év múlva teljesen elektromos márkává avanzsál. Egy ilyen szűk palettával ez nem is jelent hatalmas problémát, részükről ez egy logikus lépésnek tekinthető.

Az Audinál az elektromobilitás iránt elkötelezett Duesmann legkésőbb 2035-re kivégez mindent, ami nem elektromos. Kompaktnál kisebb autójuk a jövőben nem lesz, a TT utód nélkül szűnik meg, és alapvetően a nagyobb és drágább autók irányába orientálódik majd a márka.

Eközben a BMW vezére épp néhány órája jelentett meg egy véleménycikket a Handelsblatt-ban arról, hogy az elektromobilitás infrastruktúra nélkül nem fog menni. Ahhoz, hogy a jelenleg érvényes CO2 célokat be lehessen tartani, 60 millió töltőpontra lenne szükség EU szinten 2030-ra. Csak Németországban heti 2000 új pontra lenne szükség, ehhez képest 10 000 darabot adtak át tavaly. Összesen.

Zipse arról ír, hogy az autóipar a maga részéről mindent megtesz annak érdekében, hogy teljesüljenek a célok. Évi 60 milliárd eurót költ az EU autóipara kutatásra és fejlesztésre. Eszméletlen pénz.

Az államnak és az EU-nak ugyanakkor szintén vannak kötelességei, ami a bürokratikus akadályok leépítésében és a töltőpontok kiépítésében jelenik meg. Nem fog enélkül megvalósulni a forszírozott váltás.

Vannak márkák, amelyeknél a váltás érthető, ahogy a Jaguarnál is. Egyfajta utolsó esély, előre menekülés, hiszen egyszerre két dologra nem tudnak figyelni, anyagilag sem, és egy imázs "boost" a váltás. A GM is érthető valahol. Egészségesre zsugorította magát, és ebben látja a jövő, bár szerintem rizikós idő előtt jól tejelő szegmensekből kivonulni.

Az Audi esete sem bonyolultan megfejthető. A konszern kiadta az irányt, felesleges az ellenkezés.

A Mercedest ugyanakkor nem értem. Főleg úgy nem, hogy most már jóval több pénzt keresnek ott, ahol nincs szó "electric only" koncepcióról. Sőt. Kínában egy raklap pénzt kerestek autónként a jól felszerelt S-osztályokkal. Az is lehet, hogy Källenius csak a EU piacra gondolt. Ahogy a Ford is.

A "regionálisan villanygyártó" koncepciója jó eséllyel az EU szabályai kapcsán attraktív megoldás lehet másoknak is a jövőben. Meg merem kockáztatni, hogy nem a Ford lesz az egyetlen, aki az MEB modulok segítségével tervezi a túlélést az itteni piacon.

Egyetlen japán vagy koreai gyártó sem jelentette be ugyanakkor, hogy kizárólag villannyal képzelik el a jövőt, és egyetlen ilyen gyártó sem adott 10-20 évre előre részesedésprognózisokat a hajtásokkal kapcsolatosan a saját portfóliójában. Túl sok az ismeretlen ehhez. Figyelemreméltó ez különösen annak tükrében, hogy az akkutechnológiában ugyebár Ázsia vezet. Mégsem állt ki a Mazda, vagy a Honda, vagy a Toyota, vagy a KIA, Hyundai vezetője azzal a nyilvánosság elé, hogy 2025 vagy 2030, vagy 2040-re a piaci trendek és a szabályozók alakulásától függetlenül befejeznének egy technológiát.

Nem azt állítom, hogy ilyen nem történhet, akár a közeli jövőben, de azért furcsa. A Nissan esetét szándékosan nem említettem, az azért egy más helyzet.

Az látszik, hogy Európa elengedte az ellenállást. Az Euro7 terve túl nagy csapást jelentett. Minek tolni a milliárdokat valamibe, ha a végén elkaszálják úgyis. Közben, ahogy erre többen rámutatnak, a feltételek nincsenek itt ahhoz, hogy ezeket a határidőket tartsuk.

Izgalmas lesz ez így.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr6716437696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása