Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Úgy tűnik, véget ért az elektromos buszok korszaka Wiesbadenben

2022. május 30. - Várkonyi Gábor Autóblog
45 millió euróért 56 elektromos buszt vett magának a város néhány éve, a "klímavészhelyzet" kezelésére. A polgármester akkor így kommentálta a buszok átadását: "hivatalosan is elkezdődött az elektromos buszok korszaka".

281923744_499895655260054_2696322584026891485_n.jpg

Visszahívások, meghibásodások, és az ígérthez képest lényegesen kisebb hatótáv nagyon rövid idő után elvette még a turbózöldektől is a kedvet a további kísérletezésektől.
150 kilométernyi hatótávval lehetett számolni a topográfiailag az elektromos buszok számára nem túl kedvező Wiesbadenben, hidegben és teljes terhelés mellett állítólag ennek a harmada is alig volt tartható.

Az energiaigény ezzel együtt hatalmas volt, úgyhogy egy transzformátorállomás megépítése is tervben volt, további komoly összegekért, de erre már nem kerül sor.

6000 négyzetméteres fotovoltaikus berendezéssel ellátott tetőt is építettek ismét csak hatalmas pénzért a buszparkoló fölé, amit azóta leszereltek, aktualizált tűzvédelmi szabályzatok miatt. Németországban eddig három városban égett le kompletten buszgarázs, Düsseldorfban, Hannoverben és Stuttgartban. Párizsban nemrégiben függesztették fel az elektromos buszok engedélyét ismételt tűzesetek után.

További részletek itt.

Nincs ebben sem kárörvendés, sem "bezzegezés". Egyszerűen szomorú, hogy mi pénzt dobunk ki Európában az ablakon olyan dolgok erőltetésére, amik nincsenek végiggondolva, de mivel "az ügy nemes", senki nem mer még csak kérdezni sem. Biztosan meg van ennek a technológiának is az optimális bevetési környezete a tömegközlekedésben, de egyelőre a tapasztalatok minimum vegyesek, és ezt vélhetően lehetett tudni akkor is, amikor a dízelekhez képest háromszoros áron megvették Wiesbadenhez hasonló helyeken ezeket a buszokat, azért, hogy rövid időn beül kivezessék őket.

Szeretném hangsúlyozni, hogy nem azért osztottam meg a példát, mert azt akarom sugallni, hogy ez eleve egy életképtelen dolog, hanem azért, hogy ismét szembe nézzünk azzal, hogy azért, mert valamit nagyon akarunk, meg nagyon "nemesnek" tűnik az elképzelés, a valóság törvényszerűségei még nem iktatódnak ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr217843809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.30. 12:23:43

Másképp fogalmazva:
Úgy jártak, mint a Móricka a viccben, aki nagyobbat akart szellenteni az apukájánál, de végülis besz.rt

Aron_son · https://busworldblog.com 2022.05.30. 16:43:27

Az eCitaro ideális - tervezőasztalon teljesülő - körülmények között is sereghajtó a városi e-busz szegmensben. Dízelbusz hozományait hordozó utastér-kialakítás, csekély akkukapacitás (vö. hatótáv), színes-szagos marketingfelhőkkel és pr-dömpinggel elkendőzött a tények, erőltetett bizonyítvány-magyarázás (Till Oberwörder, 2019: "az eCitaro időben érkezett").

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.05.31. 21:34:53

A trolibuszt kellene erőltetni. Az egy kiforrott technológia. Erre a világ városaiból fokozatosan eltűnnek...

kvp 2022.05.31. 21:44:40

En harom hibat latok. Egyreszt ha tenyleg sok az emelkedo a vonalon, akkor oda vezetekes trolibusz kellett volna, masreszt az onjaro elektromos buszoknak legalabb masfel, de inkabb ketszer annyi vezetekes aramot kell biztositani mint a trolibuszoknak, harmadreszt kis aksi kapacitasu, csak haromszor annyiba kerulo buszokat vettek, a rendes 9-10-szer annyiba kerulo elektromos buszoknal. Irjak, meg hogy nem volt elerheto csuklos busz, ami nem igaz, mert ha nem nemet hanem kinai gyartotol vasarolnak, akkor lett volna csuklos valtozat is.

Osszessegeben erdemesebb lett volna onjaro akkumulatorral ellatott trolibuszokat vasarolni. Ugyanugy elektromos hajtas, sokkal dragabb a halozatepites, de uzembiztos. Ha tenyleg tenni akarnanak valamit a klimaveszhelyzet ellen, akkor a 10-szeres koltsegnovekedest szo nelkul alltak volna mind a zoldek, mind az utasok.

