A Jato Dynamics analízise alapján tavaly 131 új autót mutattak be a világon. Ebbe nincsenek beleszámolva modellfrissítések, átemblémázott, de már létező autók, illetve koncepció autók sem. Ezek azok az autók, amik piacra kerültek, és megvehetőek.
Az újdonságok majdnem fele kínai gyártóktól érkezett. Átlagosan havi 5 teljesen új modell mutattak be. Összesen 62 darabot. SAIC, Geely és Great Wall a sorrend, 10-8-6 autóval.
Ha összességében nézzük márkákra bontva az újdonságokat, akkor a Toyota vezet 8 autóval, őt követi a Honda 7 modellel, a dobogóra még a Chevrolet kerül fel, 5 autóval. A Top 10-ben összesen 4 kínai márka szerepel.
Globálisan nem meglepő módon SUV túlsúly van, az újdonságok több, mint fele ebben a kategóriában lép fel.
Eközben "otthon", a kínai piacon épp szenzáció gyanús hírek elé nézünk. Amint meg lesznek a FAW-Volkswagen decemberi eladási adatai, kiderül, hogy évtizedes elsőségüket megtartva vezetik-e tovább a világ legnagyobb autópiacát, vagy a kínai-német vegyesvállalatot beelőzi a vertikális integrációban vezető BYD, ami tényleg bombasztikus hír lenne. A BYD ugyebár nem támaszkodik külföldi partnerre, ami eddig a megszokott forma volt, de már régen nem ott tartanak a kínaiak, hogy szükségük lenne erre. Inkább fordított a helyzet.
Ami pedig az összpiaci helyzetet illeti: a top 10 kínai cég (vegyes és nem vegyes együtt) 2022 január és november között a belső piaci eladások 86,2 százalékát lefedte. Majdnem 21 millió autót adtak el. A teljes piaci az utolsó hónap adatai hiányában, becsülve 26,8 millió autó.
Elevenen fogják megenni Európát is. Beletették az elmúlt 3 évtizedüket, hogy eljussanak ide. Az autóiparukat pedig nem fékezi, hanem teljes vállszélességgel támogatja a kormányzat. Az EU piac a fele sincs a kínainak.