Ha így mennek tovább a dolgok, akkor autógyártás sem igen marad a kontinensen. Nagyjából így lehet összegezni Luca de Meo és John Elkann közös interjújának a mondanivalóját. A La Stampa-nak nyilatkozott a Renault és a Stellantis vezetője.
Pontról pontra vették azt, ami aggodalma az iparnak sok sok éve. Az európai piac nehézségeinek a döntő része a szabályozói oldalból fakad. Nem a kínai konkurencia, nem a külső tényezők, nem a villanyautók kihívása, nem az kontinens autóiparának a versenyképességi problémája. A szabályozás.
Az európai politikai döntéshozók konzekvensen a saját iparuk ellen hoztak döntéseket, amelyek pontosan oda vezetettek, amivel kapcsolatban figyelmeztettek az iparág szakértői. A kisautók 30-40 százalékkal drágultak 10-15 év leforgása alatt, aminek a CO2 büntetések és a részben felesleges vezetéstámogató rendszerek az okozói. Az autók egyre nehezebbek, egyre bonyolultabbak, egyre drágábbak, és egyre kevesebben engedhetik meg maguknak ezeket, emelte ki Luca de Meo.
Elkann szerint a technológia semlegesség útját kellene járni, hiszen az elektromos autó önmagában nem megoldás, lényegesebb kérdés lenne, hogy minél hamarabb tűnjenek el az öreg és szennyező autók a mindennapjainkból, amit úgy nem lehet elérni, hogy egyre drágább autókat kényszerítünk gyengülő vásárlóerejű európai polgárokra.
A két vezető szerint katasztrófa a jelenlegi piaci helyzet, és ilyen mértékű zsugorodással sok gyárat kell bezárni a kontinensen, és sok adóbevételtől fognak elesni a kormányok. Az autópiac az egyetlen nagy ágazat, amely nem állt helyre a COVID után, és tartósan hiányzik 3 milliónál több eladás a korábbi évekhez képest. Már csak évi 15 milliós a volumen, és nem látszik a javulás. 250 millió autó fut Európában, az egyre durvábban öregedő autópark pedig nem a "zöldülés" irányába hat.
A Stellantis és a Renault is különösen megsínyli, hogy a jelenlegi szabályok pontosan azokat az autókat teszik egyre inkább elérhetetlenné, amelyek az üzletük gerincét képezték. A kicsi, magányszemélyek által is könnyen új autóként is megvehető, megfizethető autók piacát. A német prémiumokat eddig kevésbé érintette az egyre komplexebb autók kérdése, sőt, számukra ez lényegében kedvező trend volt, emelte ki a két szakember.
Jelenleg a mérnökök negyede csak a szabályok betartásán dolgozik Elkann szerint, ami nyilvánvalóan fenntarthatatlan, és röhejes.
Külön kategória létrehozását sürgetik a kicsi autók számára, japán kei-car-hoz hasonló járművekkel.
Mindezt évekkel ezelőtt látni lehetett. Nem szabadott volna idáig fajulnia ennek, de talán, talán még nem késő. Határozott ellenállás kell az autóipar képviselői részéről az EU-s túlburjánzó bürokrácia kapcsán. Különben csak egy letarolt piac leszünk, más birodalmak játékszere.