Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Mazda MX-30: az egyik legélhetőbb villanyautó

2021. április 26. - Várkonyi Gábor Autóblog
Az MX-30 nekem az, amire leginkább való a jelenlegi technika és a jelenlegi infrastruktúra mellett egy jó villanyautó: városi közlekedésre, második autónak. Annak felülmúlhatatlan. Kicsi az akkumulátor, tehát kicsi a környezetterhelése gyártáskor, és nem is cipelünk magunkkal feleslegesen nagy csomagot. Nincs vagizás fejletépő gyorsulással. Azzal amúgy sem "mentjük meg a környezetet". Otthon feltölt egy este alatt, annyit pedig bőven elmegy, hogy agglomerációs ingázással, ügyintézéssel, egyebekkel elég legyen egy napra. Bátor dolog volt a minimumra redukálni -de azt rendesen megcsinálni- a lényeges kérdéseket a Mazdánál.

Nekem egy hét alatt egyszer nem volt olyan érzésem, hogy ne lenne elég az, amit az autó tud. Egy nap volt, amikor 15 kilométer maradék hatótávval értem haza, úgy, hogy tele volt induláskor az akksi. Egy másik napon hasonló volt a helyzet, de az abból adódott, hogy valamikor éjszaka megszakadt a töltési folyamat, és 70%-on volt az autó induláskor. Sajnos ez nem ritka jelenség számos tesztelt elektromos autó esetében. Kellemetlen, ha hosszabb utat tervezett az ember aznapra.

178432193_233185775264378_2144587948763136199_n.jpg
Meg lehet érte ezredszerre is kövezni, de egyszerűen nem érzem az autópályázás és a hosszú utak "művészetét" a villanyosokkal. Nem azt állítom, hogy nem lehet. Nem azt állítom, hogy nem fejlődik rohamosan a töltőhálózat a beletolt milliárdok hatására, és még csak azt sem állítom, hogy nem lehet megoldani egy csomó elérhető típussal a teljes átállást. Annak, aki előrelátó, szeret, tud, és akar tervezni, türelmes, és jellemzően nem használja ki a törvény adta lehetőséget sebesség szempontjából, van megoldás. Évi 60 000 kilométer körüli autóhasználatommal nem tartozom ebbe a célcsoportba.

Mit szeretek én egy villanyautóban? Azt, amit a Mazda MX-30 ad. Komplikáció mentes, autószerű élményt. Egyszerű kezelhetőséget. Jó kidolgozást. Otthon akarom tölteni, és a városban akarom használni jellemzően. Ehhez meg nem kell nagyobb, erősebb, bonyolultabb autó. A Mazda hangolása ráadásul kifejezetten közel van a megszokotthoz, ami törekvés volt a japánok részéről. A SUV forma a városi környezetben, padkákkal, gyakori ki-be szállással kényelmes, főleg úgy, hogy ez igazából csak üléspozícióban számít, ez nem egy nagy autó, tehát feleslegesen ezzel sem terheljük a környezet, és a kelleténél több helyet sem pazarlunk. A pillangóajtó jó geg, értelmét nem annyira látom, de kétségkívül valamivel könnyebb így kiszállni az egyébként jó helykínálatú hátsó sorból. Csalódás ugyanakkor, hogy nem igazán könnyű a Mazda, közel van az 1700 kilóhoz, aminek oka sejtésem szerint pont az ajtómegoldás körül keresendő, hiszen nagyon merevvé kell tenni hozzá az autót, ha jó ütközésbiztonságot szeretnénk elérni. Összehasonlításképpen egy 2008 elektromos verzióban könnyebb, nagyobb akkumulátorral. A Mazda viszonylag kicsi, nettó 32 kWh-s akkumulátora 300 kiló körül van, tehát ha ezt teoretikusan levonjuk, akkor sem éppen pehelysúlyú az autó a méretéhez képest, ami fura egy olyan márkánál, ahol a felesleges kilók ellen elég aktívan küzdenek egyébként.

Egy nem várt kellemetlenség történt a héten, amiről végképp nem tehet az autó: közmű csere miatt néhány hétig nem tudok megállni a házamnál, mert közlekedhetetlen az utca, ahol lakom. Amikor az ember az otthoni töltéssel számol, ez elég "ciki". Szerencsére van b és c opció, de megint ott tartunk, hogy olyan dologra "kényszerít", amivel nem akarok időt tölteni.

178187482_233185845264371_1562518723336312692_n.jpg
Ezzel együtt egy kellemes hetet töltöttem a Mazdával, sőt, adtam is már el belőle párat, és akik hasonlóan állnak a kérdéshez, kivétel nélkül imádják. Aki inkább villanyos szemszögből nézi a világot, de a saját töltőhálózattal rendelkező márka autói anyagi okokból nem jöhetnek szóba, azoknak szerintem nem ez való. Akik nem elvi kérdést csinálnak a hajtás módjából, anyagilag belefér egy viszonylag drága második autó, könnyen megoldott a töltés otthon vagy munkahelyen, azoknak az egyébként a maga kategóriájában nem túl drága MX-30 jelenleg az egyik legattraktívabb megoldás. Egyfajta kapudrog a villanyhoz, ha valaki csak apránként akar ismerkedni a dologgal. A normális minőségű beltérért én például szívesen beáldozok 50 kilométer többlet hatótávot, amit egyébként sem használok ki egy ilyen autóval. Az, hogy minden este töltőre rakok otthon egy autót, nem zavar. A PHEV-ekkel is nagyon fegyelmezett vagyok.

177650578_233185895264366_184791203038463142_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr416513286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása