4 év kihagyás után újra megrendezték a világ egyik legfontosabb autóipari kiállítását Frankfurtban, ahol az autógyártás, és a teljes értékteremtő lánc átalakulásának a legfontosabb állomásait testközelből lehet megtapasztalni.
Hagyományosan az IAA "váltókiállítása" volt az Automechanika, a klasszikus frankfurti autókiállítást ugyanakkor a helyi politika kevésbé támogatta az elmúlt években, így Münchenben folytatódik az autógyárak – és most már bringagyárak – seregszemléje.
Hagyományosan az IAA "váltókiállítása" volt az Automechanika, a klasszikus frankfurti autókiállítást ugyanakkor a helyi politika kevésbé támogatta az elmúlt években, így Münchenben folytatódik az autógyárak – és most már bringagyárak – seregszemléje.
A mélyen szakmai Automechanika a teljes "Messe" területet igénybe veszi, aki tehát az IAA méreteiből indul ki, az sejtheti, hogy egy napnyi feszített tempójú nézelődés sem elég ahhoz, hogy mindent be tudjunk fogadni, különösen úgy nem, ha a számtalan interaktív program, vagy beszélgetés valamelyikénél leragadunk. Könnyen megtörténhet, mert olyan szakemberek előadásait vagy kerekasztal beszélgetéseit követhetjük, akik az autóipar legfelsőbb vezetői és tanácsadói köreihez tartoznak.
Az "Innovation4Mobility" színpadon a hármas számú csarnokban elektromobilitás, connected car, klímasemleges közlekedés, önvezetés, alternatív hajtások, elektronikus kereskedelmi megoldások, szintetikus üzemanyagok és ehhez hasonlatos témák szakemberei tartottak kompakt, 30 perces előadásokat. Audi, ADOBE, Bosch, BCG, Ebay, Google Cloud, Fraunhofer ISE, Solaris, Toyota Mobilty Foundation, hogy csak a legfontosabb résztvevőket említsem. Természetesen itt töltöttem a legtöbb időt, már csak azért is, mert nagyon közvetlen volt mindenki, és egy-egy érdekesebb beszélgetés után lazán lehetett folytatni adott előadóval a színpad mellett is a beszélgetést. Nem "termékbemutató" jellegű reklámszövegek, hanem valós és releváns témák részletes és fókuszált elemzése zajlott.
Szinte minden létező témában hasonlatosan gazdag "élő" programmal várja a látogatókat az Automechanika Frankfurt. Azért emeltem ki ezt, mert ez állt értelemszerűen a legközelebb hozzám. Aki ugyanakkor a jövő adat vezérelt autójavítására, finanszírozására vagy közlekedésszervezésére volt kíváncsi, az is megtalálhatta a számítását. Természetesen a beszállítói innovációk, a szoftveres szolgáltatások az értékesítéstől a készletezésen át az újrafelhasználás folyamatirányításáig mind megtalálhatóak. Egyszerűen nincs olyan területe az autóiparnak, amit ne lehetne megtalálni ezen a kiállításon. Az autóillatosítótól kezdve a kamionemelőig, a turbófeltöltőtől a lézeres karosszériamérésig, a robotkartól a "gyárat gyártó gyárig" minden van, és mindenbe el lehet mélyülni, végtelen ideig.
12 csarnok várja az érdeklődőket, az esetek többségében csarnokon belül több szinttel. A terület hatalmas, de nagyon jól ki vannak táblázva a különböző témák, területmegjelöléssel együtt. Sokat kell menni, de ezt egyszerűen lehetetlen másként megoldani, ugyanakkor a tömeg ellenére kellően szellős a Messe, így feszélyezve sohasem érzi magát az ember. Információs pultok több nyelven beszélő alkalmazottakkal nagyon sűrűn vannak felállítva, és nagyon segítőkész munkatársak várják a közönséget.
Több mint 2800 kiállító 70 országból van jelen, 83% nem német, tehát abszolút nemzetközinek tekinthető a rendezvény. Kínai, indiai, japán, olasz feltűnően sok van, de magyar kiállítók is megtalálhatóak, a "Hungarian Export Promotion Agency" külön nagy standot állított fel az általa képviselt magyar beszállítói közösség képviseletére, a kenőanyagok csarnokában pedig a MOL is kiemelkedő helyen mutatja be vonatkozó termékeit.
8 nagy témakörre van egyébként bontva a teljes kiállítás. Ezek színekkel is jól elkülönítve és egyértelműsítve jelennek meg a térképeken.
A "Classic Cars" természetesen azonnal vonzott, a young és oldtimer szcéna sem innováció nélküli, hiszen egyre nagyobb kultúrája van az öregebb autók tartásának, így az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokra is nagy üzleti figyelem irányul.
A "Classic Cars" természetesen azonnal vonzott, a young és oldtimer szcéna sem innováció nélküli, hiszen egyre nagyobb kultúrája van az öregebb autók tartásának, így az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokra is nagy üzleti figyelem irányul.
"Diagnosztika és javítás" Témaköre az ergonomikus műhelytől kezdve a legfrissebb hibafeltáró technológián át az alternatív hajtások javításával kapcsolatos kihívásokra is koncentrál.
"Elektronikus alkatrészek és konnektivitás" Nem igényel talán sok magyarázatot, "legforróbb" téma az IOT.Ű
"Alkatrészek és komponensek" Ez talán a leginkább hardver alapú része a kiállításnak, ugyanakkor, ha a tárgyak komplexitását nézzük, az egyik legérdekesebb is.
"Autóápolás és mosás" Itt láttam a legmeglepőbb dolgokat, a benzinkútfelszereléstől kezdve a komplett gépi mosós "szetten" át a polírpasztáig.
"Kereskedői és műhely menedzsment" Nyilván a legizgalmasabb téma, nekem. E-commerce hatása az iparágra, a benne rejlő lehetőségek, fizetési rendszerek, készletezése rendszerek, ügyféladat menedzsment, autószalon marketing, stb. stb...
"Karosszéria és fényezés" Új anyagok, gáz nélküli fényezőkamrák, smart repair, fém, műanyag és üveg alkatrészek kezelése, rozsdavédelem, új javítási eljárások.
"Tartozékok és individualizálás" Infotainment utólag, vonóhorog, különleges átépítések, tunning, felnik, gumik, és minden, ami ide tartozik.
Kötelező rendezvény mind kiállítói, mind látogatói szinten is, ha valaki részese akár saját céggel, akár mérnökként, akár menedzserként a nagy autóipari ökoszisztémának. Két nappal érdemes számolni.
Miután pénteken 8 óra alatt felmértem, mit akarok még részletesebben megnézni, szombaton indultam is a második körre.