Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Megfelel a törvényeknek, és világosan kommunikálnak róla: ilyen a Level 3 az S-osztályban

2021. december 13. - Várkonyi Gábor Autóblog

Hajlandó lennék-e fizetni egy olyan rendszerért, ami 60 km/h sebességig sűrű forgalom vagy dugó esetében autópályán helyettem vezet?

266123583_388838533032434_6746697721423244340_n.jpg
Nem kérdés. Igen. Milliós nagyságrendben. Miért? Mert egy olyan autóban, mint amilyen az S-osztály, amiben ezt meg lehet tenni mostantól, alapvető szükség lesz erre az extrára, ha ésszerű áron akarom újraértékesíteni később. Másodsorban azért, mert ezzel az opcióval lehet, hogy újra megfordulna a fejemben, hogy akár péntek délután is elinduljak Balatonra nyáron... Komolyra fordítva: semmi élvezet nincs abban, hogy araszolva, meg-meg állva szenvedjünk órákat az autópályán, baleset, vagy egyszerű torlódás miatt. Ez alatt az idő alatt lehet értelmesebb dolgokkal is foglalkozni. Ebben az értelemben egy olyan extra, ami időt ad nekem vissza, aranyat ér.

Némi fejvakarással olvastam azokat a cikkeket, amelyek valami óriási, korszakalkotó, technikai zsenialitásnak írták le azt az "áttörést", amit a Mercedes az új S-osztály kapcsán elért. "A hagyományos autógyártók megverték a Teslát". Ilyen, és ehhez hasonló, totális hozzá nem értésről tanúskodó interpretációkat lehetett helyenként olvasni. Semmiképpen sem a stuttgartiak érdemeit szeretném elvitatni, mert kétségkívül nagy dolog, hogy sikerült keresztülvinni a hatóságokon az engedélyezését a Level 3 rendszernek, elsőként Európában.

Helyezzük ezt azonban kontextusba. Az, hogy az "önvezetés" különböző fejlődési stációi kapcsán nem csupán technológiai, hanem jogi és szabályozói kérdések tömegét is meg kell oldani, és ezek nem feltétlenül egyszerűbbek, mint műszaki kihívásokra megfelelő válaszokat adni, talán pont ebből a történetből válik igazán világossá.

Műszakilag ugyanis az égvilágon semmi "korszakalkotó" dolog nem történt. A Level 3 szintet a lassan 3 éve kapható Audi A8 is tudja. Engedélyeztetni nem tudták, mert akkor, amikor a típusengedélyeket megkapta a modell, még a német törvényi elvárások sem voltak egyértelműsítve Level 3 szinten, és a felelősségbeli kérdések sem voltak teljesen tisztázva. Aki túl korán jön, azt is megbünteti az élet. Sajnos ezt kellett megtapasztalniuk Ingolstadtban. Fel is adták időközben azt, hogy ennél a szériánál nekifussanak újra az engedélyeztetésnek.

Nincs már értelme, és nem is lennének vele elsők. Azt a dicsőséget ugyanis már learatta más gyártó idén tavasszal.

Egyelőre azonban a Mercedes csak Németországban, a Honda pedig csak Japánban tudja automatizált vezetéssel kapcsolatos fejlesztéseit teljes törvényi háttérrel árulni.

A tech cégek gigantikus pénzeket költöttek el eddig arra, hogy álló helyzetből egyből a Level 5-re ugorjanak, ami lényegében a teljes önvezetés. A siker egyelőre nem látható. A nagyon magas szintű vezetéstámogatás és a teljesen önvezetés ugyanis rettenetesen messze van egymástól. Szerintem messzebb, mint a nulláról eljutni a "majdnem" önvezetésig. Az a "majdnem", talán majd 15-25 év múlva lesz elhagyható, további dollármilliárdok elköltése után. Ahogy már sokszor leírtam, ott aztán vége is lesz mindennek, amit eddig "autóiparként" aposztrofáltunk.

A Level 3 ugyanakkor már ma egy használható és pénzzé tehető technológia. Örvendetes, hogy ezt a szintet klasszikus autógyártók érték el.

Mit jelent ez a gyakorlatban? 60 km/h-ig teljesen átadhatjuk a "vezetést" az autónak az S-osztályban, de ez csak azokra az autópálya szakaszokra vonatkozik, amelyeket a Mercedes előzetesen térképészeti szempontból bevizsgált. Ez jelenleg praktikusan a teljes német autópálya hálózat, 13 191 kilométer.

10 másodpercen belül át kell tudnia venni a vezetőnek az irányítást, veszélyhelyzetben. Aludni, vagy a vezetőülést elhagyni tehát nem lehet.

"A Lidar alapú rendszerrel egy olyan innovatív technológiát fejlesztettünk ki az autóinkba, amivel az ügyfeleink egy különleges, luxus utazási élményt tapasztalhatnak meg, és amivel olyat kapnak, ami a legfontosabb: időt." Nyilatkozta Markus Schäfer, a cég fejlesztésekért felelős IT tagja.

