Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

A vezetéstámogató rendszerek használata mellett jelentősen csökken a vezetők figyelme az autóban

2021. szeptember 22. - Várkonyi Gábor Autóblog

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kutatói arra a nem túl meglepő eredményre jutottak valós vezetési adatok tanulmányozásából, hogy a vezetéstámogató rendszerek használata mellett jelentősen csökken a vezetők figyelme az autóban.

242615969_335291875053767_7512776702984464987_n.jpg

Érthető, hiszen ha azt szuggerálja egy cég, hogy "önvezető" funkcióval rendelkezik a járműve, és valóban nagyon fejlett vezetéstámogató rendszerrel van ellátva, akkor a felhasználóban már csak a természetes kíváncsiság és a kényelem miatt is kialakul az a viselkedés, hogy egyre több dolgot bíz az autóra, és ezzel párhuzamosan egyre jobban lankad a figyelme. Némelyeknek már a tempomat használata is álmosító, ezt pedig nyilván össze sem lehet hasonlítani azzal, amikor egy autó önállóan vált sávot, fékez, gyorsít, sávot követ, dugóban araszol.

Számomra ugyanakkor a vezetéstámogató rendszerek a jelenlegi fejlettségi szintjükön inkább stresszt jelentenek, mint segítséget, hiszen a "folyékony" közlekedéshez egyszerűen túl sokszor kell belenyúlni még a legmodernebb rendszerekbe is. A figyelem így inkább kettőzött erejű, következésképpen még fárasztóbb így vezetni, mintha eleve csak magamra számítanék. Más kutatások alátámasztják ezt a tapasztalást, de tegyük hozzá, ez egy temporális jelenség, és ahhoz, hogy ezek a rendszerek jól tudjanak fejlődni, kell a valós adatokon alapuló elemzés. A kérdés itt válik izgalmassá, hiszen ahhoz, hogy a lehető legnagyobb biztonsággal lehessen a lehető legtöbb adatot gyűjteni, feltétlenül szükséges a fegyelmezett vezető. Az előírásoknak megfelelően az utat kell figyelni és a kormányt kell tartani, akkor is, amikor az autó "magát" vezeti. Az autóban kell(ene) lennie olyan ellenőrző mechanizmusnak, amely biztosítja azt, hogy a vezető elkalandozó figyelem vagy szándékosan kiiktatott biztonsági funkciók - súly helyezésre a kormányra, hogy becsapja az elektronikát - esetén rákényszerítse a vezetőt a helyes viselkedésre.


A szemet figyelő szenzorok, vagy a fej mozgását figyelő érzékelők ilyenek, de nincs előírt standard egyelőre a kérdésre, erre pedig sürgősen szükség lenne. A Tesla esetében sem véletlen, hogy monitorozzák a vezetők viselkedését, és csak azok kapják meg a következő frissítést, akik "alkalmasak" arra, hogy annak ellenére figyeljenek a vezetésre, hogy az autó már részben önállóan old meg dolgokat.

Szabályozói oldalon egy fontos kérdést feszegettek az MIT kutatói, változóban van a vezetés, a technológia, és a törvényalkotás érzésre folyamatosan le van maradva a technológia fejlődésének üteméhez képest.

Forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9116696308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.09.23. 08:55:36

Valójában ha hosszú egyenes szakaszon vezetsz, Pl. autópályán, egyenletes sebességgel, már akkor is csökken a figyelmed.

Emmett Brown 2021.09.23. 08:59:09

@midnight coder: ezért nem nyílegyenesek a sivatagi utak

kunzoo 2021.09.23. 11:41:48

Teljesen érthető. Az önvezető rendszerek fejlesztői azt várják el a sofőrtől hogy ugrásra készen legyen a volán mögött. Mintha egy autóversenyző órákon át a piros lámpák kialvását várná. Ez lehetetlen feladat. Ráadásul a rutinos vezető ösztönösen cselekszik, ha lassítani akar, automatikusan nyomja a pedált. Itt meg egyszercsak rá kéne jönni hogy baj lesz. Mire felfogod hogy baj lesz, már baj van.

para_noir 2021.09.23. 15:46:53

Én alapvetően nem értem ezt a mániát az önvezetőséggel. Mire jó, kinek kell? Aki úgy akar utazni, hogy közben csak ül és néz ki az balakon vagy olvasgat, annak van egy régóta létező opció, úgy hívják tömegközlekedés, included taxi. Akár háztól-házig visz, és csak hátra kell dőlni. Mi értelme annak, hogy az autóm vezet helyettem, de ugyanúgy vizslatom az utat, mert kell a felügyelet? Mert ábránd ne legyen, ahhoz még egy masszív évszázad kell, hogy teljesen, megbízhatóan önálló legyen egy autó. Addig minek? Fejlesszék a tech cégek a tömegközlekedést, legyen okosbusz meg zéró emissziós eszköz meg hangnélküli villamos meg tökömtudja, annak lenne értelme, az önvezető autónak jelenleg nincs.

KékFény6 2021.09.24. 00:26:24

@para_noir: Pl. arra jó, hogy bemész a városba mondjuk színházba, kiszállsz a színház előtt, az autód meg elmegy parkolóhelyet keresni (akár a távolabb is, ahol ingyenes). Aztán, amikor kifelé jössz, szólsz az órdáon, hogy "Gyere, pajti", és 5 perc múlva beszállhatsz az előmelegített autóba. Vagy esetleg ittál egy kicsit az esti bulin, és az autód szépen hazavisz, miközben te benne horpasztasz. Vagy elmész kirándulni A-ból B-be, és B-ből szeretnél hazamenni, de az autód A ponton van... Ez csupán 3 példa, ami hirtelen eszembe jutott.

kewcheg 2021.09.24. 07:54:04

@Tesztelo.hu: nem szeretnék ilyen világban élni....

kunzoo 2021.09.24. 08:14:58

@Tesztelo.hu:
Mivel az autódért jogilag te vagy a felelős, nem jó ötlet "elengedni". Bármi történik, te felelsz érte. A gyártó nem vállal jogi felelősséget, az autót meg nehéz perbe fogni.
süti beállítások módosítása