Szűk másfél éve írtam ezt a posztot. A múltheti Zipse nyilatkozat kapcsán jutott eszembe. A posztból ez a kulcs mondat:
"Kártékony lenne ok nélkül egyszerűen csak feladni egy olyan piacot, amelyben világszinten erős hídfőállásokkal rendelkezik az európai autóipar. Ha ilyesmit teszünk, hangsúlyozta Zipse, akkor "mások fognak benyomulni ebbe a szegmensbe, ezzel pedig sem a klímának, sem másnak nem segítünk."


Világosan látszik ez évek óta. Azért hozom elő megint, mert nem győzöm hangsúlyozni, sőt, talán megszállottja is vagyok annak a gondolatnak, hogy egy kő kemény, meritokráciára és hosszú távú stratégiára épülő hódító "hatalommal" szemben akkor tudunk versenyképesek maradni, ha dogmák nélkül, minden fontos területen fejlesztünk.
Iszonyú erősek a kínaik már az autóiparban, de ez innen még kevéssé látszik. Ráadásul okos és átgondolt a hozzáállásuk a zöld technológiákhoz.
Az otthoni piacukon megkezdték a kiszorítását a nyugati márkáknak, amelyek évről évre kisebb szeletet tudnak maguknak kihasítani a hatalmas tortából. Mivel ez a torta továbbra is nő, ezért ez nem annyira fáj nekik, a relatív pozíciójuk ezzel együtt gyengül, ez pedig nem jó hír.
Az autógyártás liberalizációjával a gyenge, csupán a nyugati vállalatokon élősködő cégeket szorítja ki a párt, itt egy esettanulmány erre.
Eközben a kínai gyártók harmadik hulláma is készül a hódításra, és a telekommunikációban jártas tech-cégek is terveket szövögetnek, hogy lecsípjenek egy szeletet a piacból.
A már Európában is ismert nagyobb kínai márkák pedig teljes pályás letámadással készülnek, és felépítésük eleve jobban hasonlít a klasszikus gyártók szervezeti berendezkedéséhez.
A már Európában is ismert nagyobb kínai márkák pedig teljes pályás letámadással készülnek, és felépítésük eleve jobban hasonlít a klasszikus gyártók szervezeti berendezkedéséhez.
Konklúzió: minden hangszeren játszanak. Van elektromos start-up, tech alapú gyártó, hagyományos autóbizniszben tapasztalatot szerzett vállalat, technológia és konnektivitás, önvezetés és egyéb megatrendek integrációja az iparba biztosított.
A hajtások kapcsán a cserélhető akku, a gyorstöltés, a nagy hatótáv, a kis városi elektromos egyaránt megtalálható. Hidrogén, metanol, PHEV, modern belsőégésű, nincs olyan terület, amit elvi alapon hanyagolnának. Koránt sem biztos, hogy mindből lesz valami, de ennek eldöntését nem a párta bízzák, hanem a piacra. Ahonnan pedig mi, ahogy Zipse is elmondta, visszahúzódunk, oda azonnal be fognak nyomulni, és ameddig pénzt lehet adott technológiával keresni, addig ki fogják használni azt. Az ott megkeresett pénz meg remekül jön majd ahhoz, hogy kereszt-finanszírozza azt a területet, ami nyerő lesz a jövőben, és ott építse ki a vezető pozícióját a kínai autóipar. Nagyon is valós fenyegetés ez a nyugati gyártóknak. A támogatás helyett a tiltás politikája bizonyosan nem segít a vezetők részéről ebben a kérdésben.