Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

3 év múlva az EU autó exportőrből importőr lesz

2022. november 04. - Várkonyi Gábor Autóblog

A PwC friss tanulmánya szerint 3 év múlva az EU szégyenszemre már nem export nagyhatalom lesz autóipari szempontból, hanem megfordul a mérlege, és több autót fognak ide hozni, mint amit mi innen viszünk a világba. Így rogyik térdre egy évtized alatt a világ legerősebb, legversenyképesebb, legjobb autóit gyártó európai autóipar, mert az EU vezetőinek, valamint különböző lobbicsoportok romboló erejének egy önbizalmát vesztett iparág nem mert ellentmondani akkor, amikor életbevágó döntéseket hoztak elvakult ideológiák alapján.

313280217_615452930370992_2603128095478657777_n.jpg

Hét évvel ezelőtt még 1,7 millió autós mérlegtöbblete volt az EU autógyártásának, azaz ennyivel több autó volt kiviteli oldalon, mint behozatali oldalon. 2025-re a PwC szerint 221 000 autóval többet fogunk importálni, mint amennyit exportálni fogunk. 10 év alatt elolvad az előnyünk.


Ennek legfőbb oka az, hogy kínai gyártással terveznek európai cégek is, mivel az elektromos autós diktátumokat nem lehet másként teljesíteni. Ott a nyersanyag, ott olcsó az energia, kézenfekvő tehát ott gyártani. A világ CO2 kibocsátása ettől nyilván nem javul...

Nem elég ugyanakkor, hogy itt gyárakat zárnak be, amik oda települnek. Jönnek a kínai gyártók is.

A PwC szerint 2025-re 800 000 autót exportál majd Kína az EU-ba. Ebből 330 000 lesz EU-s gyártó kínai gyárából származó termék, a többi kínai gyártó autója lesz.

Tavaly 33 000 kínai autó érkezett, idén ez 66 000 körül lesz.

2017-ben Európában még majdnem 15 millió autót gyártottak. 2021-re 10 millió alá csökkent ez a szám, ebben nyilván a pandémiának is nagy szerepe volt.

Semmi de semmi determináció nincs ebben. A villanyautók rendeleti úton történő, merev határidőkre való kikényszerítése, az autóipar bűnbakká tétele, az érveket az asztalról lesöprő magatartás pontosan oda vezetett, amit most látunk. Drasztikus jólét csökkenés, tömeges munkanélküliség, elöregedő autópark, skanzenné váló Európa. Mindenki, aki ebben részt vett, megveregetheti a saját vállát. Megcsinálták. Végre autógyártásunk sem lesz. Csak teljes kiszolgáltatottságunk Kínának.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3217970510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Easy Driver 2022.11.05. 15:54:22

"...a világ legerősebb, legversenyképesebb, legjobb autóit gyártó európai autóipar..."

Jesszus Mária, ekkora épületes marhaságot... Azért az már túlmegy egy határon, amikor egy autóipari szakértő gusztustalan módon hazabeszél, és az olvasóközönségétől is elvárja, hogy ehhez bólogasson. Gábor, ezt a kijelentésedet pusztán csak a büszkeséged fűti, semmi tényszerűt nem tudsz felmutatni, ami ezt a fentit alátámasztaná. Hiteltelen és komolytalan. Számtalan ponton lehetne cáfolni, amellett meg a "versenyképes" szó egy relatív fogalom. Hol versenyképes? A VW Amerikában az? A franciák Amerikában vagy Kínában azok? Az Alfa vagy a Jaguar Európában sem az... És a többi, és a többi. Nevetséges.

W12petrol 2022.11.05. 21:00:37

@Easy Driver: te egy jo fajta hulye lehetsz, ha nem latod hogyha engedjuk a gagyi ertektelen villanyfosokat eloterb akkor sok ember veszti el munkajat es mernoki csodak mennek hulyek miatt a sulyesztobe! Hol versenykepes? A vilagon mindenhol a luxust a nemet auto jelenti audi bmw mercedes! Senki a nyomaba nem er foleg nem kina! De gondolom te egy suzuki swiftet vezess es almodozol hogy milyen csoda lehet egy villanyfos! Ritka hulye ember lehetsz!

