Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Egy autó birodalom hullik szét éppen a szemünk láttára

2022. március 29. - Várkonyi Gábor Autóblog

Tudom, más gondja is van jelenleg azoknak, akik közvetlenül érzik a háború pusztító és szörnyű hatását nap mint nap, mint autós cégek sorsán aggódni, de ez egy autós oldal, nem egy geopolitikai, pláne nem aktuálpolitikai oldal, és továbbra is kérek mindenkit, hogy ezt tartsuk tiszteletben, a kommentelésnél is. Bármilyen meggyőződés mellett minden jóérzésű ember egy dolognak szoríthat, az pedig a mihamarabbi béke.

277362554_457608506155436_7666828334626514695_n.jpg

Mely birodalom hullik éppen szét? Az, amit Carlos Ghosn vezetett a csúcsra, a globális szövetségek sorával, amelybe beletartozott az is, hogy nagyban fogadott a kétezres évek közepe táján arra, hogy az orosz piac tartósan a világ top 10 piacában lesz. Nem tűnt ez egy túl rizikós befektetésnek. A Lada megszerzésével, több gyártási egység üzemeltetésével, a Renault csoport második legnagyobb piacává nőtte ki magát Oroszország.

Carlos barátunk nincs már, a lelépése kalandos volt, mint tudjuk, és biztosak lehetünk benne, hogy hallunk még majd róla. Az impériuma ugyanakkor úgy tűnik, hogy távozása után végleg széthullik. A Nissan kapcsolata a franciákkal finoman szólva sem harmonikus már, a Mitsubishi sem igazán játszik össze velük, így a kontinenseken átívelő, az észak-amerikai piacot is jól lefedő szövetség hálójában lyukak keletkeztek. Ez a folyamat tart már egy ideje, és látható, hogy az üzleti, stratégiai tervekben a cégek kevesebb hangsúlyt fektetnek az egymással elérhető szinergiaeffektusok kijátszására.

A Renault súlyos veszteségek után, nagyon mély sebeket, sőt, amputációkat elszenvedő reorganizáció után lassan egészségesre zsugorodott az elmúlt időben, 3 év után februárban ismét egy szerény, de mégiscsak pluszos évet jelentett.

Az új vezérről többször írtam korábban, Luca de Meo víziói, ötletei, ambíciói sokatmondóak, és úgy tűnik, eddig jól lavírozott a befektetők, az állami tulajdonosok (a cég 15%-a a francia államé), a szakszervezetek és a dílerek Bermuda sokszögében.

A totális keresztülhúzása mindennek a kialakult orosz-ukrán helyzet. Üzleti szempontból erre készülni nem lehetett, viszont a teljes kilábalási stratégia egyik pillére kapott akkora találatot, hogy az strukturálisan ingatja meg a teljes vállalatot. Miért? Mert bár először megpróbáltak úgy tenni, mintha lehetne folytatni nyugati tulajdonosként a saját márkáik gyártását, és pláne a Lada gyártását, a nemzetközi nyomás annyira nagy volt, hogy nagyon hamar visszakoztak.

Más gyártók is beszüntették a tevékenységüket, miért pont őket érinti ez mégis rosszabbul? 2,4 milliárd eurónyi befektetést kell leírniuk az orosz érdekeltségeik következtében. Ez a cég piaci kapitalizációjának nagyjából a harmada. Ez az a szint, amit nem lehet csak úgy lenyelni. Ez súlyos veszteség, ahogy az a 480 000 autó is hiányozni fog az eladásokból, amit az orosz piacra tudtak értékesíteni az elmúlt évben.

Ha mindez még nem lenne elég nagy gond, érdemes tudni, hogy a Dacia, amely nagyon jelentős mértékben járul hozzá a cégcsoport eredményeihez, és amelynek operatív marzsa jellemzően fölötte van az anyamárka számainak, hosszútávon egy üzleti egységet képezett volna a tervek szerint a Lada céggel, annak érdekében, hogy a két budget márka még alacsonyabb költségek mellett még szélesebb ügyfélkört tudjon kiszolgálni, főként a fejlődő piacokon.

Ezt a tervet nyilvánvalóan ki lehet dobni most a kukába. A hírek szerint a Dacia profitablitás szempontjából nincs rászorulva erre a lépésre, azaz a jelenlegi formájában is bőven termel pénzt, de a hosszútávú "pénznyomda" ez lett volna a csoporton belül, ezen az offenzíván is alapult a nagy visszatérése a Renault csoportnak.

Change of plans, ahogy mondani szokták, avagy újratervezés. A tartós egyensúlyi állapot elérése odébb került most minimum évekkel, a Renault számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2017792135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.03.29. 08:51:57

Aki vár türelemmel, az nem biztos, hogy hibázik...

Motorogre 2022.03.29. 20:07:58

a 2014-es krími szankciók miatt felvirágzott az orosz mezőgazdaság (állami segítséggel). Most már megtanulták amit kelll az autógyártásban - fel fog virágozni az autógyártás is, amit elősegít hogy belföldi piacon kb. egyeduralkodók leszenk az orosz típusok.

gigabursch 2022.03.29. 20:46:01

@Motorogre:
Végülis a ruszki autópiac elvolt egy knowhow-val harminc évet...

sóhegy049 2022.03.29. 22:07:41

@gigabursch: 5 éve dolgoztam, éltem mindkét országban. Az oroszoknak nem kellett már orosz autó, az ukránoknál jóval nagyobb arányban voltak még orosz személy és tehergépjárművek. Kérdés, hogy a jövő mit hoz? Bár ők önállóan nem hiszem, hogy valamit is ki tudnak a közeljövőben a belpiacra dobni. Meglátjuk. Maga a Renault ezt túl fogja élni, legfőképp a Dacia-val, aminek azért van piaca.