520 000 órát töltenek az emberek Németországban összesen évente a dugóban. Az idő maga a luxus.

A szolgáltatás, ami több ezer eurós extraként lesz rendelhető, fokozatosan lesz bevezetve más piacokon is, a helyi törvényeknek megfelelően.

A Drive Pilotnak nevezett rendszer többszörösen biztosított, itt nem a vásárló a kísérleti nyúl. A Lidar mellett kamerákat is használ, a GPS-nél lényegesen pontosabb helymeghatározást, külső mikrofonokat, hogy bevetési autókat, rendőrséget, mentőket, tűzoltókat tudjon érzékelni, és le tudja reagálni a helyzetet. Két körös elektronikai rendszer biztosítja a működést.

Már ebből is látható, hogy felelősen viselkedő, felelősen kommunikáló vállalatok nem keltik annak a látszatát, hogy "önvezetnek", hanem a hatóságok elvárásainak megfelelve, többszörösen túlbiztosítva, jogi felelősséget vállalva pontosan definiálják, hogy mire való a rendszerük.

Vannak, akik Level 2+ rendszerrel malmozzák meg a világot, elhitetve, hogy valamifajta technológia előnyük van a kérdésben a többiekhez képest. Ez jól sikerül, hiszen a sajtó reakcióiból látható, hogy olyan, mintha tényleg meg lennének egyesek lepve, hogy egy nagy gyártó kap Európában először Level 3 minősítést. Az a márka, amely a saját mítoszát részben az "önvezetésre" építi, tudatosan nem akarja magát Level 2+ fölé értékeltetni. Sok felelősség járna ezzel. Egyszerűbb ezt kikerülni, és továbbra is elhitetni a saját narratívát a világgal.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4416782186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2021.12.14. 18:08:51

A dugók miatt lassan sehogyan sem lesz értelme autóval menni.
Sajnos.

Motorogre 2021.12.14. 18:20:14

Mi van ?? 10 (tíz) másodpercen belül kell tudni a sofőrnek visszavennie a vezetést ? Hahaha ! Totyogó dugóban ez ok lehet, de ha rendszerhiba miatt meglódul a batár és gyorsul ..csak gyorsul ... akkor ez idő alatt egy intenzívet is meg tud tölteni.
Ahogy nem egy Prius "elszabadult" már az USÁ-ban...
Nem szívesen bicikliznék előtte ... akkor inkább a kerékpárút, a szögekkel, üvegcserepekkel, kinyíló kocsiajtókkal fűszerezett rémpályája...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2021.12.14. 18:23:04

Az önvezetés egyik legnagyobb problémája, hogy elsősorban olyan esetben működik jól, ahol a legkevesebb szükség lenne rá. Sokan ugyanis morális dilemmákról beszélnek, ám arról, hogy ilyenkor ki és mikor áldozható fel (akár az autó utasai érdekében) elsősorban nem a rendszer programozóinak, hanem a jognak kell dönteni, a jog szabályai mentén az autó védheti az utasait, tulajdonosát. És ez a helyzet nem lehet más attól, hogy az autó önvezető és nem mondjuk alkalmazott vezeti (sofőrös limuzin), vagy tulajdonos által vezetett sportkocsi.

Amivel nem tudsz mit kezdeni az egy kicsit bonyolultabb. Sok helyzetben a forgalomban szinte elvárt az, hogy mivel mindenki más szabálytalan, te is legyél az. A legbiztonságosabb az lenne, ha mindenki szabályos lenne. De ha mindenki hasonlóan szabálytalan, kevés a konfliktus helyzet és kiszámítható a forgalom, az is jobb a káosznál. Ez viszont olyan problémához vezet amire a jog nem tud jó választ adni.

jani_32 2021.12.14. 19:31:56

@Válasszunk: az utolsó bekezdésben írtak egy valós problémát jelentenek. Az egyik megoldás erre az, hogy az autononóm autóknak külön sávjuk lenne. Városban például a buszsávot használhatnák.

jani_32 2021.12.14. 19:33:57

@Motorogre: Minden autonóm autót, minden szinten akkor engedélyeznek, ha kimagaslóan jobban teljesít, mint az ember. A tömegek lehetnek irracionálisak, hogy mégis félnek majd az autonóm autótól, de minden egyes esetben kimondhatjuk azt, hogy konkértan hülye vagy. A fighyelmetlen, részeg, mobiltelefonáló, asszonnyal, férjjal gyerekkel veszekedő hülye sofőr sokkal veszélyesebb, az előtt féljél kerékpározni!