Gdp 2022.11.05. 22:10:51

@W12petrol: Ez pontosan így van. En egyebkent a premium szegmenst nem féltem egyedül. Hasonlíts össze egy model s-t mind az 123887878 loerejevel es egy eqs 450-t. Az egyik 500 km et bír es belulrol egy jatekauto a masik meg olyan luxus mint a rolls royce, nio meg még 400at se bír de legalabb 40 millio... És egy árban vannak. Hozza teszem eqs bol több fogy mint model s bol. Ezt szerintem Várkonyi kollega is rosszul latja. A Merci Audi Bmw és azok fölött (Ferrari.Porsche,Bentley, RR) nincs senki veszélyben. Akit ez az elbaszott eu meg tud szorongatni az leginkább a stellantis és a skoda valamint az olcsobb volkswagenek (Hyundai Kia Suzuki is de azok minket nem érintenek). A kinaiak nagyjabol addig tudnak árban versenyezni. Utána már olyan vevők vannak akiknek elég nagy a zsebe ahhoz hogy a minőségért és a teljesitményért (villanyauto esetében ez a hatótáv inkább mint a lóerő) hajlandó pár millióval többet fizetni, ezek azok az emberek akik 50.000 euro felett vesznek kocsit. És ha megnezzuk a német premiumok innen indulnak. Amúgy meg az eu jelenlegi vezetése nem fog 2035 ig kitartani, ebben biztos lehetsz. Reálisan egyre több villanyauto lesz forgalomba, mondjuk 50%. De úgyis fog mindenki az Usaba és Azsiaba benzint és dizelt gyartani, szoval ha változnak a szabályok európában, amik tuti fognak (13 év alatt eltakarodnak a zöldnácik az eu bol és németországbol), egyszerűen csak elkezdik itt árulni őket. Aki ezt elbaszta az tényleg a Renault volt. Az összes többi gyártónak lesznek naprakész belsőégésű motoros és hibrid termékei, más piacokra. A fentebb szóló kollégát kérdezném, hogy miért baj az ha valaki büszke arra amit a saját országa (tudom az eu nem ország de europa azert ossze tartozik) készít? Igenis büszkének kell lenni magunkra, hogy van pár ipar amiben mi vagyunk a csúcs (Órák, Luxusautók, Divatmárkák (pl Gucci), High Tech ipari berendezések (Japán melett)). Ne félj a kínai nem lesz rád büszke, meg nem ismeri ezt az angol uriember magatartást, hogy eséyegyenlőség van a piacon, meg környezetvédelem, stb. A kínai olyan mint egy nagy segg, ahova teszik ott felzabál minden erőforrást, teleszarja aztán megy a következő helyre. Ébresztő Európa!!

W12petrol 2022.11.05. 22:27:30

@Gdp: annyi van hogy en a vilksnyhajtast utalom es semmibe nem nezem, ha eqst vagy s osztalyt kene vennem( de audis vagyok es most vettem egy uj rs7t) akkor gondolkodas nelkul az s-t vennem mert annyival tobb mint az eqs van benne lelek es stilus, es persze mernoki zsenialitas garmada! Bizom benne higy az 50% inkabb max 20 marad!

Gdp 2022.11.05. 23:37:31

@W12petrol: mondjuk en az eqs t se vetném meg, Annyibol egyebkent jot tett a németeknek ez a mostani helyzet, hogy kinaban nagyon nő a kereslet az elektromosra és így tudnak reagálni, europában is egyre inkabb. A helyi kínai ócóauto piacot sajnos a vw elbukja, egy kinaival kinaban nem fog tudni árban versenyezni. Nekem szemeély szerint nincs bajom a vilannyal napi szaladgálós városi kocsinak jelenleg egy e-up-ot hasznalok és erre jó. De többre nem. Ha utazni akarsz és nem töltőoszloprol töltőoszlopra baszakodni magyarán, akkor ennek semmi értelme. A nagy elektromosokat pl id.4 vagy tesla azok veszik akik évi 10.000 alatt mennek. Én Stuttgartban melózom, de meló miatt havi 1 hetet Győrben töltök (Audi egyik beszallitoja a cég...) na ha a dízelem helyett elektromossal nettó 1 napig kéne utazgatnom a 7 óra helyett már nyugtatókon élnék. Ezt a 300 d-t használom (c osztaly coupe 2.0l 250 loero) és 4,5 öt fogyaszt. Ennyit nekem megér oda-vissza nettó 2 nap inkább fizetem a dízelt. Amig ilyen igények lesznek, és lesznek ebben biztos vagyok, 50-60%-nál nem terjed el jobban az elektromos.

ikke i drift 2022.11.06. 09:30:46

Elképesztő, ami zajlik, ebben az a legszomorúbb, hogy semmilyen atomfizikusi képesítés nem szükséges ahhoz, hogy ezt a jól bemutatott folyamatláncolatot az ember megértse. Én még mindig bízom abban, hogy lesz valamiféle részleges hátraarc (mint ahogy apró lépésecskék történnek), de ebben az esetben is lesz egy elvesztegetett (minimum) 5-6 év, amikor teljes gőzzel haladt a szektor egy fals irányba.