konrada 2022.03.30. 09:50:34

A régi mondás újkori átirata szerint "autózni pedig kell". Az oroszok nem szoknak vissza a trojkára, és a tömegközlekedésre, így az igény megmarad, és az igényt még egy államkapitalizmusban is próbálják kiszolgálni.
...legfeljebb rátesznek arra a "harminc éves know-how-ra" még 10 évet...;)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.03.30. 11:37:52

@Motorogre: 2014-es krími szankciók miatt felvirágzott az orosz mezőgazdaság (állami segítséggel"

Mihez képest? Most ott tart, hogy le kell tiltani az exportot búzából, kukoricából, hogy jusson belföldre.
A búza takarmánybúza minőség. Vetőmagot Európából vásároltak..
Az ért ez elég törékeny...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.03.30. 11:39:14

@konrada: milyen autóval jársz? Mercedes amg. Mire cseréled? Lada .

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.03.30. 11:39:52

@gigabursch: nem biztos, csak nagy rá az esély.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2022.03.30. 19:39:26

Van ennek rossz és jó oldala is. Minden relatív.

CoolKoon 2022.03.30. 20:53:33

@Motorogre: Muhahaha hát peeersze :D :D :D Az orosz autóipar nem fejlődött gyakorlatilag jottányit se az elmúlt 60 évben. Ami ért is valamit (a Lada), az mind nyugati fejlesztés volt, nyugati pénzből, nyugati mérnökök által, nyugati gyártósorokon. Nem fog ott felvirágozni semmi, ami magas hozzáadott értékkel dolgozik.

CoolKoon 2022.03.30. 20:54:53

@konrada: "az igényt még egy államkapitalizmusban is próbálják kiszolgálni." - Csakhogy az nem úgy megy ám, hogy Putyin elvtárs kiadja az ukázt, és majd maguktól legurulnak a gyártósorokról az autók. Szaktudás is kell ám hozzá, és nem is kicsi.

konrada 2022.03.30. 22:17:22

@CoolKoon: nem értetted, mit írtam: ha igény van rá, lesz autó is, csak szarabb.

padisah 2022.03.30. 23:28:43

ott a knowhow a franciák által felhúzott lada gyártósorokon
még ha el is talicskázzák magát a gyártósort (de lehet hogy azt is államosítani fogják. nem csak az épületet)

akkor is ott van már a tudás az orosz alkalmazottaik fejében, akik megcsinálják ugyanazt a gyártást orosz koppintással - a lada eredetileg is licensz volt, fiat

aztán persze lehet hogy ezt már nem fogják tudni továbbfejleszteni, de működik a dolog 5-10 évig biztosan

a gazdagok meg vagy vesznek kínait, vagy becsempészik nekik 3. országból... nagyot fognak ezen szakítani a balti államok nepperei

egyébként látva hogy mit művelt az eu a saját autóiparával, erős a gyanúm hogy ezzel az orosz vásárlók jártak jól: nekik lesz hosszú távon is olcsó és jól használható belsőégésű személyautója, nekünk meg nem

CoolKoon 2022.03.30. 23:59:20

@konrada: Hát.....talán igazad lesz, de még ha össze is tákolnak valamit, akkor se győznék a keresletet. Nemcsak az autó megtervezése komoly feladat, de a legyártása is, és ami a logisztikát illeti, épp mostanában szerepelnek le benne az oroszok nagyon csúfosan.

CoolKoon 2022.03.31. 00:07:14

@padisah: "ott a knowhow a franciák által felhúzott lada gyártósorokon" - Muhahahaha hát peeeersze :D

"lehet hogy azt is államosítani fogják. nem csak az épületet" - Ha akár csak egy gyűszűnyi külföldi tulajdonra is rá meri tenni Putyin elvtárs a mocskos mancsát akkor az oroszoknak lőttek. Ha államosítani kezdenek, akkor még a kínaiak se fognak odamenni, mert SENKINEK nem hiányzik azt, hogy ellopják a befektetését.

"akkor is ott van már a tudás az orosz alkalmazottaik fejében" - Jaj hát peeersze :D :D :D

"a lada eredetileg is licensz volt, fiat" - Igen, licensz volt. Magyarán a Fiat vitte a pénzt, ők tervezték meg építették fel a gyárat, és az ő mérnökeik dolgoztak VÉGIG az egész Lada termékcsaládon (ott is laktak családostul a Tolljatti nevű iparvárosban). Az egész gyárban csak a melósok voltak oroszok, semmi más.

"vagy becsempészik nekik 3. országból..." - Minek csempészni? Ha Putyin elvtárs nem zárja le a határokat akkor simán csak behozatnak valamit és kész.

"látva hogy mit művelt az eu a saját autóiparával" - Mit művelt a saját autóiparával? Az EU-n belüli autókat vásárolják az angolok meg az amerikaiak is mint a cukrot. Akkor olyan rossz azért nem lehet...

"nekik lesz hosszú távon is olcsó és jól használható belsőégésű személyautója" - Nem lesz. Egyszerűen nincs nekik ahhoz elég saját szakemberjük, és ha lenne, azoknak is villámgyorsan beverik a pofáját/megöngyilkolják, csak azért mert ellent mert mondani.

Nzoltan 2022.03.31. 07:10:30

@Igazamvanvagyigazamvan?: nem akarlak elkeseríteni, de amit te eszel itthon, az 30 éve állateledel volt. Szerinted miért van minden pékárúban állományjavító?

