Pont egy évvel ezelőtt írtam meg részletesen a tapasztalataimat az új S-osztályról. A "polgári" autózás csúcsa, vitathatatlanul. Mit tud ehhez képest a már hangzásában is szigorú Maybach verzió? A válasz erre a kérdésre nem annyira egyértelmű, mint gondolnánk.
Abba, hogy hogyan kapcsolódik Wilhelm Maybach, és fia, Karl Maybach a Daimlerhez, nem mennék bele hosszan, számos cikket lehet találni a történetről. Maradjunk annyiban, hogy méltó helyen jegyzik a Mercedes hierarchiában a családnévvel fémjelzett modelleket.
A Maybach, mint különálló márka, mérsékelten volt sikeres a DaimlerChrysler égisze alatt az ezredforduló környékén. Túl szoros volt szemre is a rokonság egy "mezei" S-osztályhoz képest, miközben árak tekintetében nagyságrendi különbség volt a két modell között. A várt siker elmaradt, egy újkori Maybach igazi kuriózumnak számít az utakon.
Második kísérletként 2014-ben az akkori S-osztály még exkluzívabb verziójaként tért vissza a Maybach kiegészítés, még hosszabb tengelytávval, még több luxussal, mint az akkor csúcs S, ugyanakkor az árlista tetején továbbra is egy AMG verzió trónolt. S 65 AMG fémjelezte a csúcsot.
A W223 esetében, az Maybach verziók jelentik a csúcsot, egyből két motorral rendelhetően. Tudom, kicsit bonyolult, de némi áttekintés után egyértelmű lesz a képlet.
A jelenlegi S500 már "csak" hat hengeres. A tesztben leírtam, hogy ez nem jelent gyakorlati hátrányt, de azért a V8 az V8, és aki hajlandó erre áldozni, az megteheti, Maybachként.
Itt jön az első fontos elválasztási pont egy hétköznapi S-osztáyhoz képest. Maybach csak V8 vagy V12-ként létezik. Továbbra is nagyobb tengelytávval minden esetben, mint az S.
Nálam az 580-as, azaz a V8-as verzió vendégeskedik. Érezhető a különbség a 500-ashoz képest, ami 435 lóerővel nem számít ugyan alulmotorizáltnak, de a négyliteres V8-as 503 lóerős Maybach "alapmotor" érezhetően más reakcióval rendelkezik a legkisebb gázadásra. Nem, nem a sportosság itt a megfelelő kifejezés, ugyanakkor hang és erő szempontjából is megérdemelné a jelzőt. Egy érzékelhető fokkal szuverénebb, közvetlenebb, selymesebb, párnázottabb, határozottabb az élet még két hengerrel.
Az abszolút non plus ultra V12 további súlyos milliókkal terheli a büdzsét, 164 000 euró volt bevezetéskor a V8-as ára, ehhez képest 217 000 euróról indult a V12. További extra költésekre mindkét esetben bőségesen van lehetőség. 4,5 másodperces gyorsulás áll szemben 4,8 másodperccel, de ezek nyilvánvalóan lényegtelen részletek. A V12 feliratot büszkén mutogatni megfizethetetlen.
Egy S-osztály egyébként is a leghalkabb autók közé tartozik, amivel kényeztethetjük magunkat ezen a bolygón, a Maybach verzió további sok kilónyi hangszigetelést kapott, és a 4D Burmester hifi aktívan tesz is azért "noise canceling" fejhallgatókhoz hasonlóan, hogy hátul fekve, tetőtől talpig masszírozva, a hűtőből a Dom Perignon Rose Gold-ot előkapva még véletlenül se zavarjon bennünket semmi a külvilágból.
Hogy mindez megér-e adott esetben 100 millió fölötti vételárat? Minden viszonyítás kérdése. Egy Rolls-Royce nem jobb autó, ha a puszta műszaki paramétereit nézzük, vagy éppen a kényelmét. Különlegesebb, patinásabb, kékvérűbb. De objektív szempontokat, puszta műszaki paramétereket nézve nincs, ami elemelné ettől a szinttől, itt, a világ tetején ez a két autó van, ami számít.
Ehhez képest pedig egy Maybach nem drága. Ahogy mondtam, minden viszonyítás kérdése.
Köszönöm a Pappas Auto Magyarországnak a szép hétvégét a Maybach társaságában.
Ehhez képest pedig egy Maybach nem drága. Ahogy mondtam, minden viszonyítás kérdése.
Köszönöm a Pappas Auto Magyarországnak a szép hétvégét a Maybach társaságában.