_Alex__ 2022.06.01. 02:58:21

Nem hiszem akkora nagy para lenne, személygépkocsiknál is csak manapság kezdtek megjelenni a jók / normálisak, utóbbi 1-2 évben, ami arra lett rendesen építve, a kezdetiekhez képest apró lépésekben de összességében elmúlt 10 évben elég sokat javult az akkutechnika meg minden. Majd talán a buszok is lehetnek jók nemsokára.

midnightcoder2 2022.06.01. 08:00:32

@Balogh Zsolt: Kérdés, mennyibe került volna kiépíteni a vezetéket. Mert egy dolog egy város, ahol 5 percenként jár a busz, és más dolog egy 150 kilométeres útvonal, ahol elmegy mondjuk naponta 3 busz.

kvp 2022.06.01. 10:39:20

@midnightcoder2: " Kérdés, mennyibe került volna kiépíteni a vezetéket."

Biztosan olcsobb mint megvenni, majd leselejtezni az elektromos buszokat. A menetrendet nezve viszonylag atlagos hosszusagu utvonalak vannak es csucsidon kivul 20, csucsidoben 10-15 perces kovetesi idok. A belvarosban nagyon sok busz jar ugyanazon a par utcan, aztan ezek a vonalak szetagaznak es felmasznak a hegyoldalakra a lakoovezetekbe. Alapvetoen egy kisvarosrol van szo, meg a tulparton talalhato Mainz-el egyutt is. Egyebkent ha jol latom meg volt jopar dizeles buszuk is az elektromosak mellett, tehat nem alltak at 100%-ban a visszaallas elott. A troli halozat kiepitese is mehetett volna vonalankent, raadasul lehetseges lett volna a szakaszos atallas, tehat a belvarosban, ahol kozosek az utvonalak, ott felsovezetekes uzemben jaratni oket, majd a vonalak vege fele onjarokent. Igy a belvarosban a tavolsag felen tolthettek volna a buszok. Az egesz lakott resz nincs 20 kilometer atmeroben, tehat egy 30 kilometeres hatotav 50%-os felsovezetekkel mar boven eleg lett volna. (ez nagyon kozel van a cikkben emlitett 50 kilometeres elert hatotavhoz, tehat sok busz maxra toltve eppen hogy kibirt egy kort ket vegallomas kozott) Egyszeruen alulmereteztek a jarmuveket, ez az aksi kapacitas meg felsovezetekkel kombinalva is eppen, hogy csak eleg lett volna.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2022.06.01. 11:25:04

Értelmesebb Mérnökök már régen elemezték, hogy tömegközlekedésre még a légsűrítéses, tehát léghajtásos buszok is megfelelőbbek. .... de igazán ott a hidrogénes üzemanyag cella a jó ....

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.06.01. 12:27:40

@midnightcoder2: Ha nem is pont ennél a városnál, de ha szeretnénk átállni elektromosra, keresni kell azokat a helyeket, ahol jó a trolibusz. Olyan viszonylatot, ami sűrűn jár, sok az utas és gazdaságos a hossza. Ha ez a város nem Wiesbaden, akkor keresni kell másikat.

Pepejoe 2022.06.01. 19:54:22

Én már 20 éve is (amikor felnőttként elkezdtek érdekelni az összefüggések) racsodálkoztam, hogy miképp lehetséges az még mindig, hogy szűk meg forgalmas nagy/fővárosokban még mindig dízel cuccok járnak. Mindenhol már régen trolinak meg akksis-trolinak kéne járnia (nyilván ott ahol felesleges pár km. miatt megfaragni a falakat a kábeltartók miatt, annyit elmegy akksiról). Ezer éve be sem engednék már belsőégésű tömegk. járművet a városokba. Csak villamos meg troli. Meg az általam favorizált lendkerekes busz, aminek a súlyán minden utascserekor a megállóban forgatnak egy komolyabbat nagy fordulatra valamilyen szerkezettel

apro_marosan_petergabor 2022.06.01. 21:57:28

Nagy itt az E-Busz ellenes károgás, azért mert egy projektet ócskán menedzseltek.
- A Mo-on forgalomban lévő E-buszok Ikarusz és más hatótávja 300km felett van...
- A német vevő simán lenyelte a gyártó extraprofit igényeit (hol volt a verseny?)
Az alultelejesítés kárait miért nem a szállító fizeti?
- Napelemes garázzsal nem lenne semmi baj, egész Németország tele van napelemes
háztetőkkel (sok százezer), gond nélkül, erre, ahol a legtöbb értelme volna, ott megfúrják...
Nem lehet egyszerre kefélni is meg szűznek maradni...
- A németek mostanában rosszul intézik az ügyeiket leállítják az atomerőműveket s helyette
szénerőműveket építenek (s közben energiaválság van). Megépítenek egy tengeralatti
gázvezetéket, nem kapcsolják be - helyette inkább hadianyagot szállítanak Ukrajnának
Ahol a politika hozza meg a műszaki döntéseket (ésszerűtlen ) ott baj van.
Magyarországon jól mennek az E-buszok, s az akkumulátoros trolik is. Csak körül kell nézni, egy sereg helyen jár a troli, ahol nincsen felsővezeték (összekötve a vezetékes szakaszokat) - ésszel kell csinálni adolgokat, ez most No-ban hiányzik