Nzoltan 2022.03.31. 07:12:47

@CoolKoon: van még az eun belül autó? Ugyan meddig?
Ha a fő piacok máshova kerülnek, akkor a drága gyártás és fejlesztés meddig marad itt?
Csak jelzem, 60 millió dollármilliomos van Kínában..

csorsza 2022.03.31. 07:31:17

Megoldják ezt is Ázsia felől. Bármit megoldanak arról a piacról, ha tudnak fizetni érte. Hiszti ez is. Itt Európa szállt fel leginkább a szopórollerre.

btw: "autóbirodalom".

gigabursch 2022.03.31. 08:04:17

@CoolKoon:
Mikor ennyire arrogánsan okoskodsz a ruszkik vélt vagy valós szellemi tőkéjéről, olyankor el szoktál gondolkodni, vajon honnan jött nekik - a teljesség igénye nélkül - az az elég tetemes mennyiségű technológiai újítás, amit mondjuk a hadászatban, a CH iparban, a gyógyszerészetben és gyógyászatban vagy épp mondjuk a nukleáris technológiában hoztak és alkalmaznak?

Nyilván a szíriuszi eredetű, antarktiszi zsidónáci gyíkemberektől...

Amúgy az is roppan beszédes, hogy mely vállalatok viharzottak ki Oroszországból roppant nagy dérrel-dúrral (lásd meki és társaik), kik azok, akik jelen vannak kivárnak (pl. autógyárak, konszernek) és kik azok, akik termelnek és meg se szólaltak (US Steel, BASF, és társaik).
Nyilván aki mekin szocializálódik, annak pont annyi is a világképe.

gigabursch 2022.03.31. 08:05:37

@csorsza:
Ez az életben egyetlen egy aeá imádó/rajongó agyhalott az életben nem fogja belátni.

gigabursch 2022.03.31. 08:08:41

@padisah:
El se talicskázhatják a gyártósort. Épp erről szóltak a jogszabűly
Épp ez a lényeg.
Sőt, ha kivonulnak, visszaszáll minden az orosz államra.

Magyarán: gyár marad, knowhow marad, munkaállomány marad, piac meg úgyis lesz...
A profit? Az meg lehet, hogy nem kitalicskázásra kerül, hanem belső felemésztésre. Ahogy itthon. Csak egy-két helyiértékkel más nagyságrendben.

gigabursch 2022.03.31. 08:10:36

@sóhegy049:
Az oroszoknál gyártott Ford, BMW, Renault, stb orosz autónak minősül?

gigabursch 2022.03.31. 09:27:13

@Könyveslány:
Ööö.. az ilyen elemzések egy tetemes részét olyan emberek adják, akik az életben még semmi kézzelfoghatót nem tették le.

Mellékszál:
Egyik kedves ismerősöm - nem helyes kifejezés, de valahol ez közelít hozzá, úgyhogy tág értelemben vett gyűjtőfogalomként - bróker.
Elég sok ügyfelének elég sok papírja van, ami ilyen-olyan módon orosz pénzalapokhoz, vállalatokhoz kötődik.
Az összes ügyfele ezzel kapcsolatban mind azt mondta (bármelyikük is kereste meg a másikat), hogy nyugi, várunk.
Sőt! Nem egy a behintázott részvényekre, kötvényeket meg utazik is.
Nyilván hülyék...

CoolKoon 2022.03.31. 09:45:18

@Nzoltan: "Ugyan meddig?" - Hát igen, ez jó kérdés. Viszont érdekes módon az autógyárak még Amerikából se költöztek ki Kínába, még azután se, miután minden más már igen, tehát azért nem eszik ám olyan forrón a kását.
"Ha a fő piacok máshova kerülnek, akkor a drága gyártás és fejlesztés meddig marad itt?" - A fejlesztést biztosan nem fogják kihelyezni harmadik világbeli pöcegödrökbe. És nemcsak a szakemberhiány miatt, de a koppintások miatt sem. Sokkal nehezebb (és előnytelenebb) ugyanis az utolsó csavarig szétszedni és kielemezni egy vadonatúj autót már a sorozatgyártás megindulása után mint lenyúlni a terveket még a gyártás megindítása előtt.
"Csak jelzem, 60 millió dollármilliomos van Kínában.. " - Ja. Meg hatalmas konkurenciaharc az autópiacon, mivel azok már most sorozatban gyártanak mindenféle (amúgy a törésteszteken NAGYON szarul teljesítő) autókat. Ráadásul ha a háború nem terjed át Európa többi részére, akkor maradnak az európai dollármilliomosok is, akik szintén vásárolgatni fogják az autókat.

CoolKoon 2022.03.31. 09:56:56

@gigabursch: Ú, a lelkedbe gázoltam, mi? Szar dolog a magadfajta moszkovita trollok élete, de hát csak magatoknak köszönhetitek az egészet.

"el szoktál gondolkodni, vajon honnan jött nekik - a teljesség igénye nélkül - az az elég tetemes mennyiségű technológiai újítás, amit mondjuk a hadászatban, a CH iparban, a gyógyszerészetben és gyógyászatban vagy épp mondjuk a nukleáris technológiában hoztak és alkalmaznak?" - El hát. Mindig eszembe jut, mennyire pofátlanul és ostobán koppintottak le gyakorlatilag MINDENT, amit nem tudtak ellopni (mint pl. a jénai Karl Zeiss gyártósorát), na meg ott volt a COCOM lista is, ami ugyanebből indult ki (és meg is tette a hatását). Az is sokatmondó, hogy a Szputnyik V-t gyártó üzem szovjet biológiaifegyver-laborként kezdte a pályafutását.

"kik azok, akik jelen vannak kivárnak (pl. autógyárak, konszernek)" - Azok is főleg azért, mert az nem úgy megy ám, hogy egyik pillanatról a másokra elköltöztetik az autógyárat. Még Nyugaton se.