Motorogre 2021.12.14. 20:05:52

@jani_32: Értem, ha arra célzol, hogy nincs kockázat nélküli élet, és a légiközlekedésben elfogadott biztonsági szintet szeretnék lehozni a közutakra (< 60km/h) - akkor tudomásul kell venni, hogy lesz néhány "járulékos áldozat" . Hogy ezt a jog miként fogja kezelni - előbb utóbb meglátjuk.

jani_32 2021.12.14. 20:41:29

@Motorogre: úgy csinálsz, mintha ez volna az első eset a világtörténelemben, hogy valamiféle gépek balesetet okozhatnak valamilyen gyártó, szerelő, karbantartó hibájából. Hogy kezeli a jog azt, amikor lezuhan egy lift, vagy sílift? Amikor az autók valamilyen gyártási vagy szervizelési hiba folyamán elromolnak, és balesetet okoznak, amiről nem a vezető tehet? Hogy kezeli a jog a repülők szervízelési, sőt, gyártási típushibáját?

Kezeli. Nincs ebben nagy dolog. És a gyártó köthet rá biztosítást, és még jogi biztosítást is.

24.hu/kulfold/2020/12/26/boeing-737-8-max-repulo-kenyszerleszallas-tiltas/

Mint ahogy bérmelyik ember is köthet felelősség-biztosítást, és akkor az anyagi típusú kártérítés le van fedve. A börtön nem, de 1 ember halála miatt nem szándékolt hiba miatt nemigen fognak lecsukni senkit. Egyébként is, a felelősség megoszlik kurva sok fejlesztő, manager, tesztelő között. Nyilván ezek közül akár sok is felelőssé tehető, de börtönbe nemigen fog menni közülüök egy sem.

Hacsak be nem bizonyítható, hogy a hiba szándékos, vagy, hogy tudtak róla, és ennek ellenére hanyagolták el a dolgot.

Vannak erről egyébként külön könyvek.

tso 2021.12.14. 22:51:24

Nekem elsősorban olyan helyzetben kéne az önvezetés, ahol sokáig monoton kell figyelni: tipikusan hosszú autópályás utazáskor. Szerintem ezt nagyságrendekkel könnyebb lenne leprogramozni/betanítani, talán megsegítve vmi út mellé telepített jelző hálózattal.
Ehelyett azt látom, hogy olyan irányba halad a fejlesztés, ami minden szituációban próbál helyt állni: kis utcákban, sötétben, kopott útfestés mellett, stb. ilyenkor inkább elnavigálom a kocsit személyesen. Dugóban meg nem jó se ülni, se vezetni.

jotund 2021.12.15. 08:06:48

@tso: Az autópályára már nagyon régóta leprogramozták a Tempomatot, avagy Cruise Controllt, és pár éve az adaptive cruise controllt, azaz a tempomatot távolságkövetéssel. Ez megoldja az autópályán a monton részt.

A következő fokozat az autopilot, amely már előzne is, de akkora sebességgel még kérik az odafigyelésed egy előzési manővernél. De ez egy elég elfogadható korlátozás egyelőre, és így is nagyon-nagyon hasznos.

A másik monoton dolog a dugóban a stop-and-go szituáció. Itt a kisebb sebesség miatt hamarabb lépik meg azt, hogy átveszik a felelősséget.

Máskor ne ugass bele abba, amihez nem értesz! Pont fingod nincs arról, hogy milyen irányba halad a fejlesztés.
Teljesen érthető dolog.

igazi hős 2021.12.15. 08:19:56

Az utolsó bekezdés nagyon izzadságszagúra sikerült, pláne "a márka" nevének kínos kerülése miatt.
"A márka" miért erőlködne a level 3 minősítésen, amíg nincs konkurense? A S Klasse és az A8 jobb (minősítéssel rendelkező) önvezetéséhez kétszer akkora ár tartozik, mint ami egy Model 3-on van. Villanymercikhez meg hármas-négyes szorzó. Majd ha a C Klasse lesz level 3 vagy lesz egy 20 millió alatti villanyautójuk ilyen önvezetéssel, akkor kezdhet el aggódni a Tesla.
De valljuk be, mindenki lemaradt "a márka" mögött. Ez pont az a terület, ahol kevesebbet számít a hardver és a szoftver minősége, mint a tesztadat mennyisége. És a Teslának már milliárd mérföld feletti tesztadata van, ennyit az örökkévalóságig sem fognak a S-ek meg A8-ak lefutni.

tso 2021.12.15. 09:46:20

@jotund: az alpári stílusod mindenki láthatja, arra nem is válaszolnék. A tartalmi részhez is csak annyit fûznék hozzá, hogy nekem van adaptív tempomatos, start-stop, stb. mindenjóval felszerelt autóm, amit vezetek éves nyaraláskor 1-2e km úton, de egy 2-300 km hétvégi kiruccanás vidékre is tud fárasztó lenni. Szóval én tapasztalatból szólok, amikor azt mondom, hogy szívesebben látnék elôször egy fejlettebb önvezetést autópályákon, mintsem az erôlködést, hogy minden komplikáltabb szituációban is megállja a helyét. Ja, és munkám révén valszeg a fejlesztésrôl is több fogalmam van, mint neked, de hogy leegyszerûsítsük: a kövekezô autómnál egy autópályás önvezetô funckióért kiadnék extra pénzt, viszont dugóaraszoló, automatikusan-parkoló, városi általános level 1-2+/- funkciókért nem.
süti beállítások módosítása