Le Orme 2 2022.06.01. 22:52:38

A tervezés újabb csődje, az emberi butaság újabb diadala ez a projekt.

Éhes ló 2022.06.02. 06:18:56

Az emániákusok figyelmét felhívnam a postban elrrejtett pár fontos információra:
- 3 városi buszgarázs égett le. Mindenestől.
- a városi elektromos hálózat elégtelen az etöltés kiszolgálására már belépő szinten is
- a méregzöld ideológia és a jóemberkedés még szent grétával megfejelve sem írja felül fizikát
- a belső- és külsőégésű motorok nélkül a civilizációnk halott, ezért épp ideje lenne felébredni és leállni a méregzöld társadalompusztítással.

GyMasa 2022.06.02. 11:00:11

@Éhes ló:
És, ezért kellene inkább a mesterséges üzemanyagokat eröltetni...
Csakhát az ugye valódi megoldás lenne a problémára, (meg, nem mellesleg a mostani ororsz olaj helyzetre is) és akkor hirtelen szükségetelenné válna a sok klímaaktivista...
(Bár, erröl meg Douglas Adams jut eszembe, miszerint ez valóban így lenne, de még akkor is beletelne vagy 50 évbe az átállás...

GyMasa 2022.06.02. 11:01:13

Am´gy már nagyon kíváncsi vvagyok, mikor fogja valamelyik idióta sötétzöld követelni, hogy a mezögazdaság is álljon át az akkus üzemre...

kvp 2022.06.02. 19:16:20

@GyMasa: "Am´gy már nagyon kíváncsi vvagyok, mikor fogja valamelyik idióta sötétzöld követelni, hogy a mezögazdaság is álljon át az akkus üzemre.."

Ez mar folyamatban van. Jonnek ki egymas utan az elektromos munkagepek. Barhol at lehet allni elektromos uzemre, csak sokkal de sokkal dragabb lesz tole minden, de attol meg nem lehetetlen.

@apro_marosan_petergabor: "- A Mo-on forgalomban lévő E-buszok Ikarusz és más hatótávja 300km felett van..."

Ez nem annyira jo pelda, mert amikor az utasokkal teletomott elektromos mini varbusz nem tudott a megallobol felfele elindulni, csak miutan az emberek fele leszallt, az szerintem eleg kellemetlen volt. Azok a buszok is alul vannak meretezve, mind aksi kapacitasban, mind az aksicsomag maximalis aramleadasaban. Ezzel szemben a torok gyartmanyu "tamadas" tipusu dizel busz siman felment tele utasokkal (persze jo nagy fustfelhot hagyva maga utan a becsi kapuig). Van meg mit fejlodni. (meg tipikusan a varba felmeno emelekedokre pont jobb lenne a troli vezetek, mert ott rengeteg energia kell, persze muemlekvedelmi okokbol ez nem opcio) Arrol most nem is beszelek, hogy a kis elektromos buszokban a teli allofutes valamiert olajkalyhas lett.

Ezzel szemben az aksis Solaris trolik nagyon jol bevaltak, pont idealisak Budapestre.

@GyMasa: "És, ezért kellene inkább a mesterséges üzemanyagokat eröltetni..."

Ez pont fejlesztes alatt all, a Spacex ilyen rendszerekkel kiserletezik. Kell nekik, ugyanis a Marson nincs olajkut vagy gaztartaly, ha vissza akarnak jonni, akkor a marsi legkori szendioxidbol es a helyi fagyott vizbol kell valamit (metant, azaz LNG-t) osszehozniuk. Ez ha bejon, akkor a Foldon is megoldana az elektromos energia tarolasanak a problemajat. Ezert en a folyekony metant hasznalo uzemanyagcellas hibrid jaruvekben is eleg nagy lehetoseget latok. (a metant, azaz a szennel megkotott hidrogent sokkal konnyebb tarolni mint a sima hidrogent)

gigabursch 2022.06.02. 20:10:24

@GyMasa: @kvp:
Csak szólok, hogy Finnországban két nagy olyan gépgyár van, ami mezőgazdasági és erdészeti nagygepeket gyárt.
Mindkét helyen vastagon gyújtják a know-how-t.