"kik azok, akik termelnek és meg se szólaltak (US Steel, BASF, és társaik)." - Ezt nehezen hiszem, miután az orosz acél is felkerült a szankciós listákra, ami legalábbis a US Steel-t is elég érzékenyen érintheti...

"Sőt, ha kivonulnak, visszaszáll minden az orosz államra." - Ja, meg lehet próbálni. És akkor többet az életben nem megy Oroszországba egyetlenegy külföldi befektető se. Még kínai se.

"Magyarán: gyár marad, knowhow marad, munkaállomány marad, piac meg úgyis lesz..." - Aham. És a szakembereket meg majd kalasnyikovokkal fogják maradásra bírni, ahogy a II. VH után is tették? Hogyne...

"A profit? Az meg lehet, hogy nem kitalicskázásra kerül, hanem belső felemésztésre." - Ja, magyarán nem fejlesztés lesz belőle hanem giccses, megalomániás jacht meg kacsalábon forgó palota. Mint bármely prosztó diktatúrában a világon.

"Ahogy itthon." - Igen, ezért még Mo. is nagyon súlyos árat fog fizetni. Csak hát a lezüllött, alkoholista suttyó többség ezt képtelen belátni, és amíg van mit szlopálnia, addig nem is nagyon érdekli.

CoolKoon 2022.03.31. 09:57:30

@Könyveslány: Dikkmore, még egy moszkovita troll! Igen, ezek a kiszólások pontosan a magadfajtáknak szóltak.

CoolKoon 2022.03.31. 10:01:59

@csorsza: "Bármit megoldanak arról a piacról, ha tudnak fizetni érte." - Ez egész egyszerűen nem igaz. Igen, a kínai gagyit meg tudják oldani, de a high-tech dolgokat nem. Egyrészt azért nem mert nekik se annyira fejlett a high-tech iparuk hogy az amerikaiakén túltegyen, másrészt azért nem mert ha fű alatt elkezdenek ilyen dolgokban csencselni az oroszokkal akkor a kínaiak is felkerülnek az amerikai szankciós listára. De azért áltasd csak magad nyugodtan.

"Itt Európa szállt fel leginkább a szopórollerre." - Ez részben igaz és érthető is, mivel Oroszország legnagyobb kereskedelmi partnere az EU volt. Hogy a szankciók az EU-nak is fájnak/fájni fognak? Igen. Viszont egy atomháború sokkal de SOKKAL jobban fájna az EU-nak (is).

konrada 2022.03.31. 10:31:00

@CoolKoon: "Viszont érdekes módon az autógyárak még Amerikából se költöztek ki Kínába"
...talán utána kéne nézned a GM, Ford, Tesla kínai üzemeinek, és lesz majd nagy meglepi!;))

(S mielőtt: annak is, hogy mekkora volt az USA autóipari kapacitása 1995, és 2020-ban amik hogyan viszonyulnak a belföldi fogyasztáshoz. ...mert tudom előre a kifogást: a külföldi - köztük a kínai termelésük - azt a többletet veszi fel, melyet a hazai gyártással nem tudnak már kielégíteni. ...s akkor a következő meglepi is jön: hogy de, kiköltöztek...;)

gigabursch 2022.03.31. 10:36:39

@CoolKoon:
Látom, neked arra áll fel, hogy
- moszkivitázól - ha már vitázni nem tudsz
- trollozol - ha már tényekkel nem tudsz mit kezdeni.

Markold magadnak kisöcsi, ahogy gondolod,, legyél vele boldog.
Attól még a tények nem fognak változni.
A höbörgésed különösebben nem érdekel, akárcsak az a fajta uszító észosztás sem, amit rendezel.
A kioktatásodat meg tartsd meg magadnak, bár ez nálad régóta jellegzetesség.
Elég csak végignézni a kommentjeidet. Kiváló tükörkép arról, hogy hangerő van, ismeret nincs.

gigabursch 2022.03.31. 10:37:45

@konrada:
Ezt a szellemileg alultáplált lényt a tények sose fogják zavarni...
De legalább majd téged is jól kioktat, teljes fellengzősséggel.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.03.31. 10:45:18

@Nzoltan: szerintem azért, mert iparilag gyártják, ha emlékszel még az igazi kovászos kenyérre, annak órákat kellett pihennie. A pék hajnal 3 órakor dagasztott először.
Erre most nincs idő.
Nem, harminc évvel ezelőtt még nem volt állományjavító a "kétszerfogós" réteslisztben, sem a sima fehérlisztben.

Az orosz búza takarmány minősége a legalsó kategória. Ez azt jelenti, hogy ettől csak magasabb kategóriájú búzák vannak, emberi fogyasztásra. Mellesleg magyar búzából kiválasztják a sikért, amit így adnak el, például az olaszoknak pizzatésztához, vagy az angoloknak, ahol szintén alacsony sikértartalmú búza tud csak teremni.

CoolKoon 2022.03.31. 10:47:39

@konrada: "...talán utána kéne nézned a GM, Ford, Tesla kínai üzemeinek, és lesz majd nagy meglepi!;))" - Na de az otthoni autógyártást nem számolták fel! Ez nem olyan volt mint pl. az acélgyártás, amit kiköltöztettek Kínába és Kelet-Európába, az amerikai üzemeket pedig bezárták! Igen, persze, volt leépítés az amerikai autógyárakban is, de ez leginkább a hazai rossz eladásokkal függött össze.

