Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Teszt: két hetet töltöttem az új elektromos Volkswagen ID.3-mal

2021. január 06. - Várkonyi Gábor Autóblog

Nagyon vártam. Szeretni akartam. Tényleg. Két hetet töltöttem (végül is szó szerint is) az ID.3-mal. Finom szólva vegyesek az érzéseim, és ez nem a hajtási mód miatt van.

135406091_822502528547807_7909897712135140651_o.jpg
Ha három alapvető elemet kellene meghatároznom a Volkswagen márkaidentitásából, akkor elsőként a tökéletes használhatóságot, az ergonómiai standard meghatározásának a képességét említeném. A második a tömeggyártókhoz képesti kimagasló minőségérzet, éppen csak egy lehelettel a prémium alá belőtt anyagminőséggel és kidolgozottsággal. A harmadik pedig, hogy bár szinte soha nem az elsők egy adott kategóriában, de amikor megérkeznek valahová, akkor onnantól az adott VW válik az kategória nem túl izgalmas, de mégis etalon modelljévé.

Az ID.3 három kritériumból, ami a márkát oly annyira meghatározza, nullát tudott teljesíteni. Rossz autó ettől? Nem. Képes betölteni a Golf utáni űrt, képes helyettesíteni ezt a hihetetlenül sikeres modellt, minden élethelyzetben? A válasz erre is az, hogy nem. Ez egy félkész autó, és ezért szerintem valakinek felelnie kellene. Leginkább Diess-nek. Volt idő arra, hogy ezt rendesen megcsinálják. Nem sikerült, azt gondolom, hogy ezt ők is sejtik, és nem véletlenül nyomják ennyire a politikai szereplőknél, hogy minél hamarabb lehetetlenítsenek el minden egyéb alternatívát a villany mellett. Enélkül ezzel az autóval fel fognak sülni. Vagy van valami a zsebükben, ami fundamentálisan képes javítani néhány csalódást keltő problémát.

Az első rögtön a fogyasztás. 26 kWh jött ki nekem, ezt posztoltam is. Tél van, értem. A tesztautóban az autó eddigi teljes életciklusára is volt megadott adat. 3600 kilométer van az autóban, és 26.3 kWh volt az erre vetített átlag. Így jöhet ki az, hogy 270 kilométeres hatótávot írt ki az ID.3, teljesen feltöltve. Még karácsony előtt munkaügyben el kellett ugranom Győrbe. Háztól házig pont ennyi lett volna. Nem mertem bevállalni. Nem lett volna időm ott tölteni, és nem akartam kamionok mögött csalinkázva, dideregve aggódni azon, hogy hazaérek-e, lesz-e dugó, stb. Tudom, lesz hozzá nagyobb akksi, ez a közepes, 58 kWh-s volt. Ennél kapható majd kisebb, 45-ös, és nagyobb, 77-es is. Képes a 100 kW-s töltésre, ugyebár nem nullától végig, de elég hamar lehet vele nagyobb hatótávot "tankolni", ha adottak a körülmények. Kérdés, hogy mikor és hol adottak, és mennyibe "fáj" ez nekünk. Otthon, konnektorról mindenesetre akár másfél-két nap is lehet, mire nulláról teletöltjük, függően attól, hogy hagytuk ott.

Ezek nyilván ismert dolgok villanyautós életmódot választók között. Nem is ezzel szaporítanám a sorokat, aki a száraz adatokra kíváncsi, számtalan helyen utána tud nézni. Villanyautós attribútumai nem rosszak, de nem is egyedülállóak.

Az ergonómia, az viszont egy kész katasztrófa, tényleg. Nem kell feltalálni újra a kereket. A kevesebb itt valóban sokkal több lett volna. Onnan indulunk, hogy a tükörállítás tekerőgombja sem egyértelmű már. Világít a led a panelen, aminek a fele érintős, a fele meg tekerős. Ha előtte nem nézi meg az ember, könnyen olyan szerencsétlenkedést ad elő, mint én, az első métereken, ugyanis akaratomon kívül húztam be a tükröket. Oké, tanulható. Eddig egyértelmű volt.

