




Jim Farley október óta van a Ford élén, és már a kinevezésekor lehetett tudni, hogy nem az eddigi óvatos, konzervatív oldalazó mozgást fogja folytatni a cég, hanem mélyreható és gyors változások lesznek a vállalatnál.
Farley a legjobb úton van ahhoz, hogy Alan Mulally menedzseri tehetségéhez mérjék a teljesítményét. A folyamatos részvényárfolyam esést megállította, sőt, október óta majdnem duplájára emelkedett a Ford papírjainak az értéke. Farley hitelesen adta el magát a befektetőknek, mint olyan vezető, aki érti, hogy mi a jövő üzleti modellje az autóiparban. Az időnként kicsit belassult mamutként támolygó detroiti óriás az elmúlt időben új lendületet kapott.
Semmi sem jelzi ezt jobban annál, mint hogy sikerült a fedélzetre húzni Doug Fieldet, aki eddig az Apple-nél dolgozott a végtelen történetnek tűnő Apple autón. A világ legsikeresebb és legtöbbre értékelt vállalatától a "lenézett" autóiparba tért vissza, ahonnan egyébként indult, ráadásul pont a Fordtól. Közben volt egy kitérője a Teslánál is, ahol nem kisebb feladatban vállalt vezető szerepet, mint a Model 3 bevezetésében.
Farley kiemelte, hogy "vízválasztó" ez a cég történetében, és "monumentális pillanat" a cég életében Field érkezése, aki "annyi mindent ért el".
Több ez egy egyszerű személycserénél. Csak gratulálni lehet a Fordnak ehhez!
Forrás
Húsz éve nem volt akkora rendőri akció a Bajorországban, mint amekkora a "Mobilitási kiállítás" kapcsán lett szervezve.
A bajor belügyminiszter 4500 (!!) rendőrt mozgósított a kiállítás zavartalan lebonyolítására. Speciális egységek és helikopterek figyelték a terület környékét. A részben szélsőbalos és anarchista miliőből jövő "aktivistáknak" akik a "környezetért" aggódnak, sikerült ennek ellenére megbénítaniuk a forgalmat München környékén az autópályán.
Közvetlenül a kiállításnál pedig Greenpeace aktivisták tüntettek a belsőégésű motorok azonnali betiltásáért.
Mindezt egy "mobilitási kiállítássá" átnevezett, tulajdonképpen nem is rendes autókiállítás kapcsán. Olyat már tartani sem lehetne, túltengene a "tolerancia". Így mindenki zöld közlekedésről, villanyautókról, car sharingről, elektromos bringákról, hidrogénről és ehhez hasonlatos "bolygógyilkosságokról" osztott meg infókat az IAA-n. Egy darab belsőégésű motoros autót mutattak be: a Dacia Joggert, ami szociális irigység generálására aligha alkalmas.
Félreértés ne essék, csodás, hogy van egy kiállítás, ami a jövő mobilitásával foglalkozik, és az is egy izgalmas kísérlet, hogy a fenntarthatóság köré szervezik a témákat, és újra keretezik a kérdéseket. Az "aktivistáknak", ahogy a médiában szinte már simogatva nevezik ezeket az ökoterroristákat, ez sem elég. Nekik egyetlen megoldás létezhet, és ezzel kapcsolatban jó lenne végre feladni az illúziókat: ha az autóipar felszámolja önmagát. Soha nem lesz ugyanis elég a hátrálásuk. Addig jönnek, amíg az autóipar hátrál.
Mindezt egy olyan országban, ahol a jólét gránit alapja maga az autóipar. Lassan már naponta kellene elnézést kérni érte. Elérkezünk még oda is, hogy úgy néznek majd az autóiparra, mint a dohánygyártókra, ha ezzel a leszegett fejjel bandukolnak tovább. A eszem megáll, tényleg.
Frank Weber, a BMW fejlesztésért felelős igazgatótanács tagja az IAA hetében ismét határozottan figyelmeztette a konkurens német márkákat azzal kapcsolatosan, hogy mindenki az egyéni útját járja az autók operációs rendszerei kapcsán.
Sokan és sokféleképpen felhívták már arra a figyelmet, hogy a jövőben a szoftver lesz a kulcsa az autóiparnak, ebbe most nem mennék bele ismét. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor állandó téma, hogy van-e értelme a big tech anyagi erőforrásaival és kompetenciáival egyáltalán nekiállni versenyezni. Szerintem abban a formában, ahogy ezt most próbálják űzni a gyártók, nincs. Több szempontból sem.
Ezt állítja Weber is, aki kooperációra hívja a konkurenseket a témában, mert gazdaságtalan és lehetetlen hatékonyan szoftvert fejleszteni autós operációs rendszerekre úgy, hogy mindenki a maga buborékát akarja kialakítani. A VW és a Daimler is nagyon ragaszkodik a saját megoldásokhoz, míg a Stellantis vagy a Ford már régen feladták a harcot, és belátták, hogy a helyzetükben hasznosabb ezt a "nagyokra" bízni.