Most megpróbálják a buszoknál is ugyanezt.

magyarbusz.info/2022/10/26/a-nullemisszios-buszok-vasarlasanak-kotelezove-tetelet-keri-11-europai-varos-az-eu-tol/

Negrogo 2022.11.06. 09:59:40

@Gdp: Egy tesla mikor volt premium? Sose volt az es most se az. Nem 1x leirtam mashol, hogy a premiumsag nem a 0-200 -tol fugg ahogy a vezetesi elmeny se kw kerdese!

Easy Driver 2022.11.06. 11:42:38

@W12Petrol: Az európai autóiparba nem csak a német prémiumtrió tartozik ám bele, hanem a Fiat, a franciák, a Volvo, a Jaguar, a Mini, a DS, az Alfa vagy a Land Rover is. Az autópiaci szakértők gyöngye arról feledkezett meg, hogy ezek közül több itt Európában is(!) küszködik. Miféle versenyképesség? Miféle "legjobb"? Az anyagi helyzetemhez meg abszolúte semmi közöd, gőzöm nincs, hogy kapcsolódik a témához, mit vezetek. Ha nem lenne autóm, akkor is leírnám a véleményemet, az ugyanis nem pénzfüggő.

@Gdp: Egy autópiaci szakértő a büszkeségét tartsa meg magának otthonra, a részrehajlás legkisebb jele se látszódjon a munkáján. Gáborén messzemenőkig látszik, nem én vagyok az első, akinek ez feltűnt. A büszkeség nem számszerűsíthető, nincs mértékegysége, érzelem táplálja, az ő munkája pedig statisztikákon, elemzéseken, tényeken alapszik - ha érzelmeket visz bele, hiteltelenné válik minden, amit mond/ír. Mitől lenne a legjobb Európa autóipara? Megbízhatósági, vevőelégedettségi felméréseket sosem nyer itteni márka. Jöhetne a második szempont, hogy ha jó, biztos népszerű is - de a Toyota a világelső, vagy épp a GM 80 éves elsőségét is írhatnám. Innováció? Hány ilyen dologról bizonyosodott be utólag, hogy zsákutca volt, vagy épp csak Európa kapott rá, semelyik másik kontinens? Amúgy meg az is relatív, hogy a "jó autó" kinek mit jelent. Ez nagy vitát tudna szülni, ha ebbe belemennénk.

@Negrogo: A Teslát mindenhol prémium vagy luxury brand-ként említik. Nem is attól függ a prémiumság, hogy a felszín szépre meg van csinálva, aztán kigyullad, lerohad, hibakódokat dobál, lekopik, mállik, stb., mint sok német. Nem célszerű lenne esetleg a mechanika stabilitására több pénzt áldozni a beltér anyagai helyett? És akkor talán több esélyünk lenne vevőelégedettségi felméréseken feljebb másznunk?

Gdp 2022.11.06. 12:39:01

@Easy Driver: mondjuk ha német kocsid lenne tudnád, hogy még a bmw-re sem soha az első második tulaj panaszkodik. Azoknak van pénze karbantartani. A 3. jól lerúgja aztán aki kevésből akar és megveszi 4.ként és szintén nem tudja karban tartani azalatt esik szét. Egyébként aláírom van pár márka ami szenved még itt is. (Jaguar, Alfa Romeo, Citroen) De általánosságban elmondható az olasz-francia-angol autókról is hogy ha kisebb a vásárlói közönség azokat jól kiszolgálja. Véleményem szerint nekik fog legjobban betenni a "kínai invázió", a japánok illetve a dél-koreaiak mellett. A többi ázsiait nem sajnálom, de remélem lesz annyi esze a kisebb pénzű vevőknek hogy Peugeotot vesznek pl.:MG (csak a neve angol, valójában kínai szarláda) helyett. E-2008 pont egy árban van az MG ZS el. VW ID.3 egy árban van az MG 4-el (most még drágább, de 2023-ban jön a facelift és lejjebb viszik az árat). MG Marvel egy árban van az ID,4-el. Hadd ne mondjam a Volkswagenek hatótávja 100 km mel nagyobb és ismert minőségben készülnek. Ugye te sem mondod hogy inkább kínait vennél a felsoroltak helyett?