Az, hogy mikor mi fagy le, mikor mi nem elérhető éppen, egy külön cikket megérne. A hasonlóan bonyolult nyolcas Golf-hoz képest kicsit kevesebb volt a bug, pedig tovább volt nálam az autó.

2 hét után sem tudtam elsőre lehúzni a megfelelő ablakokat. Két ablakemelő gomb van, meg egy érintős "gomb", amit meg kell nyomni, hogy a hátsó ablakokra "vonatkozzon" a parancs. Miközben előrenyúlsz, észrevétlenül hozzáérsz, és ezzel mindig az ellenkezőt kezeled, mint amit akarnál. Kipróbálta ezt valaki?

Gyorsan szeretnél belső levegő keringetésre kapcsolni? Érintsd meg a klíma gombot, arra legalább van egy gyors elérés, és nézd meg, hogy Classic Climate, Smart Climate vagy Air Care almenüben vagy-e. Csak a harmadikban van belső levegő keringetés. Ki akarod kapcsolni a csak sokadik érintésre működtethető kormányfűtést? Válts át Classic-ra, csak ott van ikonja. Érted, benne vagy a klíma menüben, de nehogy már azt gondold, hogy egyből megtalálsz mindent... Az ID.3 sportot csinál abból, hogy mindig, mindenhol beleokoskodjon a jól bevált rutinodba. Ez nem segítség, ez idegtépés.

Példa: tolatok a belvárosban, nem vagyok túl magas, amikor be kell férni kis helyre hátra, ki szoktam magam kötni egy pillanatra, és kicsit fel is emelem a fenekem, hogy kilássak, mert nem bízom teljesen a kamerában. Mit csinál az ID.3? Veszélyt érzékel, és leállítja az autót. Se szó, se beszéd. Ott áll mögötted a sor, azt se tudod, mi történt.. Kellemes.

A csúszkás taperolós megoldással menet közben hangerőt vagy hőfokot állítani komoly kihívás, a tetőt elhúzó "gombot" működtetni sem könnyű, érzékeli az ujjad, pampog valamit a visszajelző, de nem történik semmi, csak ha pontosan olyan erővel, olyan mozdulattal csinálod az "elhúzást", ahogy ő dresszíroz téged. Szerencsére pár almenüben bogarászva erre is van gomb. Az árnyékolóra... Agyrém.

Nekem erre ne jöjjön senki azzal, hogy a mostani generáció okostelefonnal a kezében született. Vannak jó, és vannak rossz megoldások, és ez UX szempontjából egy olyan vastagon szedett visszalépés, hogy leírni nem tudom.

Amikor 2015-ben kiborult a bili a VW körül, nem a milliárdos büntetésektől féltettem őket igazán, hanem attól, hogy túl fogják tolni a bringát az ellenkező irányba, és ezzel párhuzamosan rossz helyen fognak spórolni. Mindkét félelem megtestesült ebben az autóban. Winterkorn alatt ezért karóba húzattak volna valakit, Piëch alatt le sem merem írni, mi történt volna. Diess meg ünnepli magát.

Miben jó? Remek a futóműve, páratlanul jó a fordulóköre, a koncepciójából adódóan jó a helykihasználása, kezes, problémamentes a viselkedése. Csupa csupa jó is van tehát. Egy jó autó lenne, ha végigcsinálták volna azt, amit máskor végigcsinálnak. Egy befejezett, a piacra lépés pillanatában érett, átgondolt, etalon autót vártunk volna ettől a cégtől. Ez még nem az, cserébe minimum kétszer annyiba kerül, mint egy használható Golf. A TCO nyilván árnyalja a képet.