CoolKoon 2022.03.31. 10:54:40

@gigabursch: "moszkivitázól - ha már vitázni nem tudsz" - A válaszodból világosan érződő sértettség abszolút világossá tette hogy honnan fúj a szél, úgyhogy hiába próbálod ezt tagadni.
"trollozol - ha már tényekkel nem tudsz mit kezdeni" - A tények makacs dolgok. Pl. a szembeötlő oroszbarát elfogultságod is ilyen.
"Markold magadnak kisöcsi, ahogy gondolod" - :D :D :D Fú de régen nem mondtak már nekem ilyet :D Igen, ez amúgy az oroszokra szintén eléggé jellemző szellemi "színvonal".
"Elég csak végignézni a kommentjeidet. Kiváló tükörkép arról, hogy hangerő van, ismeret nincs." - Szóval akkor egyetértesz azzal, hogy az oroszok a szovjet időkben kizárólag koppintásból éltek, és hogy a COCOM-lista célt talált, ugye?

CoolKoon 2022.03.31. 10:57:32

@Nzoltan: "amit te eszel itthon, az 30 éve állateledel volt." - Azért azt erősen kétlem hogy 30 év alatt annyit romlott volna a mo-i búza minősége....

gigabursch 2022.03.31. 11:28:51

@CoolKoon:
Dávid! Csillagom!
Attól, hogy játszod az eszed, attól még nem leszel valaki.
Higgadj le, ülj le, gondold át, hogy annak a mondanivalónak, amit eddig ideböfögtél, mennyi a valóságtartalma és mennyi az értelme! Aztán rádöbben(het)sz arra, hogy kisebb arccal, kevesebbet égnél.
Nem mindenki szellemi toprongy ám, aki nem ül fel csípőből a NYT, BB, WP, BBC, R és hasonló híroldalak progresszív hazudozásainak és fék-nyúzainak.

No, mindegy is, maradj magadnak! Részemről lezártam a 'beszélgetést, felesleges rád erőt pazarolnom.
Az sem izgat, hogy milyen válogatott sértésekkel próbálkozol, mind téged minősít.

konrada 2022.03.31. 11:40:30

@CoolKoon: mondom, nézd meg a belföldi fogyasztásukat, és ahhoz viszonyítva a gyártási kapacitásokat.
Mondom, lesz meglepi, amikor látni fogod, hogy nem csökkent az annyival, mint a gyártási darabszám, sőt, az egykori túltermelési darabszám helyett ma már több autót adnak el, mint amennyit az USA-ban gyártanak, azaz nettó exportőr helyett nettó importőrök lettek.
...s mindezt úgy, hogy az USA-ban bejegyzett gyártócégeknek a világon megtermelt autóinak a száma nem csökkent - vagy nem annyival.

...szóval mégiscsak költöztek ki autógyárak...

CoolKoon 2022.03.31. 11:44:29

@gigabursch: "Nem mindenki szellemi toprongy ám, aki nem ül fel csípőből a NYT, BB, WP, BBC, R és hasonló híroldalak progresszív hazudozásainak és fék-nyúzainak." - Fúha, ezek szerint te jobban ismered a progresszív "fék nyúz"-oldalakat mint én, mert ezek közül csak a NYT és a BBC hangzik ismerősen (gondolom a WP nem a WordPress-t jelenti :D).

Na mindegy, látom, hogy kár beléd. Reménykedhetnek a tartótisztjeid, hogy majd "egyedül megoldják", de hát ez még a SZU szétesése után se ment, nemhogy előtte. Annyira balfácánok voltak az oroszok hogy még a Kurszkot is képtelenek voltak kiemelni saját erőből (a "rohattmocskos" nyugati segítség meg nem kellett), így ott döglött meg komplett az egész legénység a tenger fenekén. És akkor ilyenek álmodoznak autógyártásról, fejlett hadiiparról meg a jó ég tudja még miről :D :D :D Ráadásul komolyan azt képzelik, hogy úgy megy ez, hogy majd Putyin elvtárs csicskásai ráteszik a kezét a nyugati gépekre, és azok majd maguktól fognak gyártani :D :D :D

CoolKoon 2022.03.31. 11:48:34

@konrada: "...szóval mégiscsak költöztek ki autógyárak... " - Az lehet, és az is lehet, hogy az autószükségletüket importból fedezik, de attól még mindig ott vannak, az acélgyárakkal (meg pl. az IT cégekkel meg főlleg az ügyfélszoli-központokkal) ellentétben nem költöztek el teljesen külföldre, még Amerikában se. Európában pedig ez még nehezebben lenne megoldható a nyelvi akadályok miatt. Na most az hogy a kínaiak esetleg a sarkukra lépnek az autóikkal, az megint egy más dolog, de még akkor se temetném az európai autógyártást.

CoolKoon 2022.03.31. 11:52:23

@CoolKoon: Jaaa, most esett csak le, hogy a BB alatt vsz. a Bloomberg-et, az R alatt pedig a Reuters-t érted. Jézusom, neked tisztára elmentek otthonról :D :D :D

konrada 2022.03.31. 12:46:23

@CoolKoon: ...hááát a Chrysler-t nem véletlen nem írtam a nagy 3-sból..;)

...s azért nem véletlen kezdték el megvámoltatni az európai autókat se (azokat én se temetem, illetve még durvábban a kínaiakat.
...mert egyébként nem versenyképesek.

...s ha ezekről tudunk, illetve látjuk a többi piacvédelmi intézkedéseiket, közelebb kerülünk a 21. század háborúi okainak a megértéséhez...

csorsza 2022.03.31. 14:34:58

@CoolKoon: Nem azt mondtam, hogy ázsiait, hanem Ázsián keresztül. Érted a különbséget?

Az atomháború hogy jön ide?

David Bowman 2022.03.31. 18:16:22

@konrada: Egy ezeröcsit ma is vennék.

