Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Kína hamarosan az élre törhet az európai autóiparban

2022. február 07. - Várkonyi Gábor Autóblog
Szűk másfél éve írtam ezt a posztot. A múltheti Zipse nyilatkozat kapcsán jutott eszembe. A posztból ez a kulcs mondat:

"Kártékony lenne ok nélkül egyszerűen csak feladni egy olyan piacot, amelyben világszinten erős hídfőállásokkal rendelkezik az európai autóipar. Ha ilyesmit teszünk, hangsúlyozta Zipse, akkor "mások fognak benyomulni ebbe a szegmensbe, ezzel pedig sem a klímának, sem másnak nem segítünk."

119796419_744488863015841_7917874050012142235_n_1.jpg
Világosan látszik ez évek óta. Azért hozom elő megint, mert nem győzöm hangsúlyozni, sőt, talán megszállottja is vagyok annak a gondolatnak, hogy egy kő kemény, meritokráciára és hosszú távú stratégiára épülő hódító "hatalommal" szemben akkor tudunk versenyképesek maradni, ha dogmák nélkül, minden fontos területen fejlesztünk.

Iszonyú erősek a kínaik már az autóiparban, de ez innen még kevéssé látszik. Ráadásul okos és átgondolt a hozzáállásuk a zöld technológiákhoz.

Az otthoni piacukon megkezdték a kiszorítását a nyugati márkáknak, amelyek évről évre kisebb szeletet tudnak maguknak kihasítani a hatalmas tortából. Mivel ez a torta továbbra is nő, ezért ez nem annyira fáj nekik, a relatív pozíciójuk ezzel együtt gyengül, ez pedig nem jó hír.

Az autógyártás liberalizációjával a gyenge, csupán a nyugati vállalatokon élősködő cégeket szorítja ki a párt, itt egy esettanulmány erre.

Eközben a kínai gyártók harmadik hulláma is készül a hódításra, és a telekommunikációban jártas tech-cégek is terveket szövögetnek, hogy lecsípjenek egy szeletet a piacból.

A már Európában is ismert nagyobb kínai márkák pedig teljes pályás letámadással készülnek, és felépítésük eleve jobban hasonlít a klasszikus gyártók szervezeti berendezkedéséhez.

Konklúzió: minden hangszeren játszanak. Van elektromos start-up, tech alapú gyártó, hagyományos autóbizniszben tapasztalatot szerzett vállalat, technológia és konnektivitás, önvezetés és egyéb megatrendek integrációja az iparba biztosított.

A hajtások kapcsán a cserélhető akku, a gyorstöltés, a nagy hatótáv, a kis városi elektromos egyaránt megtalálható. Hidrogén, metanol, PHEV, modern belsőégésű, nincs olyan terület, amit elvi alapon hanyagolnának. Koránt sem biztos, hogy mindből lesz valami, de ennek eldöntését nem a párta bízzák, hanem a piacra. Ahonnan pedig mi, ahogy Zipse is elmondta, visszahúzódunk, oda azonnal be fognak nyomulni, és ameddig pénzt lehet adott technológiával keresni, addig ki fogják használni azt. Az ott megkeresett pénz meg remekül jön majd ahhoz, hogy kereszt-finanszírozza azt a területet, ami nyerő lesz a jövőben, és ott építse ki a vezető pozícióját a kínai autóipar. Nagyon is valós fenyegetés ez a nyugati gyártóknak. A támogatás helyett a tiltás politikája bizonyosan nem segít a vezetők részéről ebben a kérdésben.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9817267210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.02.07. 10:13:12

Már éppen ideje lenne letörni a feleslegesen túldrágított és túlbonyolított elektromos autó piacot.

Új áron 3-4-5 millió forintos 700-900 kg-os, 50-120 Le-ős 150-200Nm-es kompakt, vagy kis elektromos kocsik kellenének, amelyek elmennek egy töltéssel kb 150-200 km-ert. Nyugodtan lehetnének a külső karosszéria például kender kompozició, gyárilag tömör anyagában festett kivitel, amely néhány csavar oldásával cserélhető lenne.

Ja és nem kell bele semmiféle túlbonyolított elektronika. Semmiféle vezetéssegítés, mert úgy sem működik még jól ... csak max ráci és navigáció, de az is lehet telefontól átvetten.

miert? 2022.02.07. 11:10:21

Kina az autógyártásban is letarolja a világpiacot rövidesen, ahogy azt már sok egyéb piaci termékkel megtette nemrégiben. Ha úgy megy tovább a világ, ahogy eddig. Azaz, ha folytatódna az ICE autók világa. Ebben Kina mostanra érte el a már nyugaton is elfogadhtó szinvonalat és innentől csak olcsóság és marketing kérdese lenne, hogy elárassza a világot a kinai autó.
Érdekes módon ebben pont a villanyautó új koncepciója jelenthet akadályt. Na nem azért, mintha Kina nem tudna jó villanyautót gyártani. Ez csak pár év többletidőt igényel, és meglesz. Hanem azért, mert a villanyautóval megjelent új koncepció (hogy az autó egy guruló okoseszköz) alapvető társadalombiztonsági kérdéeket vet fel. És a nyugati társadalmak nem fogják eltűrni, hogy a kinai állam mindenféle információkat begyűjthessem ellenőrizhetetlenül. Ezért adminisztrative korlátozni fogják az okos autók behozatalát kinából. Ahogy kiszoritották a Huawei termékeket ugyanezen alapon, ugyanez várható a kinai okosautókkal is.
Ennek a forditottja is megjelent már. Kinában korlátozták a TESLAk mozgását. Minisztériumok, katonai objektumok közelébe TESLAval nem lehet behajtani. Ha ez fokozódik, akár a Shanghai Tesla gyár létalapját is megkérdőjelezheti.

miert? 2022.02.07. 11:38:20

@Iván Gábor IGe: A világban sok millióan gondolják ezt (én is), de ez egyenlőre csak vágyálom. A technológia fejlődés saját logikája ugyanis mást diktál. A termékfejlesztés szükségszerűen drága dolog és a gyárak minnél hamarabb szeretnék, hogy megtérüljön a pénzük. Nemcsak pénzpiaci okok miatt, hanem mert az újdonság mindig kockázatos. Ha esetleg nem jön be, és csak pár 10-100 ezer autót ér meg a fejlesztés, akkor már ezen is vissza akarják hozni a befektetést. Az újdonság ártöbbletét pedig csak a gazdagok fizetik meg, akik viszont extrákkal felszerelt prémium autók keresnek. Igy az újdonság drága autókba kerül, emiatt kis példányszámban készül, ami még tovább drágitja.ezt.
Ha a prémiumszegmens telitődött (és itt a fejlesztés már megtérült), akkor kezd az újdonság leszivárogni az olcsóbb kategóriákba is. Ez sajnos újabb extra beruházást igényel, mert a tömeggyártásra képes szerelőszalagokat meg kell épiteni. Ezek belépése után már közepes árban is keszülnek majd autók, de itt is ki kell termelni a beruházási költséget. Ha ez is megtörtént, akkor jön el majd az olcsóság világa, amikor az eladási ár=önköltség+kis haszon.

Jós nem vagyok, de szerintem 4-6 év kell a 2. fázishoz, és 8-10év a megfizethető villanyautók megjelenéséhez.
üdvözlettel

csorsza 2022.02.07. 19:04:08

@Iván Gábor IGe: Elektromos Trabant? Remek. Soha nem ülnék bele ilyenbe, ránézek és halálfélelmem lenne.
süti beállítások módosítása