Igen, megint egy villany tesztautó. Minden gyártónak elemi érdeke a jelenlegi körülmények között ebbe az irányba vinni a tesztparkot, és én is abból főzök, amit kapok. Az MG5 ugyanakkor kifejezetten érdekelt, legfőképpen azért, mert nagyon nehezen érthető számomra, hogy egy ilyen autónak tűnő autót, egyszerű, sallangmentes, polgári kombi kivitelben mégis mi a fenéért nem tudtak eddig prezentálni sehol máshol, elektromos hajtással?
Tudom, már csak párat kell aludni, és itt lesz x, y és z gyártó kompakt villanyos kombija is hetvenkettő darab SUV mellett. De jelenleg nincs, és valóban marha nehezen magyarázható, hogy ezt a feladatot a SAIC volt képes elvégezni, ráadásul egy olyan autóval, ami ránézésre sem villanyosnak készült alapvetően.
Talán nem veszik zokon az MG-nél, de azt, hogy a 4 miért ér el ilyen darabszámokat Európában is, egyszerűen nem tudom magamnak megmagyarázni, azon túl, hogy a klasszikus kereskedelmi oldali tevékenységet egy motiváltabb hálózattal végeztetik, mint a többiek. Termék és ár kapcsán ezt a mennyiséget egyszerűen nem érzem indokoltnak, mert bár semmit sem csinál rosszul a 4, de annyival nem olcsóbb, mint amennyivel névtelenebb a konkurensekhez képest.
Az 5, az egy más kérdés. Ahogy írtam, lényegében egyedüliként van jelen az "olcsó" villany kombi piacon, és igény, az láthatóan van rá. Már az döbbenetes volt, hogy nyáron Edinburgh környékén milyen mennyiséget láttunk a brit/kínai modellből, ami feltűnően feltűnés mentes.
Formailag lényegében lehetne bármi. Leginkább egy 2012 körüli Hyundai, kicsit ráncfelvarrva. Nem a kinézete lesz az, amiért választják, ugyanakkor megakadályozója sem lesz a külseje annak, hogy terjedjen.
Megkockáztatom most, hogy magamra haragítok pár márka rajongót, de ha egy hasonlattal élhetek a jellegét tekintve annak, amit látunk, akkor a következőképpen írnám le: ha tíz évvel ezelőtt egy KIA/Hyundai olyan volt, mint az Aldiban vásárolt VW, akkor ez most olyan, mintha az Aldiban vett VW-t most a JYSK másolná.
Semmi sem gagyi. Semmi sem vállalhatatlan, vagy furcsa. Semmi sem kiemelkedő. Minden olyan elfogadhatóan "van".
Lehet, hogy elsőre ez valami degradáló, lesajnáló szövegnek hat, de cseppet sem az. Azt szeretném érzékeltetni ezzel, hogy van olyan gyártó jelenleg az EU piacán, amely vette a fáradságot, és csinált egy lényegre koncentráló, élhető, kétszer ilyen drága autók hatótávjával vetekedő villanyautót, ami nem akar többnek látszani, mint ami, és ez alapvetően egy egészen szimpatikus megoldás.
Kína infotainment nagyhatalom az autóiparban, de ezt az MG-nél továbbra is ignorálják, mert se nem különösebben gyors, se nem különösebben egyszerűen kezelhető a központ kijelző, amely legalább gombokkal támogatott. Klímát állítani nem épp a legintuitívabb folyamat, a telefon tükrözéshez kábel kell, kicsit olyan, mintha azt mondanák, hogy Európának jó lesz ez is. Nagyon nagyot nem is tévednek vele.
A "long" kivitel 400 kilométeres WLTP-t tud, bruttó 61,1 kWh-s nmc-s akksival. 20 körüli fogyasztással a 300 kilométer bőven működik, 15-16-os fogyasztás klasszikus villanyautós stílusban nem lehetetlen.
Ami érdekes: nagyon autószerű a mozgása, ami a súlyadatra pillantva rögtön érthetővé válik. 1550 kilogramm körüli értékeket kommunikál a gyár. Ez egy elég könnyű villanyautó.
A trakció ugyanakkor nedves időben nagyon gyenge, a kipörgésgátló hangolására a feltétlenül szükségesnél egy jüannal sem költöttek többet, az első tengelyen a gumik cseréje gyakori lesz, óvatos lábbal vezetve is. A menetteljesítmények meghaladják azt, amit a futómű tartalékai indokolttá tennének, és a fék sem különösebben harapós, valamint a fordulókör is legfeljebb átlagos.
Ami ennél sokkal inkább érdekelni fogja az átlag vevőt, az az, hogy a ballonos gumikkal, a lágy csillapítással, a hosszú rugóutakkal, a nagy hasmagassággal és a benzines autókhoz képesti mégis csak magasabb tömeggel egy utat vasaló, kifejezetten komfortos összképet ad az MG5. Stressz mentesen lehet mozogni a forgalommal, a nyomaték mindig ott van, hogy beférjünk oda, ahova kell, és kifejezetten gyenge minőségű utakon is zörgés nélkül, öblösen (de nem precízen) mozogja ki nekünk a kátyúkat.
Tudunk tölteni eszközöket az autóról, ezt is csak jóval drágább autókban láttuk eddig, ugyanakkor az autót tölteni közepes sebességgel lehet. 87 kilowattóra DC-ről nem mondható forradalminak.
A konfigurátor szerint most 14 millió körül hazavihetjük a nagyobb hatótávú MG5-öt, ebből jönne le még az állami támogatás annak, aki fel tudja használni. Erős csomag olyanoknak, akiknek kell a hely, nem akarnak sokat költeni, de mindenképpen elektromos autót szeretnének, kényelmes hétköznapi igavonónak. Egy korunk kütyüivel felszerelt G Astrát, villannyal. Korrekt csomag.