David Bowman 2022.03.31. 18:17:38

@CoolKoon: Azt már eltemette mürkül.

padisah 2022.03.31. 19:26:38

@CoolCon: szar lehet úgy élni hogy folyton körbevesznek a moszkovita trollok :)

csak az eu autóipar témájára reagálnék - ez egy autós főrum:
az EU olyan környezeti előírásokat vezetett be, illetve ennek a részletekbe menő szabályozása olyan, hogy:
- ICE kisautók gyártását mindenki leállítja, mert a rátett műszaki elvárások és bírságok mentén veszteséges lett
- elektromos kisautók olyan drágák, hogy azt 2. autónak csak a dollármilliomosok tudják megvenni

az egész szabályozás eredője, hogy az eu autóipar szükségképpen zsugorodni fog, plusz még erre rájön a kínai import, ami egyre erősödik (pl Dacia Spring)

az oroszoknál viszont ez az elhibázott szabályozás nem létezik, ők a saját piacaikra gyárthatnak olcsó, nem agyontechnikázott és benzines/dízel autókat, ami az orosz polgár számára gyakorlatilag nagyobb használati értéket képvisel mint itt a kényszerű elektromos, és töredék áron

ha az oroszok a saját piacaikra gyárthatnak autókat, akkor majd meg fog a gyártó is erősödni, és majd az is konkurrencia lesz, nem az eu piacon, mert itt az előírások kiszorítják őket, hanem mindenhol máshol, pl arab országok nem versenyképtelen eu autókat fognak megvenni

apro_marosan_petergabor 2022.03.31. 19:38:12

Nem eszik a kását olyan forrón, mint főzik....A szankciók visszafordíthatóak, sietett kijelenteni ezt az EU és az USA is,
Az államosítás természetes reakciója a millió szankciónak. A Renaultnak kifejezetten előnyös lenne ha nem állna a gyár hosszú ideig bezárva.
De azért sorok között észre kell venni a fontos dolgokat. A haborúnak előbb-utóbb vége lesz, a nyugat megegyezik az oroszokkal, mert neki is drágák a szankciók. Amint megvan Jalta II. helyére zökkennek majd a dolgok. Bár Galícia fontos, és ott most erősen nyüszíteni, hallani az egész világon, de azért nem Galícia írja az öszes kereskedelmi szerződést.
Ha megvan J II. a gyár elszámolásában is me fognak egyezni, mint ahogy a yachtok is visszatalálnak tulajdonosaikhoz.

CoolKoon 2022.03.31. 23:51:21

@csorsza: "Nem azt mondtam, hogy ázsiait, hanem Ázsián keresztül. Érted a különbséget?" - Továbbra is állítom, hogy bár tényleg sokmindent lehet Ázsián keresztül "beszerezni", azért mindent nem. Pl. atomot/radioaktív hasadóanyagot pont nem. Meg csipeket sem, meg más high-tech dolgokat sem, pont azokat a dolgokat, amikre a ruszkiknak a legnagyobb szükségük lenne.

"Az atomháború hogy jön ide?" - Úgy, hogy hogyha Putyin elvtársat nem állítja le valami, akkor nem áll meg Ukrajnánál. Jobb esetben "csak" Moldávia lenne a következő, rosszabb esetben NATO-tagállamok, és nekünk akkor bizony harangoztak.

CoolKoon 2022.03.31. 23:52:04

@David Bowman: Muhahaha hát peeersze :D Aztán mégis mindenki azokat vásárolja...

CoolKoon 2022.04.01. 00:05:21

@padisah: "szar lehet úgy élni hogy folyton körbevesznek a moszkovita trollok :)" - Az hát, nekem elhiheted. Nem jó arra gondolni, hogy egy szép napon haza kell majd szaladnom az útlevelemért, hogy még időben meg tudjak pattani innen, mielőtt a ruszkik beteszik ide a mocskos patáikat...

"ICE kisautók gyártását mindenki leállítja, mert a rátett műszaki elvárások és bírságok mentén veszteséges lett" - Igen, ez kétségkívül öntökönszúrás volt a részükről. És ha nem vesznek belőle vissza nagyon gyorsan, akkor bizony ebben a szegmensben a kínaiak tényleg megeszik az európai autógyártókat reggelire. De ez azért még odébb van.

"elektromos kisautók olyan drágák, hogy azt 2. autónak csak a dollármilliomosok tudják megvenni" - Igen, ez mostanában kezd egyre inkább szembeötlő lenni.

"az egész szabályozás eredője, hogy az eu autóipar szükségképpen zsugorodni fog, plusz még erre rájön a kínai import, ami egyre erősödik (pl Dacia Spring)" - Ez igaz, de szinte biztos vagyok benne, hogy ha igen látványos lesz a hanyatlás, akkor a kormányok bizony behúzzák majd a vészféket, mert senkinek nem érdeke, hogy randalírozó nácik meg büdös komcsik (="anarchisták", "antikapitalisták" stb.) lepjék el a német, francia, spanyol, olasz stb. utcákat.

"az oroszoknál viszont ez az elhibázott szabályozás nem létezik, ők a saját piacaikra gyárthatnak olcsó, nem agyontechnikázott és benzines/dízel autókat" - Az oroszoknak viszont nincs meg ehhez se a megfelelő tapasztalatuk, se a megfelelő szakembergárdájuk. Azt hiszed, hogy csak a kisebb fogyasztáshoz kell a jó sok elektronika? Egy fenét, a tuningoláshoz/nagyobb teljesítményhez is az kell (sőt, ahhoz kell csak igazán, hogy az extra lóerő nehogy szétvesse a motort pl.), és ez az amit NEM fognak tudni az oroszok saját erőből legyártani.

