Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

"A klíma csak a fizikára reagál, a politikára nem"

2022. június 07. - Várkonyi Gábor Autóblog

Ezzel a hangzatos címmel írt nyílt levelet szakemberek egy csoportja az EU politikusainak áprilisban, sejtve, hogy milyen katasztrofális következményei lesznek az ideológiai alapú szabályozásoknak.

284593424_503899468193006_5392259263991452402_n.jpg

"Természetesen" semmit nem számított, a 2035-ös tiltása a belsőégésűeknek, úgy, hogy szintetikus üzemanyagok kizárása a jövő stratégiáiból szinten benne volt a "csomagban", ellenállás nélkül ment át. Egyelőre.


Úgy tűnik azonban, hogy a tudományos élet irányából folytatódik az apellálás a józan észre és a tényekre. 185 szakember írta alá a tegnapi keltezésű újabb nyílt levelet, amely továbbra is arra szólítja fel a döntéshozókat, hogy ideológia helyett a tudományos tényekre alapozzanak. A 185 szakember különböző területeken tevékenykedik, mérnökök, biotechnológiai kutatók, gépészmérnökök, folyamatmérnökök, közlekedés és hajtás mérnökök, energiatechnológiai mérnökök, repülőmérnökök, természettudományokkal foglalkozó kutatók, matematikusok, informatikusko, agrár mérnökök, közgazdászok, klímakutatók, elektromos hajtásokkal foglalkozó mérnökök (!!), kémikusok egyaránt találhatóak azok között, akik kiállnak az ügy mellett.

Állításuk így foglalható össze a nyilatkozatok alapján:

"Az egyoldalú erőltetése az elektrifikációnak nem segít a klímának, cserébe hatalmas károkat okoz a természetnek és veszélyes függőségeket alakít ki nyersanyagok kapcsán. Növekvő biztonsági kockázatok mellett destabilizálja az áramhálózatot, megakadályozza az energetikai fordulatot, és szociálisan messzemenően igazságtalan."

Ezek a legfontosabb kijelentései a levélnek, amely nem az elektromobilitás ellen, hanem annak rendeleti szintű kikényszerítése ellen foglal állást.

"2030-ra világos lesz, hogy pusztán az elektromobiltással nem lehet érdemleges előrelépést elérni a klímacélok kapcsán. A kívánt 55 százalékos Co2 csökkentés a közlekedési szektorban nem lesz elérhető a meglévő állomány fosszilis üzemanyagainak helyettesítése nélkül. Bioüzemanyagok és hulladékalapú szintetikus üzemanyagok, metán és hidrogén nélkül nem fogjuk elérni a célokat a tudósok szerint."

Ezek az üzemanyagok egy évtizeden belül elérhetőek lehetnek nagy mennyiségben és tolerálható költségek mellett. Addigra a felesleges viták az energiamérlegükről is el fognak ülni a támogatók szerint. A hulladékalapú E-fuel-ok számításiak szerint jóval kevesebb áram igénnyel rendelkeznek kilométerenként mint a tisztán villanyautók, ráadásul az előállítsuk olyan helyeken történhet, ahol bőven van szél és napenergia. Emlékeztetőül: nem energiahiány van a világban, hanem energia tárolási kihívás, ebben pedig a meglévő infrastruktúrával használható és könnyen szállítható E-fuel kétségkívül nagy előnyöket tud felmutatni.

"Az belsőégésű motort ördögtől valónak beállítani éppen olyan helytelen, mint azt állítani, hogy aki egy kiegyensúlyozott hajtási mix mellett érvel egy kontrollálható átmenet mentén, az ellene lenne az elektromobilitásnak."

"A politika számára nagyon nehezen értelmezhető, hogy mely technológia milyen teljesítőképességgel és milyen területen tud optimális hatékonyságot kifejteni. A tiltások megfojtják az innovációt, és értékes cselekvési lehetőségektől fosztanak meg minket."

"Európán kívül mindenhol megértették, hogy mekkora veszélyeket jelent az egyoldalú függőségek létrejötte gazdasági, környezeti és szociális értelemben egyaránt."

Erős mondatok. Itt olvasható az aktuális nyílt levél, és a korábbiak is.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8217850245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2022.06.08. 08:07:21

Szerintem amit a belsoégésû motorral kapcsolatban innoválni lehetett, azt kb. megtették. Így is ott tart a dolog, hogy pár deci megtakarítása érdekében rohadt bonyolultak lettek a motorok, amik már nemigen fognak 20 évig eljárni mint a mostaniak.

Elhiszem, hogy azoknak akik abból éltek, hogy a szellentést reszelgették fõállásban ez fáj. De ettõl a fizika tényleg fizika marad. A belsõégésû motorból ennél többeg _gazdaságosan_ nem lehet kihozni. Ha lehetett volna, akkor a Wolkswagennél sem szoftveresen próbálnak fogyasztást csökkenteni...

És van a dolognak még egy vonzata: a károsanyag kibocsájtás. Nem feltétlenül szerencsés rákkeltõ anyagokat pöfögni az utcai levegõbe.

arthurthedent 2022.06.08. 08:14:22

"Az egyoldalú erőltetése az elektrifikációnak nem segít a klímának"

Yodát idézted? :D

W12petrol 2022.06.08. 18:27:16

@midnight coder: az a baj hogy a villanymotor tudásába meg már száz éve elérték a maximumot, már akkor is kevés volt nem hogy most! úgyhogy inkább a belsőégésű abban még mindig rengeteg a potenciál! a kibocsátás meg csak propaganda a mai autók kipufogóját bemerném kapni menet közben annyira nem nyom már ki semmit!

közösperonos átszállás 2022.06.09. 14:40:07

@W12petrol: Dehogy volt kevés. Engem hagyott ott a lámpánál anno Ziu troli, pedig az az orosz ipar egy remeke volt (és az Ikarus buszok sehol nem voltak hozzá gyorsulásban). Az elektromos hajtásnál az akksikkal volt baj, és van a mai napig, de hogy nem lenne most is igen gyors a fejlődés, azt nem lehet elmondani...

"a kibocsátás meg csak propaganda"

GyMasa 2022.06.09. 15:15:08

@közösperonos átszállás:
Nemcsak az akksikkal!
A mai villamosenergiaellátó-rendszer móar egy 10%-os akkumulátoros autós arányt sem lenne képes kiszolgálni.
Arról nem is beszélve, hogy a belvárosi körfolyosósokban és a panelokban lakók hogyan fogják majd tölteni az elektromos autóikat?

GyMasa 2022.06.09. 15:18:32

@midnight coder:
"Szerintem amit a belsoégésû motorral kapcsolatban innoválni lehetett, azt kb. megtették. "
Ezzel egyetértek, sőt, szerintem az autóipar kb. a 90-es évek közepére érte el a csúcspontját, legalábbis a motortechnológia tekintetében.
Azóta valóban az van, amit mondasz, hogy minden töredés % csökkentéshez exponencióalisan növekvő erőforrásigény társul, ami szemmel láthatatlan mértékben csökkenti a lokális kibocsátást, ellenben eszement módon drágítja az autókat.
Szerintem elég lenne áttérni a mesterséges üzemanyagokra és simán csak megtartani a mostani autóparkot, és hagyni, hogy a motortechnológia fejlődjön a saját ütemében (pont, mint, ahogy 2000 előtt történt).
süti beállítások módosítása