Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A hidrogénhajtású autók nyomában: teszteltem a Toyota és a Hyundai legújabb modelljeit

2021. június 03. - Várkonyi Gábor Autóblog

A mai Futómű rovatot a hidrogénhajtású autóknak szenteltük.

kepkivagas_14.PNG
A héten volt lehetőségem kipróbálni a Hyundai Nexo és a Toyota Mirai modelleket egy-egy rövidebb tesztvezetés kapcsán. Mindkét autó megvásárolható, létező, hidrogénből áramot előállító autó, és bárki számára megvehető most már Magyarországon is. A hidrogén téma hallatán az akkumulátoros elektromos autóban hívők farkast kiáltanak, míg a hidrogén előnyeit kiemelők szerint csakis ez lehet a jövő. Kinél van az igazság? Van-e egyáltalán igazság a kérdésben? Ezt próbáltam körbejárni a mai Futómű rovatban. 

Nézzétek vissza az adást a Millásreggeli Youtube csatornáján!

194936921_258924009357221_4222022896596873452_n.jpg
193756607_258385152744440_413279657756148936_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3816580564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsooooolt 2021.06.04. 09:07:22

Hidrogénhajtás se rossz, de ott is meg kell még oldani pár dolgot. Pl az olcsó és környezetbarát hidrogén előállítást nagyüzemi környezetben.
Jelenleg a villanyos meghajtás tűnik a nyerőnek, de ha reszelnek még ezen az üzemanyagcellás történeten, akár még be is előzheti.

miert? 2021.06.04. 10:12:19

Itt is elhangzott az a közkeletű állitás, hogy a hidrogénhajtás előnye az akkuval szemben hogy nem olyan érzékeny a külső körülményekre, azaz autópálya használat vagy téli hideg nem rontja jelentősen a megtehető távot.
Nos, ennek csak a második fele igaz. Azaz az üzemanyagcella energiatermelése kevésbé függ a külső hőmérséklettől.
A nagysebességű (autópályás) használat viszont ugyanúgy csökkenti a hatótávot, mint a BEV esetében. Ennek egyszerüen az az oka, hogy az ICE hajtású autók pazarlóan bánnak az üzemanyaggal, igy kis sebességnél is nagy (sőt, egész nagy) az autó benzinfogyasztása. Ha az autó gyorsan megy, a megnövekedett légellenállás ehhez képest már csak kis többletfogyasztást okoz, ezért az autópályás haladás nem okoz drámaian nagyobb benzinfogyasztást. A hidrogénes autó viszont lényegében egy villanyautó, csak az energiaforrása nem akku, hanem hidrogén(cella). Ezért kis sebességnél valóban minimális a fogyasztása, és ez jelentősen növekszik a sebességgel, azaz romlik a hatótávja.
Mellékesen megjegyzem, hogy az üzemanyagcella is elvben hőmérséklet érzékeny, de a gyakorlatban megoldották a hőmérséklet stabilizálását. Ez pont azért volt lehetséges, mert az üzemanyagcella is viszonylag rossz hatásfokú egység, igy a hulladékhővel felfűthető és konstans hőmérsékleten tartható.
Elhangzott továbbá, hogy a BEV autó energiapazarló tulajdonsága, nagy tömegű aksit kell magával cipelnie. Tudtommal a hidrogénes autók sem lényegesen könnyebbek. Ahogy el is hangzik a vége felé, hogy a Hyundai is közel 2 tonna. Igy ez számomra nem tünik perdöntő különbségnek.
Nem volt szó viszont arról, hogy mi a hidrogénes autó várható élettartama. Erre egyenlőre csak becsléseket olvastam, és eléggé szórnak. De nem a jó irányba.
süti beállítások módosítása