"ha az oroszok a saját piacaikra gyárthatnak autókat, akkor majd meg fog a gyártó is erősödni" - De nem fog megerősödni, egyrészt a konkurenciaharc hiánya, másrészt az oroszok extrén igénytelensége, harmadrészt pedig a szakemberhiány miatt.

"majd az is konkurrencia lesz, nem az eu piacon, mert itt az előírások kiszorítják őket, hanem mindenhol máshol, pl arab országok nem versenyképtelen eu autókat fognak megvenni" - Egyrészt dehogynem (mivel az araboknál szinte csak a státusszimbólum számít, semmi más, az orosz autó meg jó eséllyel soha nem lesz az), másrészt pedig azokra a piacokra gondolsz, ahol a Toyota gyakorlatilag egyeduralkodó? Csak szólok, hogy a japán autógyárak az európaiakat is megizzasztják elég rendesen, egy versenyképtelen orosz gyártmánynak esélye sincs mellettük.

CoolKoon 2022.04.01. 00:12:33

@apro_marosan_petergabor: "A szankciók visszafordíthatóak, sietett kijelenteni ezt az EU és az USA is" - Ez természetes, de a folyamatos meghosszabbításuk is benne van ám a pakliban.

"Az államosítás természetes reakciója a millió szankciónak." - Legfeljebb a beteg komcsi elmékben, máshol biztosan nem. Még a vallások szerint sem szabad lopni.

"A Renaultnak kifejezetten előnyös lenne ha nem állna a gyár hosszú ideig bezárva." - Az lehet, de az nem lenne nekik előnyös, ha az egészet eistandolnák Putyin elvtárs csicskásai. NAGYON fájna nekik, és egy ilyen húzás után az oroszok nem sok jóra számíthatnának Nyugaton.

"A haborúnak előbb-utóbb vége lesz, a nyugat megegyezik az oroszokkal, mert neki is drágák a szankciók." - Úgy legyen...

"Ha megvan J II. a gyár elszámolásában is me fognak egyezni, mint ahogy a yachtok is visszatalálnak tulajdonosaikhoz." - Ez azért nem ennyire egyszerű. Az államosítás merőben más helyzetet teremtene, mivel egyrészt precedensértékű, másrészt pedig egy jogi aktus, és mint ilyet nem annyira könnyű visszacsinálni. A jachtok lefoglalása pedig nem azt jelentette, hogy a nyugati államok birtokba vették őket, csak annyit, hogy pl. nem hagyhatják el az európai kikötőket, és nem lehet őket eladni. Viszont a tulajdonosaik ettől még használhatják őket, ahogy a lefoglalt ingatlanjaikat is.

bordon 2022.04.01. 07:28:07

Szép volt, néha jó is volt a Renault. A Cliot, Megane-t, Laguna-t szerettem is, meg a kishaszonjárműveiket. De vége, majd lesz más helyette az oroszoknak. Kínai márkák. Meg lehet szokni azt is.
Az európaiak öntökönlövése az semmirekellő, korrupt ukránok miatt.

Ezkellnem 2022.04.01. 08:00:46

@CoolKoon: Hű, te nagyon neki vagy vadulva! A józan ész nem képes legyűrni a gyilkos indulatodat ez süt a soraidból. Nem vagy te valami ellenzéki libsi vallású ? Azok ilyen észnélüli gyűlölettől fröcsögők!

csorsza 2022.04.01. 08:25:59

@CoolKoon: Nukleáris hasadóanyagot speciel pont a ruszkik árulnak, ha kell :)
Csipet ne lehetne Ázsiából beszerezni? Te viccelsz? :) Hagyjuk is.

eßemfaßom meg áll 2022.04.01. 09:00:56

@CoolKoon: Átlagembernek nem kell tunningolt auto. Egy szamara ma is teljesen elfogadható közlekedési eszköz lenne bárkinek, egy 110 meg még autónak is néz ki sötétben messziről és ezeket simán le tudják gyártani a ruszkik önerőből.

CoolKoon 2022.04.01. 09:41:55

@Ezkellnem: Titeket úgy tenyésztenek valami Fideszes génlaborban orosz licensz alapján? Az, hogy az oroszok rohadékok, nem pártállás kérdése, bármennyire is megpróbálod (trollként) beleerőltetni a dologba.

CoolKoon 2022.04.01. 09:46:38

@csorsza: "Nukleáris hasadóanyagot speciel pont a ruszkik árulnak, ha kell :)" - Igen, alacsony dúsítási fokozatú fűtőelemeket atomerőművekbe. Nem pedig magas dúsítási fokozatú tiszta uránt bombákhoz, annyira még az oroszok se őrültek.

"Csipet ne lehetne Ázsiából beszerezni? Te viccelsz? :)" - Hát amíg a szankciók tartani fognak, addig nem is. Persze megpróbálhatja néhány kínai cég megkerülni a szankciókat, de akkor az amerikaiak őket is a szankciós listára teszik, ez pedig nagyon nem hiányzik nekik. Ráadásul a csip nem olyan dolog ám, amit kalákába "műszakon kívül" legyártanának a kínaiak (mint a dizájnerdrogokat).

eßemfaßom meg áll 2022.04.01. 09:50:07

@CoolKoon: " de akkor az amerikaiak őket is a szankciós listára teszik" vesznek olyantól amelyik eleve rajta van azon a listán, van jópár olyan kínai cég.

CoolKoon 2022.04.01. 09:50:45

@eßemfaßom meg áll: "Átlagembernek nem kell tunningolt auto." - Jó, ez mondjuk igaz.

"Egy szamara ma is teljesen elfogadható közlekedési eszköz lenne bárkinek" - Ja. Épp csak az is a Fiat 127-en alapult, nem volt teljesen saját találmány.