Easy Driver 2022.11.06. 20:15:39

@Gdp: Senki sem akar "kisebb" vásárlóközönséget. Mindenki nagyot akar. Az marhára nem megnyugtató pl. egy Alfának, hogy a föld egyetlen régiójában sem adnak el belőle sokat, nem véletlen, hogy ultimátumot kaptak Tavarestől, hogy ez nem sokáig mehet így tovább. A kínai invázióról egyelőre még nem igazán sok fogalmunk lehet, de egy fontos dologról megfeledkezel: több száz(!) kínai gyártó van, és odahaza, Kínában egyre többen ismerik fel, hogy jó a hazai cucc és azt vesznek. Ez azt eredményezheti, hogy kiszorulnak a külföldi gyártók Kínából, a közelmúltban a Suzuki, a Renault, az Acura is kivonult, a napokban jelentette be Tavares, hogy a Peugeot, a Citroen és a Jeep is csatlakozik. A világ legnagyobb piaca. És elbukták.

Arra ne legyél büszke, hogy előítéletes marhaságokat tolsz ide, mint érvet(?). Fordítsuk meg a dolgot: Kínának ugye jóval nagyobb tapasztalata van telefon-, táblagép, PC és egyéb hasonló dolgok tervezésében, mint a fricceknek(van német okosteló?). Ez a terület és az elektromos autó szorosan összefonódik. Ha ebből indulok ki, jóval nagyobb bizalmam van a kínai termékekben, összerakottságban a kínai sem lesz rossz, viszont egy szoftvernek nincs minősége. Jól meg kell írni, a német nem tudja. Az ID-sorozat abszolút nem tűnik ki beltérminőségben, úgyhogy ezt az ütőkártyájukat is kilőhetjük. Semmi pénzért nem kéne amúgy se VW, Peugeot még annyira se. A kínaiak hidd el, jól felkészültek abból, mi kell ide, nem Flybo Total Electric-szintű izéket hoznak ide. A Hongqi márka egyenesen a Bentley-nek, Rolls-nak állít konkurenciát, Norvégiában már ott vannak. Európának csak néhány autómárkája van, az USÁ-nak is, a Japánnak, Koreának is, nem fognak tudni ellenállni az inváziónak. Olyan, mintha minden nap létrejönne ott egy új autógyártó. Még egyszer leírom: a legfájdalmasabb Európának az, ha a márkáik kiszorulnak Kínából, többet Kína tart a víz felett. Az, hogy Európában mi lesz - egy kisebb piacon -, az másodlagos. Kínában van a nagy meccs, ott folyik a vér.

Gdp 2022.11.06. 21:51:29

@Easy Driver: Akkor forditsunk meg egyet a dolgon. Ha szerinted a szoftver szamit csak akkor jó erzes lesz az nagyon jol szoftverezett mg marvelben 370 km kent megallni töltögetni. Amugy meg aminek jo a szoftvere az a tesla meg az allitolagos nio, de ha nincs 40 millad akkor azt jegelheted is. Az mg nek pont olyan a tolatokameraja mint a play station 1. Valoban jo szoftver. Ezt en is elismerem, az id.3 belseje kuka, De jon jovore a facelift, ezt mondtam az elobb is, azt kell majd megvenni. Uj belsovel fizikai gombokkal és csökentett vételárral. De az id.4 minden csak nem gagyi belül. Hány német okostelefon van? 1 sincs. Hány német szenzorikai, robotikai, automatizációval foglalkozó cég van? Reggelig sorolhatnám. (Bosch, Siemens, Festo, Balluff) csak a legnagyobb közül pár. A vezetéstámogató rendszerek nem is mennek bele az Audikban fékézés nélkül az úttorlaszba mint az autopilot, meg lemegy a csodás nioban a töltésre az utrol. Igen van még egy igaz allitasod. A kinai belpiacon visszaeses lesz a németeknek, de inkabb csak a vw-nek. Az olcsó+középkategoriat (ez kb. Europaban egy dacia szint de ott a vw gyart olcso kocsit is) el fogják bukni. A vw csoport eladasai éveken belül vissza fognak esni 20-25%-kal. Ez biztos. De a felső-közép kategoriat és a fölött tartani fogják. Miért? Mert aki 40.000 euro felett vesz autót azt nem az ár befolyasolja, hanem az előbb felsorolt megallapitasok. Ha minden ugy mukodne ahogy te felsoroltad akkor már nem létezne a piacon csak dacia meg suzuki, mert eddig az volt az olcsó és volt benne erintoképernyő, néha még naprakészebb szoftverrel mint a németekben..(ez mondjuk szégyen a vw-re nézve, de ezért vettek most 3 szoftver céget kinaban, mert ők is tudjak a gyenge pontjukat). Ezek a te szempontjaid, NEM mindenkié. Ha te eddig suzukit vettél és ezután mg 5-öt fogsz (ez a legolcsobb mg és még így is 35%kal dragabb mint a suzuki) akkor hajrá szíved joga. De aki eddig vw-t vett és nem suzukit az nem csak az árat meg az erintoképernyős biszbaszt nézte a kocsiban és ezután sem azt fogja. És ez így lesz a kínai belpiacon is. Ezért mondtam hogy a németek a feslő kategoriaban életképesek (40.000 euro+).