Őszintén remélem, hogy Wolfsburgban visszatalálnak a régi értékekhez a nagy innováció közepette, mert ez egy elidegenedést fog maga után vonni. Egy olyan márkánál, amelyhez a rajongók a viszontagságos időkben is hűek voltak, és most is hűek szeretnének maradni. Kedves ID.3, legyünk inkább barátok

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2116374004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

W12petrol 2021.01.06. 12:55:43

minden szavaddal egyetértek, bár nálam csak két napig volt! én fanatikus vw csoport autós vagyok cégemhez is csak olyat engedek be, nekem is a konszernből való autóim vannak! De ez a kocsi a vw szégyene! De mit várunk amikor a majom Diess a tesznyát tekinti példának! Remélem leváltják, és végre elkezdenek újra normális belsőégésű motoros minőségautókat gyártani!

Dany 2021.01.06. 18:37:04

@W12petrol: nyilván visszaállítják az előző állapotra a frissen átépített összes gyárat, meg Tante Merkel szó nélkül hagyja nekik.

Az megvan, hogy decemberben a teljes VW igazgató tanács kiállt Diess mellett, és azt mondták, "this is the Way"? Ilyen lesz az összes autójuk.

Bár ha ennyit tudnak, csúnya nagy bukta lesz, de majd a Skoda csinál szép kocsikat nekik, ha már a németek elfelejtették, hogy kell. Remélem jövőre a CO2 kvótát is a Teslától veszik. :D

W12petrol 2021.01.06. 19:26:44

@Dany: Merkel egy szar bábu! Egyébként meg nagyobb dolgoktól is állt már el a politika! Csak a nagy vizfej nehezen mozdul! A tesznyától meg az a hülye aki egy csavart is vessz! De te vegyél egy fostalicskát tőlük, es nyomogasd a fingoparnat benne!

Dany 2021.01.06. 19:46:40

@W12petrol: fogok is, már várom a berlini gyárat nagyon, hogy elárassza a kontinenst a sok olcsó villanyos autóval Mászk, meg befizetek előre egy marsi útra is. ;) Jó lesz legyorsulni vele az összes foszillis ócskavasat.

Ilyen elemes szappantartó fosvágent nem is vennék soha. Javaslom tárazz be TDI-ből, amíg 1-2 évig van, mert ezután csak ez az ájdíhárom és társai lesznek, kicsi, nagy és közepes méretben! ;) Ja meg lesz belőle pedálos is, ami egy dinamót hajt és úgy tölti az akksit. Ezt a szintet sikerült hoznia a konszernnek 2020-ban. Gúddzsáb!

W12petrol 2021.01.06. 19:51:42

@Dany: te figyelj mán te láttál már tesznyát közelről? Ez az id is egy fos , de egy tesznyához képest azert vilagbajnok! Olyan ronda es gagyi minosegu hazug adatokkal talalt fost meg a vilag nem latott ! De tudod mit ad meg a szla szamod atutalok neked vagy 500eurot hogy megtudd venni a villanyafosodat!

Dany 2021.01.06. 20:04:28

Model X-el semmilyen negatív tapasztalatom nem volt, nagyon szép, prémium minőségű autó. Csodálatos panorámatetővel, letisztult belsővel, egyedi ajtómegoldással. Csak ajánlani tudom, neked úgy sem túl drága. De vegyél Tájkánt, ha már csak a Konszern!

További jó mulatást!

W12petrol 2021.01.06. 23:05:50

@Dany: te meg nem ultel autoba báttya! Mid van 1.0 stift? Model x premium? Hol? 1992 knight rider belso, anyagfelhasznalas osszeszereles hulladek! Nem mondom olyan 3,5-4 m ft os vetelarat ujonnan megerne de tobbet egy forintal sem!

Dany 2021.01.07. 00:07:11

@W12petrol: messziről se láttál Model X-et.
süti beállítások módosítása