"ezeket simán le tudják gyártani a ruszkik önerőből." - Ebben én egyáltalán nem lennék biztos. Bár végül is lehet hogy valamit legyártanának, és az se zavarná őket különösebben, ha az a valami rohadna is kegyetlenül, az is igaz.

CoolKoon 2022.04.01. 09:52:35

@eßemfaßom meg áll: "van jópár olyan kínai cég" - Na de csipet? Olyan kínai csipgyártó cég nincs, amelyik amerikai szankciós listán lenne (nem is van belőlük sok, az is igaz). Ráadásul teljes körű szankciós listán egy cég sincs, asszem még a Huawei-t is levették pár hónappal Biden megválasztása után.

eßemfaßom meg áll 2022.04.04. 15:02:01

@CoolKoon: bevallom nem tudom milyen chipeket gyártanak a kínaik, de az biztos, hogy egy szamarába/110be nem kell olyan hightech chip amit a ruszkik ne tudnának legyártani akár maguknak maguknak ha minden kötél szakad.

CoolKoon 2022.04.04. 17:25:42

@eßemfaßom meg áll: "nem kell olyan hightech chip amit a ruszkik ne tudnának legyártani" - A ruszkik SEMMILYEN csipet nem tudnak legyártani. Ami "saját gyártmány" náluk még azt is a TSMC gyártja. Ezekkel a high-tech cuccokra kivetett szankciókkal gyakorlatilag meg vannak lőve, még csavarokat se biztos hogy rendesen le tudnak gyártani így (ugyanis a gyártósorok kalibrálásához is nagyon drága NYUGATI műszerekre van szükség, és a mindenféle formák is olyan precíziós technológiával készülnek, amiket - ha van nekik egyáltalán - a jelen helyzetben még megjavíttatni se tudnak, nemhogy megvásárolni).

Amúgy ami a konkrét alkatrészeket illeti még egy Lambda-szonda mérésének a kiértékeléséhez is eléggé high-tech csipekre van szükség, arról nem is beszélve hogy a jelenleg gyártott autókban (már elég régóta amúgy) MINDEN különböző CAN bus-okon keresztül kommunikál. Ha ezeknek a szenzoroknak (meg gomboknak) akár csak a felét is elhagynák még akkor is túl sok lenne ahhoz hogy meg tudják oldani komoly elektronika (=csipek) nélkül.

eßemfaßom meg áll 2022.04.09. 18:18:37

@CoolKoon: De nem arról van szó, hogy modern autót tudnak gyártani CAN busszal, hanem arról, hogy szamarát/110-et tudnak gyártani amivel ugyanugy el tud jutni szergej a-ból b-be

CoolKoon 2022.04.09. 19:31:21

@eßemfaßom meg áll: Hát......30-35 éves technológiájú autót elvileg le tudnának gyártani, igen. Mondjuk szerintem ez azért már az oroszok gyomrát is megfeküdné, pláne mert Szergej vsz. pár éve már egy Lada Vestával jár, amiben benne van a CAN bus mellett minden nyugati ketyere is. De van egy olyan sanda gyanúm, hogy CAN bus már a Kalinában is volt, amit szinte a 110-essel párhuzamosan gyártottak. A lényeg, hogy akinek Oroszországban van pénze autóra, az kötve hiszem hogy hajlandó lenne többszörösen elavult modellt újként megvenni.

eßemfaßom meg áll 2022.04.14. 07:40:07

@CoolKoon: Csak magamból tudok kiindulni, de ha az a két opcióm van, hogy nincs autóm vagy egy uj 110-em van akkor nem a nincsautót választanám pedig még csak orosz sem vagyok (volt 110-em, kényelmes, fürge, messziről még autónak is néz ki és nem kell pilótavizsga a szereléséhez) A CAN bus számomra nem előny egy autóban hanem hátrány. Az az autógyártóknak előny nem a felhasználónak

CoolKoon 2022.04.15. 12:51:22

@eßemfaßom meg áll: Szerintem az elkövetkezendő időszakban az a két opció lesz, hogy Szergej vagy vesz magának egy használt, nyugati kütyükkel és biztonsági funkciókkal felszerelt autót, vagy egy új Szamara-klónt. És hát amíg az előbbi kategória el nem fogy addig nem hiszem hogy az utóbbit fogják választani a potenciális vásárlót.

"A CAN bus számomra nem előny egy autóban hanem hátrány." - Dehogynem, az számodra is előny, mivel anélkül képtelenség lenne azt az elektronika-mennyiséget integrálni az autóba, ami egy mai modern autóban van. Nélküle pedig nemcsak a kényelmi funkciókról kéne lemondanod (gondolom, azért áhítozol egy Szamarára, mert luddita vagy :P), hanem a biztonsági funkciókról (pl. ABS, légzsák) és a motorteljesítmény javításához elengedhetetlen szenzorokról is. Már csak ezért se hiszem hogy őszintén egy CAN bus nélküli autóra vágynál....

eßemfaßom meg áll 2022.04.21. 14:42:39

@CoolKoon: A kényelmi meg biztonsági funkciókhoz nem kell CAN, csak kevesebb vezetékkel meg lehet oldani (pl ABS-t 78 óta gyártanak sorozatban, az első CAN vezérlő 87-es)

CoolKoon 2022.04.21. 19:41:15

@eßemfaßom meg áll: Egy szóval se állítottam, hogy kell. Épp csak CAN bus nélkül annyira eszeveszett kábelköteg kell hozzá, hogy azt szerintem még az oroszok se vállalnák be (a CAN amúgy igazából csak egy kiragadott példa volt, nem a CAN bus a gond, hanem a rengeteg csip ami a kényelmi meg a biztonsági funkciók működtetéséhez kell).
süti beállítások módosítása