Negrogo 2022.11.07. 11:52:15

@Easy Driver: De hol es kik emlitik igy? Nem ertem? ~4 szinben kaphato, illesztesi hezagokkal, ~2 fele belterrel, ami meg puritan is es az anyagminosege se uti meg a szintet! A szappantarto formaval? Ahogy irtam, attol, hogy 3mp a nulla szaz par modellnel attol nem az. Eleve a nagy teljesitmeny mogott sincs mernoki tudas. Nem egy 9-10 ezret porgo szivo motor. Attol, h egy kinaban legyartott kijelzo oda van baszva kozepre es erintos? Mitol? Tenyleg nem ertem. Vagy azert mert ki lett nevelve egy zombi fogyasztoi tarsadalom es okos telon elik az eletuket amit az autoban is folytatni akarnak? Parasztvakitas az egesz auto ahogy van amit kb. fele annyit er mint amennyiert eladjak. Illetve a premiumsagot ki kell erdemelni es az ev tizedek nem par ev.

Negrogo 2022.11.07. 12:05:53

@Gdp: "A 3. jól lerúgja aztán aki kevésből akar és megveszi 4.ként és szintén nem tudja karban tartani azalatt esik szét"

Ez nagyon messza all a valosagtol. Mondom ezt 3. tulajos BMW E39 birtoklokent. :) En 15 eve vettem meg es mai napig megvan, amire a vetelar 3-4x -eset koltottem mar el, h ujszeru allapotban maradjon es ertek allo legyen. Mi tobb mar 6-7 eve felfele megy az ara. Azt elismerem nagy a szoras es eleg nagy a kontraszt a regi bmw vasarlok kozt. Mivel ott is vannak a luzerek akik megveszik az 500 ezres szart ami eleve felejtos es arra sincs penzunk, hogy felig tankoljak, meg ott vannak azok is akiknek lenne penze ujra is vagy ujszeru 3-4 evesre is de a 2000 utaniak nem erdeklik es kifizetik az E39-ert a 12-15.000 eurot es arra is van penze, h elvigye fenyezohoz, borfestohoz, extrazza, kicsereljen barmit is gyari alkatreszekre ha az kell. Itt ilyenkor mar ugye 8-10 millakrol beszelunk es egy 20-25 eves autorol.

Gdp 2022.11.07. 23:47:38

@Negrogo: Na látod te egy vagy az 1000-ből, aki így használja a régebbi BMW-t. Hozza teszem én is csípem a bmw-ket, sok ismerősömnek ment el 30d 3-400ezret (ezek raadasul pont a hibas egr-rel felszerelt motorok voltak, csak a gondosabb tulajok javitatták) megfelelő karbantartással, csak sajnos ahogy öregszenek kb ezt az 5%-a sem kapja meg, ezért van rossz hírük használtan.

Negrogo 2022.11.08. 12:47:34

@Gdp: Nekem igy, hogy koltottem ra 1x volt treleren 15 ev alatt es oda is labon alltam fel vele. :) Eltort az eredeti (!) 20 eves vizpumpam. Es itt is a serviz hiabazott mivel egy nagy szerviznel mondtam, hogy nezzenek at mindent es amit kell az csereljuk. Egy szo mint szaz pont az egyik oka a megtartasanak a megbizhatosaga.
süti beállítások módosítása