Éhes ló 2022.06.03. 15:27:58

@GyMasa: míg a fosszilis energiahordozóink elegendő mennyiségben állnak rendelkezésre, semmi értelme a drágább alternatívákkal kínlódnunk.
Az olajkorszak végét a hetvenes évek első olajválsága során a kilencvenes évekre tették, majd a nyolcvanas években az ezeredfordulóra módosították.

Azóta további pártucat jóslatuk bukott meg, teljesen hiteltelenné váltak és átmentek klímahisztériázóba.

Az emberiségnek mindennél jobban szüksége van az olcsó energiára.
Erre nincs még a mostaninál gazdaságosabb alternatíva.
Nem is lesz még jó darabig.

GyMasa 2022.06.04. 20:41:33

@kvp:
"Ez mar folyamatban van. Jonnek ki egymas utan az elektromos munkagepek. Barhol at lehet allni elektromos uzemre, csak sokkal de sokkal dragabb lesz tole minden, de attol meg nem lehetetlen."
Jaja, egészen biztos vagyok benne, hogy az eddig, óránként 30+liter gázolajat fogyasztó kombájn, ami aratáskor reggel 5-től éjjel 10-ig egyfolytában aratott, majd ezután ennek az időnek legalább a felét a töltőn fogja tölteni, miután a paraszt odavezettette az ÖSSZES földje mellé a 100kW-os betápot, ÉS megvette az akkus kombájnját 10x annyiért, mint a mostanit...
Egészen biztos vagyok benne, hogy ez egy reális jövőkép!
(nem)
Itt IS segítene a mesterséeges dízel...
De, ugye az MEGOLDANÁ a problémát, tehát szóba sem jöhet a használata!

@GyMasa: "És, ezért kellene inkább a mesterséges üzemanyagokat eröltetni..."

"Ez pont fejlesztes alatt all,..."
Nincsen semmi szőkség "fejleszteni" a kémiai reakciók nagyon régóta megvannak, az AUDInak szabadalma is van a technológiára.
A Porsche szerint pedig kb 2EUR/liter áron a közeljövőben is elő lehetne állítani vele mesterséges üzemanyagot.
Tehát kizárólag egy politikai döntésre lett volna szükség úgy 5 évvel ezelőtt, hogy ezt is bevegyék a támogatott dolgok közé.
(mondjuk a bioethanol helyett, amiről azóta kiderült, hogy nem is igazáb pozitív az enerigaimérlege összességében.

"...a Spacex ilyen rendszerekkel kiserletezik. Kell nekik, ugyanis a Marson nincs olajkut vagy gaztartaly, ha vissza akarnak jonni, akkor a marsi legkori szendioxidbol es a helyi fagyott vizbol kell valamit (metant, azaz LNG-t) osszehozniuk."
Mondjuk, nekik azért nagy előnyük, hogy a Marson semmilyen hülye politikus nincs (még) ott, és emiatt nem köti a kezüket semmi.

" Ez ha bejon, akkor a Foldon is megoldana az elektromos energia tarolasanak a problemajat."
Pontosan, mivel az akkus tárolás egy teljességgel irreális fantazmagória ma.

"Ezert en a folyekony metant hasznalo uzemanyagcellas hibrid jaruvekben is eleg nagy lehetoseget latok."
AZ lehet, de azügyben még híreket sem lehet hallani, hogy bármiféle érdemi fejlesztés folyna a notebook méretű eszközöknél nagyobb kiszerelésben.

" (a metant, azaz a szennel megkotott hidrogent sokkal konnyebb tarolni mint a sima hidrogent) "
Ez igaz, de ennek ellenére sem túl népszerű a dolog.
A műbenzin- és gázolaj legnagyobb előnye, hogy gyakorlatilag nem kell kidobni a teljes ellátórendszert (csak az olajkutakat és a finaomítókat váltaná fel a sor elején a reaktor) és a semmiből felépíteni valamit helyette...

apro_marosan_petergabor 2022.06.05. 00:40:14

@kvp: Nem a Modulo kísérletről beszéltem (amelyek a mai napig azért vígan futnak). Ikarus, Volvo és más buszok vannak, mind tudják a 300km-es hatótávot. A buszok telepítése komplex projekt, szervíz, töltés, tárolás, képzés, útvonalkialakítás együtt kell menjen, harmonikusan - ez Wiesbadenben nem jött össze. Ez nem azt jelenti - még véletlenül sem, hogy az E-Busz megbukott.
süti beállítások módosítása