Igen ám, de van itt még egy, kevésbé látványos, ugyanakkor sokkal messzebbre vezető mellékhatása annak, ha a gyártók egyik fele tömegesen kezd el saját megoldásokat felhúzni. Az eddigi alrendszerekből felépülő ökoszisztéma nem lesz fenntartható, emiatt pedig az európai beszállítók és gyártók versenyképessége lesz veszélyben.
Amíg ugyanis a Bosch, Continental és a többiek modulokban gondolkodva kompatibilisek voltak egy láncszerűen összerakott rendszerben, azaz több helyre is képesek voltak gazdaságosan eladni a fejlesztéseket, mert meg volt hozzájuk a metszéspont, addig a mindent egyben kezelő új jármű operációs rendszerek korszaka új kihívások elé állítja a beszállítókat is. Ezzel nem lenne semmi gond, ha valamiféle standardizáltság elérhető lenne. Abban az esetben azonban, ha a gyártók egyenként hoznak létre elszigetelt rendszereket, mindent egyenként kellene hozzáilleszteni adott gyártó adott standarjaihoz. Nem hatékony megoldás.
"Vigyázat, egy hiba, ha minden gyártó saját operációs rendszer fejlesztésébe kezd, ez egy zsákutca" Nyilatkozta Weber a Süddeutsche Zeitungnak.
Egy biztos: a villanyra való átállás is nagy kihívás, de ez a kérdés még jelentősebb ügy.
Kijött az aktuális J.D. Power jelentés. Akinek ez nem mond semmit: az egyik legfontosabb vevőelégedettségi felmérés az amerikai piacról, immáron 35 éve. A vásárlás utáni hónapokban tapasztalható problémákról és az általános megelégedettségről kérdezik a vásárlókat és a lízingbe vevőket. A legutolsó adatgyűjtésben több mint 110 000 ügyfél válaszolt részletesen a kérdésekre.
A jó hír: a Covid nehézségei ellenére 32 márkából 20 javított az eredményein. Világosan kirajzolódó trend, hogy az infotainment körül tapasztalható a legtöbb gond.
Míg korábban zajok, zörgések, hajtáslánc problémák, összeszerelési pontatlanságok okoztak kellemetlenségeket, addigra mára egyértelműen a fedélzeti elektronika okozza a legtöbb fejfájást, ráadásul úgy, hogy egyáltalán nem biztos, hogy hibás működésből fakadóan. Magyarul: a nehezen használható, vagy körülményesen kezelhető rendszerek ugyanolyan frusztrációt okoznak a tulajdonosoknál, mint az esetleges meghibásodások.
Android Auto és Apple Car Play körül tapasztalható a legtöbb negatív visszajelzés.
Minden negyedik panasz infotainment körül keresendő, és a TOP 10 problémából hat is ezzel a témával kapcsolatos a J.D. Power szerint.
Korábban a hangfelismerés és beszédvezérlés volt a vezető probléma egy évtizedig.
Az Infotainment kapcsán ráadásul az egymásra mutogatás a jellemző az iparágban, a gyártók a beszállítókat hibáztatják, és beszállítók pedig a gyártókat, ráadásul a vevő szemszögéből nézve egy elrontott szoftver nem egy olyan gond, amit márkaszervizben képesek javítani. A használat teljes ideje alatt gondot okoz.
A mostani eredmények alapján egy nem várt elsőséggel a RAM márka örvendezteti meg a Stellantis vezetőit. Prémium gyártók jellemzően nem szoktak jól szerepelni, hiszen a módszertan alapján a szubjektív elvárásoktól való elmaradás sokat nyom a latba az elégedettség kapcsán, és aki drága autót vesz, annak magasan vannak az elvárásai.
A Lexus ezzel együtt is stabilan jól szokott szerepelni, ahogy most is, és általánosságban ázsiai és amerikai márkák szerepelnek elől, a TOP 10-be egyedül a MINI került be európaiként.
A Tesla sokat javult, a J.D. Powernél a legutóbbi alkalmakkor messze a mezőnytől leszakadva volt utolsó, most a harmadik hátulról. A Tesla esetében inkább a klasszikus autóipari nyűgök okoznak gondot, nem a szoftveres problémák.
Forrás
Sok lamentálás, találgatás volt már az autó és a tech iparban egyaránt arról, hogy az önvezetés üzleti szempontból milyen távlatokat nyit.
Ha a technikai aspektusokat most figyelmen kívül hagyjuk egy pillanatra, a pusztán üzleti megközelítés tekintetében régóta az az álláspontom, hogy az autóiparban egy valódi diszrupciós pont lesz, ha lesz, az pedig az önvezetés, ha egyszer megvalósul, és fel tudnak rá húzni egy működő üzleti modellt. Nem az a kérdés, hogy lenne-e erre kereslet, mert meggyőződésem, hogy lenne, és villámgyorsan alakítaná át a most ismert kereteket és pénzáramokat az iparban. A kérdés az, hogy mennyiből lesz egyszer megvalósítható, és mennyire lesz elérhető, széles tömegek számára, belátható időn belül.
A technológiával kapcsolatos remények alapjaiban határozzák meg egyes céges értékét tőzsdei szinten, és ha a nagy felkavaróra, a Teslára gondolunk, akkor biztos, hogy az FSD rövidítésű, magát önvezetésnek aposztrofáló megoldás alapjaiban határozza meg a cégről kialakult képet, akkor is, ha rengeteg kritika övezi az elnevezést, a bevezetését és az ígéreteit is.
Most ezeket a kérdéseket is hagyjuk figyelmen kívül egy pillanatra. A legkeményebb kritikusoknak is el kell ismerniük, hogy releváns és fontos kutatómunkát végeznek, akkor is, ha a közvélekedéssel ellentétben a szakmai ragsorokban az első tízbe nem szokott bekerülni a Tesla, ha az önvezetési kompetenciákat rangsorolják.
Ami a bejegyzés apropóját adja: megjelent egy felmérés "Troy Teslike"-tól, ahol 17 000 Tesla vásárló kapcsán próbálják kideríteni, hogy hogyan változik az FSD fogadtatása, milyen arányban vásárolják meg a szoftvert, és területi illetve modell eloszlásban milyen képet fest a helyzet jelenleg.
Nem meglepő, hogy a drágább modelleknél, (S, X) jóval többen kérik az opciót, mint a kisebbeknél. Ami viszont nagyon meglepő: csupán 11% szeretné a jelenleg megkérdezettek közül. Ez nagyon jelentős visszaesés, amit többek között azzal magyaráznak, hogy Európában és Ázsiában most indult be nagyobb szinten az értékesítés, és ezeken a piacokon a nevével ellentétben még messze nem önvezetni képes megoldás a forgalmi és infrastrukturális adottságok miatt kevésbé használható. Én hozzátenném, hogy a szabályozói oldal sem feltétlenül kedvező.
Az elfogadottság egyébként akkor csökkent jelentősen, amikor a szoftvercsomag árát nagyon megemelte a cég. Jelenleg 10 000 dollár az amerikai piacon. A Tesla szempontjából pénzügyi eredmények tekintetében kulcsfontosságú, hogy ezeket a szolgáltatásokat magas arányban vegyék igénybe a vevők. Az autóik lényegében a későbbi, pénzért kínált szoftverfrissítések "hordozói", ami egy totális paradigmaváltás az eddigiekhez képest. A hajtások módjáról vagy a vásárlások mikéntjéről lehet vitatkozni még évekig, egy dolog azonban biztosnak látszik: az egyszeri hardver eladásból származó pénz kevés lesz hosszútávon az autóipar klasszikus szereplőinek a fennmaradásához. Mindenki keresi annak az útját, hogy a vevőtől, vagy szolgáltatást igénybe vevő ügyféltől minél többször és minél hosszabb időn keresztül lehessen pénzt legombolni. Akinél hihető üzleti terv és működő technológia készül erre, az tőzsdei értéken is ki fog emelkedni a mezőnyből.
Az egyszeri alkalommal 10 000 dollárért megvehető FSD lehet, hogy így nagy falat az egyébként jól szituált Tesla vásárlóknak, de a cég adaptálódik: időben korlátozott előfizetői díjat fog kérni. Ezzel több adathoz juthat, hiszen több felhasználó számára lehet akár csak egy rövidebb próba erejéig érdekes az autó bővíthető tudása.
Pusztán autóként nézve továbbra is vitatható az, amit teljesít egy-egy modelljük a "régi világ valutájával" mérve, üzleti innováció szintjén ugyanakkor évekre vannak a többiektől, ezt el kell ismerni.
Forrás
"Az autóipar soha nem látott mértékben és sebességgel változik. Avantgárd szellemiségéhez hűen a DS Automobiles elébe ment ennek az átalakulásnak, hiszen az elektrifikáció a kezdetektől fogva stratégiájának központi eleme volt. A jogi környezetben várható változások és az EV ökoszisztéma fejlesztései olyan lehetőségeket teremtenek, amelyeket szeretnénk megnyitni ügyfeleink előtt, akik már most elégedettek elektromos kínálatunkkal. Úgy döntöttem, hogy felgyorsítjuk fejlesztéseinket, hogy megalkothassuk az utazás művészetét tisztán elektromos formában, amely élvezet és magas színvonalat nyújt a minőség és teljesítmény terén. Az utazás művészetét csúcstechnológia és kifinomultság jellemzi. Ez egy merész terv, amely már 2024-ben valósággá válik." Béatrice Foucher (a DS Automobiles ügyvezetője)
Eddig a sajtóhír. 2024-től tehát minden új DS kizárólag elektromos hajtással lesz bemutatva. A DS Automobiles ráadásul azt a megtisztelő és rangos feladatot fogja kapni, hogy bevezesse az új, száz százalékban elektromos STLA MEDIUM platformot, ami 104 kWh kapacitással 700 kilométeres hatótávot ígér.
Teljesen logikus, hogy egy ilyen márkát helyez a Stellantis az elektromos offenzívájának a "hegyére". Pénteken utazom velük Párizsba, remélem, hogy lesz lehetőségem a következő évek stratégiájáról és darabszám elvárásairól részletesen faggatni a cég képviselőit. Nagyon kíváncsi vagyok a válaszaikra!